همشهری آنلاین: ترکیه اعلام کرد که این کشور از تحریم‌های کشورهای غربی به رهبری آمریکا علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور پیروی نخواهد کرد.

به گزارش پرس تی وی، سلچوک اونال سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه (۲۲ دی، ۱۲ ژانویه) در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت، ترکیه هیچ یک از تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه علیه ایران را نمی‌پذیرد.

وی افزود، آنکارا مفاد تحریم‌ها را بررسی می‌کند اما خود را نه به تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای دیگر، بلکه ملزم به قطعنامه‌های سازمان ملل می‌کند.

این در حالی است که واشنگتن در تلاش است تا حمایت آنکارا را برای آخرین تحریم‌های امریکا علیه تهران، به دست آورد.

ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا که اوایل هفته به ترکیه سفر کرده بود، از آنکارا خواست که از تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه تهران حمایت کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قانون جدید تحریم‌‌های اقتصادی علیه بانک مرکزی ایران را در تلاشی آشکار برای مجازات شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که با این بانک روابط بازرگانی دارند، امضا کرد.

به موجب این طرح، شرکت‌های مالی خارجی باید بین برقراری رابطه تجاری با بانک مرکزی ایران و بخش نفت این کشور و یا بخش مالی آمریکا یکی را انتخاب کنند.

این قانون به منظور فرصت دادن به بازارهای نفت برای مطابقت دادن خود با وضعیت جدید، به مدت ? ماه اجرایی نمی‌شود.

تحریم‌های آمریکا و همچنین تحریم‌های یک جانبه از سوی انگلیس و کانادا علیه بخش‌های انرژی و مالی ایران بعد از این اعمال شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در ماه نوامبر درباره برنامه هسته‌ای ایران، امکان تلاش تهران برای پیگیری برنامه نظامی هسته‌ای را مطرح کرد.

تهران می‌گوید، به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق توسعه و دست‌یابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها