گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خبر داد که 70درصد زندانیان کشور گرفتار اعتیادند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم که در مراسم اختتامیه کنگره کشف و آنالیز مواد‌مخدر سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، همچنین گفت: نزدیک به 45درصد زندانیان کشور به جرم مواد‌مخدر بازداشت شده‌اند و 45درصد هم به جرم سرقت در زندان‌ها به‌سر می‌برند. به گفته احمدی‌مقدم، گروه قابل‌توجهی از زندانیان با جرم سرقت هم به منظور تأمین مواد مورد نیاز خود دست به سرقت می‌زنند. او به درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که مفهوم درمان در حوزه مواد‌مخدر، بازگشت به سلامت نیست و تنها عده کمی می‌توانند به معنای واقعی کلمه، رها و پاک شوند. باید تلاش کنیم هیچ‌کس به سمت استفاده از مواد‌مخدر نرود چرا که بازگشت فرد معتاد به زندگی سلامت، آسان نیست. فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه گام‌های بلندی در زمینه کنترل فرودگاه‌های کشور در خصوص جلوگیری از ورود و خروج مواد‌مخدر برداشته شده، گفت: امروز روند انتقال مواد‌مخدر صنعتی از فرودگاه‌ها تا حد زیادی محدود و مسدود شده است.

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: البته گسترش تولید مواد‌مخدر تنها به نوع صنعتی آن محدود نیست، به گونه‌ای که شاهد هستیم از حشیش بذرهایی تولید شده که در بالکن‌های منازل قابل کشت و تولید است و فرایند تبدیل آن به مواد قابل مصرف توسط دستگاه‌های کوچک قابلیت انجام دارد. او ادامه داد: برخلاف کشت خشخاش که توسط ماهواره‌ها در هر نقطه از زمین قابلیت رصد داشته و ثبت می‌شود اما روانگردان‌ها در کارگاه‌های کوچک و زیرزمینی تولید می‌شوند. فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مواد‌مخدر صنعتی تا 10سال گذشته در کشور شناخته شده نبودند و با قیمت‌هایی بالغ بر 100میلیون تومان برای هر کیلوگرم وارد کشور می‌شدند اما اکنون تنها با صرف 8میلیون تومان برای هر کیلوگرم در کشور تولید می‌شوند، گفت: در سال‌جاری کشفیات هروئین سفید خالص که از افغانستان قاچاق می‌شود نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما باید گفت به همان میزان که کشفیات گسترش می‌یابند دسترسی معتادان به مواد‌مخدر صنعتی آسان‌تر می‌شود و مواد‌مخدر صنعتی به نوعی جای مصرف این مواد را می‌گیرند.

اسماعیل احمدی‌مقدم تأکید کرد: متأسفانه تا سال گذشته قوانین مدونی به منظور مبارزه با مواد‌مخدر صنعتی وجود نداشت اما با نوسازی قوانین مربوط به مواد‌مخدر، نوع صنعتی مواد‌مخدر نیز از نظر جرم با سایر مواد‌مخدر سنتی همطراز شد که امیدواریم با تشدید مجازات‌ها توفیقاتی در این خصوص به دست آوریم.او با اشاره به موضوع این کنگره و آنالیز مواد‌مخدر عنوان کرد: اگر بتوانیم هر مقوله کشف شده‌ای را آنالیز کنیم مسیرهای تولید تا انتقال این مواد برای ما مشخص خواهد شد، چرا که فرمول‌های ساخت، شبکه‌های تولید، توزیع و مصرف را نمایان و مسیر ورود و مصرف مواد‌مخدر را قابل شناسایی می‌کند، البته اکنون در حال انجام این آنالیز هستیم که نیاز به رشد علمی دارد.

منبع: همشهری آنلاین