همزمان با اعلام دولت مبنی بر اجرای قریب‌الوقوع فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مقامات ارشد دولتی از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه اقشار پردرآمد خبر داده‌اند.

این تصمیمات در مجلس با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. با محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

  • آیا از نظر قانون، دولت مجاز است که یارانه اقشار پردرآمد را حذف کند؟

آنچه در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده این است که 50 درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون باید به همه اقشار مردم داده شود. البته تأکید شده که این پرداخت می‌تواند نقدی و یا خدماتی باشد. بنابراین قاعدتا اگر یک بخش‌هایی از اقشار درآمدی بالا از این پرداخت یارانه‌ها حذف شوند به‌نظر می‌رسد که تخلف قانونی اتفاق نیفتاده است. چون به‌هرحال این اقشار هم از مزایای هدفمندی یارانه‌ها استفاده می‌کنند. یعنی به‌طور مثال یارانه‌ای که بابت بلیت مترو یا ناوگان عمومی یا یارانه‌هایی که نسبت به بعضی مواد غذایی یا دارو داده می‌شود، یارانه‌ای است که همه اقشار اعم از پردرآمدها از آن بهره‌مند می‌شوند. البته از طرفی هم افرادی که سهم یارانه‌های نقدی در درآمد آنها حدود 10 تا 15 درصد است، قاعدتا نباید نیاز چندانی به این مبلغ داشته باشند. اما در مجموع دولت اگر می‌خواهد مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کند، باید با دقت و تدبیر بالا این کار را طوری انجام دهد که اشکالات مرحله اول برطرف شود؛ نه اینکه به اشکالات اضافه شود.

  • آیا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری با توجه به اینکه موجی از افزایش قیمت در همین مدت رخ داده است، اشکال قانونی ندارد؟

ببینید ما گفته‌ایم که کل قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید ظرف 5 سال انجام شود؛ یعنی در این مدت قیمت‌ها به فوب خلیج‌فارس برسد. این مسیر باید در طول 5 سال طی شود. البته این امر به این معنا نیست که در هر سال قیمت‌ها 20 درصد گران شود. بلکه فاصله بین قیمت‌های موجود و قیمت‌های نهایی باید تقسیم بر 5 بشود و دولت هر سال به قیمت‌ها اضافه کند. بنابراین بنده چنین برداشتی ندارم که امسال دولت یک قیمتی را اعلام کرده و دیگر نمی‌تواند تغییر قیمت دهد. البته اگر در چنین مواردی بین مجری و قانونگذار اختلاف نظری به‌وجود بیاید می‌تواند با تفسیر برطرف شود. مجموعا باید تغییرات طوری باشد که ظرف 5 سال به نتیجه نهایی برسد.

  • اما برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که شاید دولت در سال‌جاری بخش بزرگی از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را با افزایش قیمت‌ها اجرا کند.

هنوز تا فاز نهایی خیلی فاصله داریم و قاعدتا دولت حتما این کار را نمی‌کند. به‌عنوان نمونه با توجه به نرخ‌های بالای ارز، اگر امروز بخواهیم بنزین و نفت گاز را به قیمت‌های جهانی برسانیم، یک دفعه به محدوده 2 هزار تومان می‌رسیم. این فاصله خیلی فاصله زیادی است و این جور نیست که بگوییم دولت دارد به قیمت نهایی نزدیک می‌شود.

  • سؤال آخر اینکه نیامدن رئیس‌کل بانک مرکزی به جلسه روز گذشته مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ایشان کار خوبی نکرد که به مجلس نیامد. من هم از تریبون اعلام کردم که بعضی‌ها می‌گویند که مقامات بالاتر به ایشان گفته‌اند که به مجلس نیاید که اگر این طور باشد که خیلی تخلف آشکاری است. یک تفسیر هم این است که چون وزرا به مجلس نیامده بودند، احساس کرده‌اند که در مجلس کم بیاورند و در مجلس نتوانند به سؤالات پاسخ دهند و به عبارتی یک نگرانی و دغدغه داخلی داشتند. در هر صورت هیچ کدام از این دو مورد قابل توجیه نیست و مجلس به این قضیه رسیدگی خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین