یاد اوری میکنیم که جرج ایستمن در واترویل نیویورک، در حال تجربهاندوزی در زمینه عکاسی بود که حلقه فیلمی اختراع کرد که خشک، شفاف وانعطافپذیر بود. این جوان، بلافاصله اختراع خود را به ثبت رساند و شرکت کداک را پایه گذاشت.
او پس از این، نه تنها به تولید و پخش فیلم حلقهای مشغول شد، بلکه دوربینی هم روانهی بازار کرد که چندی بعد عکس گرفتن را به سرگرمی همگانی میلیونها نفر در سراسر جهان بدل ساخت. شعار شرکت کداک برای تبلیغ این محصولات شگفتانگیز این بود: "شما دکمه را فشار دهید، ما بقیهی کارها را انجام میدهیم"!
رادیو دولتی آلمان درباره ورشکستگی کداک میگوید: تلخترین پایان برای یکی از موفقترین شرکتهای تجاری جهان رقم خورد. شرکت آمریکایی ایستمن کداک روز پنجشنبه (۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی) به شایعات اخیر در مورد خود پایان داد و رسما اعلام ورشکستگی کرد. به این ترتیب شرکتی که چندین دهه نماد عکاسی بود، رو به پایان نهاد.
کداک که خودش پایه گذار فنآوری عکاسی دیجیتال بود؛ تعییرات محیطی را درست درک نکرد؛ از رقبای خود عقب افتاد و حالا دنبال فروش رایت فنآوریهایش است تا شاید بتواند سرمایه لازم را برای توسعه دوباره فراهم کند. در ارزیابیهای آمریکایی این روزها از علل ورشکستگی کداک، به نقش پرقدرت صنایع ژاپنی در عرصه فیلم و دوربین عکاسی هیچ اشارهای نمیشود.
به گزارش خبرگزاریها کداک پنجشنبه خبر داد که شرکتهای تابعهاش در آمریکا اعلام ورشکستگی کردهاند. ولی این موضوع شامل شرکتهای زیرمجموعه کداک در خارج از آمریکا نمیشود.
کداک ۱۹۰۰۰ کارمند دارد و اعلام ورشکستگی این شرکت میتواند بر سرنوشت شغلی آنها تاثیر بگذارد. این شرکت هنگامی که در دهه ۱۹۸۰ در اوج فعالیت بود، در گوشه و کنار جهان ۱۴۵۰۰۰ کارمند داشت. کداک از سال ۲۰۰۳ تا کنون ۱۲ کارخانه خود را تعطیل کرده است.
بی بی سی میگوید کداک که از قدیمیترین و معروف ترین تولیدکنندگان تجهیزات و لوازم عکاسی در جهان است، با اعلام ورشکستگی فرصت آن را خواهد یافت که بدون نیاز به پاسخگویی به طلبکارانش ساختار خود را از نو سازماندهی کند.
مسئولان کداک گفته اند که اعلام ورشکستگی، خللی در ارائه خدمات به مشتریانشان به وجود نخواهد آورد و شرکت به فعالیتهای تجاری خود طبق معمول ادامه می دهد.
آنتونیو پرز، رییس و مدیر عامل شرکت کداک هنگام اعلام ورشکستگی مدعی شد: هیات مدیره و تمام مدیران بلندپایه شرکت اتفاق نظر داشتند که این اقدامی درست و ضروری برای آینده کداک بوده است.
بد نیست بدانید که کداک اخیرا تمرکز فعالیتهای تجاری خود را از دوربینهای عکاسی به تولید چاپگرهای کامپیوتر معطوف کرده بود تا افت سود خود را جبران کند اما این تغییر استراتژی هم نتوانست به این شرکت کمک کند که کاهش سود خود را جبران کند.
کداک در اواخر دهه ۱۸۸۰ پایه گذاری شد و به عنوان مخترع دوربین عکاسی دستی، فن و هنر عکاسی را در دسترس همگان قرار داد و یکی از دوربینهای تولیدی این شرکت، از نخستین فرود انسان بر کره ماه عکسبرداری کرد.
کارشناسان میگویند واکنش کند کداک به تغییرات دو دهه اخیر در فناوری عکاسی، به خصوص تکامل و رشد استفاده از دوربینهای دیجیتال، از عوامل اصلی دشواری مالی این شرکت بوده و باعث شده تا ارزش سهام آن طی پانزده سال اخیر از 31 میلیارد دلار به کمتر از150 میلیون دلار تنزل کند.
اعلام ورشکستگی از سوی کداک پس از آن صورت گرفت که این شرکت نتوانست امتیاز انحصاری ابداعات و دستاوردهای خود در زمینه تصویربرداری دیجیتال را به فروش برساند.
اما در همین حال تلاشها برای تبدیل افتخارات معنوی به درآمدهای مادی هم از مدتی پیش آغاز شده است. دستاندرکاران کداک برای حدود هزار و ۱۰۰ ثبت اختراعی که توسط این شرکت صورت گرفته به دنبال مشتری هستند. ارزش مادی ثبت این اختراعات حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار ارزیابی میشود.
کداک در آخرین ماههای عمر خود دعوای حقوقی علیه برخی از شرکتهای دیگر را هم آغاز کرده است. این شرکت پس از اپل، HTC و فوجیفیلم، به سراغ سامسونگ رفته است. این شرکت کرهای به نقض ۵ مورد حق اختراع ثبتشده توسط کداک متهم شده است.
کارشناسان معتقدند که کداک با این دعواهای حقوقی به دنبال به رخ کشیدن داشتههای خود برای مشتریان بالقوه است.
پیشتر کداک هشدار داده بود که اگر نتواند امتیازات انحصاری این ابداعات را تا پایان سال ۲۰۱۱ به فروش برساند، با بحران نقدی مواجه خواهد شد.
کداک میگوید تلاش کرده است از گروه مالی سیتی یک اعتبار ۹۵۰ میلیون دلاری بگیرد تا با سازماندهی مجدد خود، بتواند تجدید حیات کند.
نام کداک بیش از یک قرن با عکاسی مترادف بود، کداک قربانی همان فنآوریهایی شد که خود به خلق آنها کمک کرده بود.