گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: تشکیلات معاونت پرورشی به پرورشی و فرهنگی تغییر می‌یابد و امسال هیچ دانش‌آموز پایه اول دوره راهنمایی مردود نخواهد شد و براساس تصمیم شورای‌عالی آموزش و پرورش همه باید قبول شوند.

شتاب در ثبت طرح‌ها در آموزش و پرورش به اوج رسیده است. با اینکه حاجی‌بابایی اعلام کرده 70 طرح به‌طور همزمان در آموزش و پرورش در دست اجراست اما به‌نظر می‌رسد وضعیت بسیاری از طرح‌ها نامشخص است. طرح‌ها در دوره وزارت حاجی‌بابایی ثبت خواهد شد و اگر نا‌‌فر‌جام ماند باید مسئول بعدی پاسخگو باشد و مانند دوره فرشیدی و علی‌احمدی که گفته می‌شد همه کارها همسو با تحول بنیادین است ولی حاجی‌بابایی آنها را تغییر داد و تغییرات را همسو با تحول بنیادین دانست.

توجیه ناکامی معاونت پرورشی

اغلب کارشناسان امر تعلیم و تربیت و نمایندگان مجلس بر این نکته تاکید می‌کنند که دولت‌های نهم و دهم هرگز موفق به احیای معاونت پرورشی (مصوبه 5 سال پیش مجلس شورای اسلامی)‌ نشده‌اند.
رئیس کمیسیون آموزش و پرورش تصریح می‌کند که «تلاطم مدیریتی» در آموز ش و پرورش موجب شده تا چند معاونت پرورشی احیا نشود.در دولت نهم 3 نفر عهده دار معاونت پرورشی شدند و طی 2 سال عمر دولت دهم نیز هر سال یک فرد جدید به معاونت پرورشی برگزیده شده است، عمر کاری هر معاون یک سال بوده و باز هم فرد جدیدی برای معاونت پرورشی معرفی شد.وزیر آموزش و پرورش دیروز در جمع خبرنگاران با اذعان به اینکه سومین باری است که معاون پرورشی را تغییر داده‌ام، گفت: «از انتصاب‌های متعدد نگران نیستم، هنگامی که مدیری را در سمتی منصوب می‌کنم به او می‌گویم شاید 6 ماه دیگر به این نتیجه برسم که شما مدیر موفقی نیستید و این موضوع از نظر من عیب نیست بلکه حسن است.»

از دیدگاه مدیریتی حاجی‌بابایی تغییر مدیران در کوتاه مدت اشکالی ندارد و جابه‌جایی نیروها از سیاست‌های مدیریتی اوست.البته معاونان پرورشی در دولت دهم هیچگاه فرصت ارائه برنامه پیدا نکردند، معاون اسبق پرورشی یک شبه به این سمت برگزیده شد و بلافاصله در نشست خبری شرکت کرد و در پاسخ به پرسشی که در باره برنامه‌هایش شد به صراحت گفت: من تازه آمده‌ام و برنامه‌هایم را در نشست بعدی اعلام می‌کنم که این نشست هرگز برگزار نشد.

پس از آن یازرلو به معاونت پرورشی منصوب شد که وی نیز فرصت ارائه طرح‌ها و اجرای آنها را نیافت و پس از یک سال از این سمت استعفا کرد.هر چند بخش تربیت‌بدنی و سلامت به نوعی با ایجاد پست قائم‌مقام وزیر در امور تربیت‌بدنی از معاونت پرورشی جدا شد که حواشی خاص خود را داشت. حاجی‌بابایی پس از گذشت 2 سال از حضور بر مسند وزارت اکنون به این نتیجه رسیده که باید معاونت پرورشی تغییر کند، هم شخص معاون و هم تشکیلات آن و تشکیلات معاونت پرورشی هم پس از ایجاد معاونت تربیت بدنی، به معاونت پرورشی و فرهنگی تغییر می‌یابد.

همه قبول هستند

از دیگر سو تحول بنیادین در آموزش و پرورش به مرحله حساسی نزدیک شده و چون وزارت آموزش و پرورش مصمم به تغییر نظام آموزشی است پس باید همه دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی سال تحصیلی 91-90 قبول شوند. علت این است که با اجرای نظام 3-3-6 سال آینده تحصیلی پایه اول راهنمایی تشکیل نمی‌شود و دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به پایه ششم ابتدایی می‌روند. وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: موضوع در شورای‌عالی آموزش و پرورش مطرح و راهکارهای لازم برایش مصوب شد، به مرور اجرای قوانین مشکلات و مسائلی که ایجاد می‌شود در کارگروه، آیین‌نامه و قوانین آموزش و پرورش بررسی شده و موارد مورد نیاز در شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب می‌شوند و تکلیف این موضوع هم پس از ابلاغ رئیس‌جمهور اعلام می‌شود.

البته برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مدت عضویت بسیاری از اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش که حق رای دارند به پایان رسیده است.رئیس‌جمهور 6 عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش را اردیبهشت 86 برای مدت 4 سال منصوب کرده و یک ماه پس از پایان دوره فرصت داشته تا اعضای جدید را معرفی کند که چنین نشده است. بدین‌ترتیب حضور 6 نفر از اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش از اردیبهشت 90 تا‌کنون غیرقانونی است.

منبع: همشهری آنلاین