جمهوری اسلامی ایران در مقاطع گوناگون اعلام کرده است که درصورت هرگونه اقدام خصمانه در قبال کشورمان یا تهدید منافع ایران در خلیج‌فارس، تنگه هرمز را خواهد بست.

 اما این تهدید چگونه قابل اجرا خواهد بود؟ ابزار‌های ایران برای بستن تنگه هرمز کدامند؟ موشک‌های کروز، بالستیک و هوا به سطح گوشه‌ای از سامانه‌های تهاجمی نیروهای مسلح ایران هستند که می‌توانند بسته ماندن تنگه هرمز را تا هر زمان که کشورمان نیاز بداند، تأمین کنند. قایق‌های تندروی ایران نیز مکملی خواهند بود تا مهم‌ترین شاهراه انرژی جهان، هیچ گاه بدون اراده جمهوری اسلامی، روی آرامش را نبیند. در پی مطرح شدن امکان تحریم نفت ایران، مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز مجددا توانایی کشورمان در مسدود کردن تنگه هرمز را گوشزد کردند. لذا در این گزارش به بررسی توانمندی‌های کشورمان در اجرای این عملیات می‌پردازیم.

موشک‌های کروز ضد کشتی

در زمینه موشک‌های کروز، تنوع زیادی در برد و قدرت تخریب مشاهده می‌شود. پرتابگرهای ساحلی موشک‌های کوتاه برد کوثر، دوربرد نور و قادر تاکنون رونمایی شده‌اند و پرتابگر سه فروندی قارعه هم ممکن است مربوط به موشک میانبرد نصر-1 باشد. این پرتابگرها خوداتکا هستند؛ یعنی درصورت استقرار در نزدیکی سواحل بدون نیاز به سامانه‌های جانبی می‌توانند کار کشف، شناسایی و حمله به اهداف دریایی را به انجام برسانند. این سامانه‌ها می‌توانند با استقرار و اختفا در عمق70 تا 150 کیلومتری خاک ایران و حتی از استان کرمان بخش اصلی تنگه هرمز را تحت پوشش قرار دهند.

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین رزمی که امروزه جایگاه خوبی در ارتش‌های پیشرفته دنیا دارند در ایران از ابتدا برای مأموریت‌های ضدکشتی نیز درنظر گرفته شده‌اند. جت بمب افکن کرار، قابلیت حمل 4موشک کوثر را دارد که با توجه به سرعت بالای خود می‌تواند انرژی ذخیره موشک را بالاتر برده و آن را به برد بیشتری برساند. هواپیماهای کرار می‌توانند ده‌ها موشک را به سمت یک ناوگروه دشمن شلیک کنند که قطعا توان پدافندی این ناوها را مغلوب خواهد کرد.

ناوهای جنگی

ناوهای جنگی ایران شامل کلاس‌های مختلف ناوچه، ناو و ناوشکن(ناو محافظ) است. این شناورها قابلیت شلیک 4موشک دوربرد ضد کشتی نور با برد 120 تا 170کیلومتر و قادر با برد بیش از 200کیلومتر را دارند. توپ‌های 114 و 76میلی‌متری این ناوها نیز از برد و قدرت کافی برای تهدید کشتی‌های مختلف برخوردار هستند و وجود توانایی ضدزیردریایی نیز در مسدود کردن تنگه هرمز کاملا کارآمد است.

زیردریایی

با تجهیز نیروی دریایی ایران به زیردریایی، این نیرو به قدرتی فراتر از نیروهای دریایی کشورهای منطقه تبدیل شد. زیرسطحی‌های ایرانی توانایی به‌کارگیری اژدر، مین و موشک را دارند و می‌توانند روزها و هفته‌ها زیر آب باقی مانده و آماده اجرای مأموریت باشند. به جز زیردریایی روسی کیلو بقیه این وسایل که شامل نمونه‌های نهنگ، غدیر و فاتح هستند از ابتدا با در نظر داشتن شرایط دریاهای اطراف ایران به خصوص خلیج‌فارس طراحی شده‌اند و توانایی‌های ویژه‌ای از جمله قابلیت قرارگیری در بستر دریا و اختفا از دید سامانه‌های مختلف راداری و سوناری دشمن را دارند.

جنگنده بمب افکن‌ها

هواپیماهای رزمی نیروهای مسلح کشورمان قابلیت تجهیز به چند نوع موشک هوا به سطح با قابلیت به‌کارگیری علیه اهداف دریایی را دارند. این موشک‌ها شامل موشک‌های هوا به سطح هدایت اپتیکی، لیزری و راداری هستند.با توجه به تنوع برد و قابلیت تخریب این بمب‌ها و موشک‌ها به تناسب وضعیت منطقه درگیری، می‌توان از این سلاح‌ها استفاده کرد؛ مثلا برای درگیری با ناوشکن‌های موشک‌انداز دشمن، استفاده از تسلیحات دورایستا لازم است و برای متوقف کردن یک کشتی بزرگ استفاده از یک بمب سنگین.

بالگردها

از بالگردهای مختلفی در مأموریت‌های نظامی دریایی در کشورمان استفاده می‌شود اما با توجه به وضعیت تهدیدات، بالگردهای شاهد-285 با قابلیت تجهیز به موشک‌های کروز ضدکشتی کوثر و بالگردهای میل-171 با توانایی شلیک موشک‌های دوربرد نور و احتمالا قادر، می‌توانند از نواحی مختلفی به پرواز درآمده و به‌طور مؤثری برای ناوگان تجاری و نظامی دشمن تهدید ایجاد کنند.

قایق‌های تندرو

این شناورها ضمن برخورداری از سرعت بالا و تجهیزات پیشرفته از قبیل رادارهای دریایی، سامانه‌های الکترونیک پیشرفته ارتباطی، موشک‌های کروز کوتاه برد با برد 25کیلومتر و میانبرد ضدکشتی، اژدرهای کالیبر متوسط و بزرگ و مین‌های دریایی در کنار تسلیحات سنتی خود یعنی تیربارهای نیمه سنگین، راکت انداز و موشک‌های دوش پرتاب سطح به هوا، از قدرت مانور و پایداری مناسب برخوردار بوده و توانایی اجرای عملیات در شب به کمک تجهیزات مربوطه و در آب و هوای نامساعد را بارها در رزمایش‌های کوچک و بزرگ سال‌های اخیر نشان داده‌اند. علاوه بر تجهیز نیروهای مسلح به سریع‌ترین قایق تندروی جهان، قایق‌های تندروی بدون سرنشین نیز برای اجرای مأموریت‌های لازمه توسعه داده شده‌اند.

موشک‌های بالستیک

3نوع موشک بالستیک ضدکشتی تاکنون در ایران معرفی شده که به ترتیب زمانی موشک خلیج‌فارس، موشک تندر و موشک سجیل هستند. موشک خلیج‌فارس با برد 300کیلومتر و یک کلاهک 650کیلوگرمی، تجسم نابودی ناوهای دشمن است و با بهره‌گیری از پیشران سوخت جامد و سامانه‌های هدفگیری و هدایت پیشرفته در مدت بسیار کوتاهی در حد چند دقیقه آماده پرتاب شده و با سرعت 3ماخ در مدت کوتاهی با زاویه زیاد (بیش از 45درجه نسبت به افق) و از بالا به کشتی دشمن اصابت می‌کند. اما شاید مخوف‌ترین سلاح ضدکشتی ایران موشک دوربرد سجیل باشد. به کمک این موشک می‌توان حتی از سواحل شمال کشور یا حتی دورترین نقطه شمال غربی کشور تا بعد از تنگه هرمز را زیر پوشش داشت.

مین‌های ضد کشتی

مین‌های دریایی ایران انواع مختلفی دارند که شامل نمونه‌های مغروق و کنترل از راه دور هستند. این سلاح می‌تواند توسط قایق‌ها و زیردریایی‌های ایرانی در نقاط مختلف تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن کار گذاشته شده و درصورت لزوم،
به‌کار گیری شود.این مین ها از قدرت بازدارندگی مناسبی در مقابل شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن برخوردارند. هر چند در این گزارش بنا بر بررسی منفرد توانایی هر دسته از تجهیزات در عملیات انسداد تنگه راهبردی هرمز بود، اما ناگفته پیداست که استفاده ترکیبی از این توانایی‌ها به خصوص با در نظر گرفتن شرایط گوناگون- مثلا میزان حضور نیروهای نظامی مختلف دشمن- منجر به هم افزایی قدرت کشور خواهد شد.