دکتر حسن ابوالقاسمی در گفتگو با مهر، افزود: طرح "رفورم" یا اصلاحات در آموزش پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اجرا شد، نمونه ای از رفورم بود که در بسیاری از دانشکده های پزشکی دنیا که قابلیت های بالایی در آموزش پزشکی دارند از سالهای گذشته انجام شده است.
وی افزود: اما اصلاحات در آموزش رشته پزشکی که در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اجرا می شود در بسیاری از موارد موثر بوده و به اهداف خودش رسیده و در برخی بخشها دچار ضعف هایی بوده که آنها را شناسایی کرده ایم و در حال رفع این نقص هستیم.
ابوالقاسمی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی کشور، بخشهایی را از طرح اصلاحات که در دانشگاه ما اجرا می شود را از ما گرفته و در دانشکده های خود اجرا می کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در حال رفع نقاط ضعف طرح اصلاحات در آموزش پزشکی این دانشگاه هستیم و پس از رفع نواقص آن را مجدد مورد ارزیابی قرار می دهیم.
به گزارش مهر، برنامه اصلاحات آموزشی در رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طبق تعریف باید دانشجو محور حول حل مسئله، جامع نگر، انعطاف پذیر و غیر متمرکز، انتخابی و نظامند باشد. به گفته طراحان این برنامه اصلاحی 40 مورد تغییر برای اصلاح در نظر گرفته شد که از مهمترین آنها می توان به یادگیری ادغام یافته اشاره کرد به طور نمونه در برنامه آموزشی گذشته دانشجو در سال های تحصیل در علوم پایه، فیزیولوژی قلب را می خواند بعد در بخش دیگری آناتومی قلب را می خواند و همچنین در ترم های مختلف با بخش ها و کارکردها و بیماری های قلب آشنا می شد و پس از حضور بر بالین بیمار مجبور می شد تا دانش خود را در ذهن جمع بندی کند. اما در برنامه جدید دانشجویان، رشته پزشکی را مبتنی بر دستگاه های بدن فراگرفته و 20 درصد نکات بالینی را در همان سه سال اول تحصیل خود می آموزند.
همچنین در برنامه جدید آموزش پزشکی عمومی دوره 6 ماه ای به دوره پزشکی اضافه شده است که در این دوره دانشجویان سال پایانی پزشکی در مطب و اورژانس به تحصیل می پردازند زیرا 2مکان عمده فعالیت پزشکان پس از فارغ التحصیلی مطب و درمانگاه ها خواهد بود که این امر توسط پزشکان عمومی آموزش دیده صورت می گیرد.