گروه اجتماعی: با آغاز به کار فعالیت سازمان الکترونیک و تشکیل حلقه اتوماسیون اداری، مصرف کاغذ برای مکاتبات اداری از فرآیند ارتباطات سازمانی حذف و شیوه‌های الکترونیک جایگزین آن می‌شود.

مسعود توانا مشاور رئیس بنیاد شهید  با بیان اینکه شکل‌گیری سازمان  الکترونیک، پیامدها و نتایج مثبت چشمگیری را به همراه دارد، گفت: با فعالیت سازمان الکترونیک، تماس‌های حضوری و پیگیری اداری با شیوه سنتی از گردونه فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران حذف و شیوه‌های الکترونیک جایگزین آن می‌شود.

وی با بیان این واقعیت که سازمان الکترونیک سلیقه‌های شخصی کارکنان را به حاشیه می‌راند و دخل و تصرف آنها را در اجرای قوانین و ضابطه‌های قانونی به حداقل می‌رساند گفت: یکی از مشکلات پیش روی ساختار اداری کشور به میدان آمدن سلیقه‌های شخصی و دخالت حب و بغض‌های فردی در اجرای قوانین است که متأسفانه زیان‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد می‌آورد.

 به نظر می‌رسد با الکترونیکی شدن مکاتبات اداری و دسترسی مدیریت رأس هرم هر سازمان با پروسه طی نامه‌‌های اداری در قالب اتوماسیون، دخالت افراد به حداقل رسیده و در مراحل بعدی به صفر برسد.

توانا در خرم‌آباد همچنین گفت: با راه‌اندازی مراکز هاتف کشور، تحقق اتوماسیون اداری و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، در حقیقت سازمان الکترونیک شکل می‌گیرد که هدف غایی آن منضبط کردن و مکانیزه کردن فعالیت‌های سازمانی است تا از رهگذر اجرایی و عملیاتی شدن این پروسه، خواست‌ها و نیازها و دغدغه‌های خانواده ایثارگران ازکانال ضوابط و مقررات حاکم بر سازمان دنبال شده و از همین طریق  پاسخ داده شود.

وی گفت: در راستای استقرار سازمان الکترونیک در بنیاد، پرونده   760 هزار خانواده شهید و ایثارگر الکترونیکی شد و هم‌اکنون این پرونده‌ها در حال پروژه‌رسانی است.توانا با بیان این مطلب افزود: مشخصات، اوراق و اسناد مربوط به تشکیل پرونده ایثارگر یا خدمات ارائه شده فرد ایثارگر  و منسوبین آن در پرونده الکترونیکی قابل مشاهده است.

رئیس مراکز هاتف کشور با اشاره به اینکه نزدیک به 200 هزار شهید، 215 هزار جانباز بالای 25 درصد و  200 هزار جانباز زیر 25درصد در سراسر کشور وجود دارد، گفت: هر چه تعداد پرونده‌ها بیشتر شود تخصیص و به‌روزرسانی آنها مشکل‌تر خواهد شد؛ بنابراین اطلاعات فرزندان جانبازان در پرونده خود جانباز ثبت می‌شود.

وی بر امکان رؤیت خدمات ارائه شده به ایثارگر در پرونده الکترونیک به صورت قابل دسترس تأکید کرد و افزود: مراکز هاتف در سراسر کشور مسئولیت بروز نگهداری پرونده‌های الکترونیکی را برعهده دارند.

توانا در پایان، تشکیل شبکه ملی را از لوازم ارائه خدمت سریع و امکان ارتباط با استان‌ها، شهرستان‌ها و مرکز دانست و تصریح کرد: شبکه ملی بنیاد شهید و امور ایثارگران با استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی، امکان تعامل جامعه ایثارگری و بنیاد را در اقصی‌نقاط کشور فراهم می‌کند.