همشهری آنلاین: پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه 26 بهمن ماه با صدور بیانیه‌ای عملیات بمب‌گذاری توسط تروریست‌ها در زاهدان را محکوم کردند

حادثه بمب گذاری ساعت 6 و 30دقیقه 25 بهمن در در منطقه احمدآباد زاهدان روی داده بود.[سابفه موضوع]

به گزارش خبرگزاری فرانسه لحن این بیانیه مشابه لحنی بود که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در محکومیت این عمل تروریستی بکار برده بود.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: اعضای شورا تاکید دارند هیچ عاملی نمی‌تواند استفاده از خشونت‌های تروریستی را توجیه کند.

بنا بر این بیانیه، اعضای شورای امنیت بر ضرورت به دست عدالت سپرده شدن حامیان، عاملان و بانیان این حمله تروریستی و دیگر حملات تروریستی تاکید می‌کنند.


با این حال تصویب این بیانیه بخاطر برخی از عبارات و اصطلاحات به کار رفته در آن با کمی تاخیر انجام شد.

در این بیانیه کشورهای عضو شورای امنیت همچنین مراتب همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های این انفجار اعلام کردند. در متن اولیه تسلیت به دولت ایران درج شده بود که در نسخه مصوب حذف شد.

"آلخاندرو ولف" نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با نشان دادن عداوت  واشنگتن علیه دولت ایران درباره حذف این عبارت گفت: این نکته مهم است زیرا دولت ایران بارها گفته که مشروعیت شورای امنیت را به رسمیت نمی‌شناسد.

"ویتالی چورکین" سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت که برخی از اعضا احساس می‌کنند این بیانیه می‌تواند به بهتر شدن کلی رابطه ایران و شورای امنیت بینجامد.