همشهری‌آنلاین: دکتر عماد افروغ نماینده مردم در مجلس هفتم شورای اسلامی و نویسنده کتاب انقلاب اسلامی و مفاهیم بازتولید آن درباره شرایط حاکم بر انتخابات پیش رو گفت: در انتخابات پیش رو ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که بخشی از آن گوارا و بخشی ناگواراست که البته مصلحت نمی دانم از رخدادهای ناگوار بگویم.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مهمترین اظهارات عماد افروغ در جدول زیر آمده است:

1

  • در انتخابات پیش رو ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که بخشی از آن گوارا و بخشی ناگواراست.

2

  • بخش‌ گوارای این رخداد این است که به نظر من رأیی که از جانب مردم به کاندیداها داده خواهد شد در مقایسه با گذشته، رأیی از سر تأمل، آگاهی، تحقیق و کسب اطمینان از سلامت و ویژگی‌های مطلوب تک تک کاندیداها به ویژه در شهرهای بزرگ است. لذا ممکن است مردم به مطلق اسامی یک لیست رأی ندهند و از بین لیست‌های مختلف دست به انتخاب بزنند. 

3

  • در زمینه رخدادهای ناگوار نیز بنا به مصلحت صحبتی نمی‌کنم.

4

  • در حال حاضر شاهد برخی فاصله‌گیری‌های برون گفتمانی از انقلاب اسلامی هستیم.

5

  • در واقع همواره در درون گفتمان انقلاب اسلامی تفکرات و اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته است که البته امری طبیعی نیز به شمار می‌رود، اما رگه‌هایی از تفکراتی مثل لیبرالیسم، سکولاریسم و ناسیونالیسم نیز بعضاً مشاهده می‌شود که ربطی به گفتمان انقلاب اسلامی ندارد.

6

  • ما هم ‌اکنون نیز در بخش‌هایی از جامعه با رگه‌ها و یا ملغمه‌ای از این افکار برون گفتمانی مواجهیم که یا به اصل گفتمان انقلاب توجهی ندارد و یا این توجه از سر فرصت‌طلبی است.

7

  • قدر مسلم این است که فتنه به عنوان آمیزش حق و باطل وجود دارد و بزرگترین معضل ما هم محسوب می‌شود. اما نکته این است که عده‌ای نمی‌خواهند در این فضا، حق از باطل تفکیک شود چون احساس می‌کنند که این شفاف‌‌سازی به نفع آنها نیست و منافع سیاسی آنها در فضای آشفته فعلی بیشتر حفظ می‌شود.

8

  • اگر کسی دلش به حال انقلاب می‌سوزد و درد کشور را دارد باید کمک کند تا از این فضای آمیزش حق و باطل (فتنه) بیرون بیاییم تا بار دیگر آن صلابت انقلاب اسلامی احیا شود.

9

  • ما با فتنه‌ای چند سویه و ریشه‌دار مواجه هستیم.

10

  • باید با همه عواملی که سبب پیدایش فتنه شده‌اند برخورد کرد. یکی از این سویه‌ها کسانی هستند که خود در پیدایش فتنه مؤثر بوده و با تفکرات غیر انتقادی، جانبدارانه، مصلحت اندیشی کاذب، توجیه‌گری و سکوت خود، در سیاست‌ها و رفتارهای غلط و غیر قانونی برخی صاحب منصبان سهیم بوده‌اند و اتفاقاً این عده چندان روی خوشی به شفاف سازی تمام عیار نشان نمی‌دهند، کسانی که ردّ قابل قبولی از مواضع انقلابی نیز در سال‌های سخت و ناموجه بعد از جنگ، از خود به جای نگذاشته‌اند.

11

  • از دل کسانی که تفکرات سلفی‌گری داشتند یک جریان ایرانی‌گری و ناسیونالیسم افراطی زاده شده است.

12

  • اگر در جهان عرب، پان‌عربیسم و تفکرات ناسیونالیستی و مارکسیستی در جوانان مسلمان و عرب پس از مدتی ظاهر می‌شود، در ایران و در سال‌های اخیر شاهد هستیم که این اتفاق به صورت هم‌زمان و هم‌مکان رخ می‌دهد و از درون تفکرات سلفی‌گری، ایرانی‌گری یا به عبارتی جریان انحرافی زاده می‌شود.

13

  • کسانی که ایرانی‌گری و تفکرات ناسیونالیستی و شبه ناسیونالیستی را مطرح می‌کنند، فهم دقیقی از هویت ایرانی و عناصر مقوّم آن ندارند. اتفاقاً نکته مشترک دو جریان سلفی‌گری و تفکرات ناسیونالیستی خام مزبور، دفاع‌های کورکورانه و اصطلاحاً وکیل الدوله‌ای از دولت است.

14

  • بنده نگرانی‌ام از این است که خدای ناکرده با این سیاست‌ها و برخوردها، عظمت گرانسنگ انقلاب اسلامی که یادآور پیشینه فرهنگی، هویتی و تاریخی ما است، مخدوش شود و البته باید گفت متأسفانه با برخوردهای تندروانه و غیر قضایی و ناشفاف عینی و ذهنی عده‌ای، در جاهایی به پیکره این انقلاب آسیب‌هایی وارد شده که باید با مواجهات حکیمانه و عادلانه ترمیم شود.

15

  • امروز بهترین راه نجات، بازگشت به اندیشه امام(ره) و شناخت مبانی فلسفی، کلامی و فقهی انقلاب اسلامی و نظریه معطوف به مردم سالاری دینی است.

16

  • راه چاره در وحدت، ذیل اصل مردمی و عقلی ولایت فقیه و دوری گزیدن از مواضع پوچ و بی مغز جمهوری ایرانی و مکتب ایرانی است. به راستی چه تفاوتی بین جمهوری ایرانی و مکتب ایرانی است؟

 (منبع: فارس)

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها