گروه بورس: مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان باطل شدن عرضه اولیه سهام این شرکت را به نحوه عرضه نسبت داد. مدیرعامل فرا بورس هم با تایید این موضوع تأکید کرد: برآورد دقیقی از کشش بازار انجام نشده بود

 در عین حال مشاور ایمیدرو اطلاع‌رسانی ناکافی را دلیل اصلی شکست‌های اینچنینی برشمرد. به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ روز چهارشنبه هفته گذشته 7 درصد از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان را در بازار دوم فرابورس عرضه کرد که به‌دلیل قیمت‌گذاری 1512 ریالی هر سهم این شرکت، بسیاری از سرمایه‌گذاران از خرید سهام منصرف شدند و این قیمت را گران ارزیابی کردند، به همین علت، از حجم قابل عرضه فقط 151 میلیون سهم فروش رفت. به این ترتیب با توجه به اینکه کمتر از50 درصد از سهام عرضه‌شده به فروش رسیده بود معامله سهام ذوب‌آهن که به قیمت هر سهم 1512 ریال به فروش رسیده بود رسما با صدور اطلاعیه مدیریت بازار فرابورس باطل شد. طبق مقررات معاملات سهام شرکت‌های تازه وارد در بورس و فرابورس، باید حداقل 50 درصد سهام شرکت در همان روز عرضه به فروش برسد و در غیر این صورت سهام معامله شده باطل می‌شود. به همین علت مدیریت بازار فرابورس با صدور اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: در اجرای مفاد ماده 55 دستورالعمل اجرایی معاملات در فرابورس ایران، کلیه معاملات انجام‌شده در نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان ابطال شد.

بازار گیج شد

صفر علی براتی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با همشهری در باره دلایل ابطال معامله سهام ذوب‌آهن اصفهان گفت: سهام ذوب‌آهن گران عرضه شد و قیمتی که برای سهام این شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در نظر گرفته شده بود گران بود در نتیجه پس از اینکه سهام این شرکت روی تابلو رفت با استقبال کمی روبه‌رو شد، به همین دلیل قیمت اولیه کاهش داده شد و این بار با رقم پایین تری عرضه شد به همین دلیل سرمایه‌گذاران از انجام چنین رویه‌ای گیج شدند و سهام ذوب‌آهن با استقبال کمتری مواجه شد. وی در تشریح دلایل فروخته نشدن سهام ذوب‌آهن در روز اول گفت: بحث اصلی مربوط به نحوه عرضه است؛ به‌نظر من نحوه عرضه سهام ذوب‌آهن ایراد داشت و اگر عرضه سهام این شرکت به درستی انجام می‌شد قطعا همه سهام عرضه شده به فروش می‌رسید. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود میزان بدهی‌های ارزی این شرکت که معادل 470 میلیارد تومان گزارش شده با احتساب افزایش قیمت دلار لحاظ نشده و این از مهم‌ترین نکته‌های ناموفق بودن عرضه سهام ذوب‌آهن بود گفت:صورت‌های مالی شرکت ذوب‌آهن اصفهان کاملا شفاف است و هیچ‌گونه ابهامی ندارد ضمن اینکه ما به تازگی گزارش‌های مالی 6ماهه شرکت را ارائه کرده‌ایم و رقم دقیق بدهی‌های ارزی شرکت نیز با احتساب قیمت روز دلار محاسبه و درصورت‌های مالی درج شده است بنابر این هیچ‌گونه شبهه‌ای در این‌باره وجود ندارد. وی تاکید کرد: دلیل اصلی ناموفق بودن عرضه سهام ذوب‌آهن نحوه عرضه بود اما قرار است هفته آینده سهام این شرکت دوباره عرضه شود و به‌طور حتم با استقبال بازار مواجه می‌شود.

بازار کشش نداشت

مصطفی امید قائمی مدیرعامل شرکت فرا بورس ایران هم در گفت‌وگو با همشهری در تشریح دلایل ناموفق بودن عرضه سهام ذوب‌آهن گفت:عرضه ناموفق سهام ذوب‌آهن ربطی به میزان بدهی‌های ارزی این شرکت ندارد چرا که دولت به صنایع مختلف از جمله ذوب‌آهن اصفهان ارز با قیمت واحدی می‌د‌هد در نتیجه این استدلال درست نیست که با افزایش قیمت دلار حجم بدهی‌های ارزی ذوب‌آهن افزایش می‌یابد. وی در تایید سخنان مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد:برخی اوقات نمی‌توان برآورد دقیقی داشت، درباره عرضه سهام ذوب‌آهن هم همین اتفاق افتاد و شاید برآورد دقیق از کشش بازار وجود نداشت. به گفته وی، سهام ذوب‌آهن هفته آینده باز هم در فرا بور س عرضه می‌شود.

مشکل ذوب‌آهن پیگیری می‌شود

در همین رابطه مشاور ایمیدرو از پیگیری فروخته نشدن 550 میلیون سهم ذوب‌آهن در چهارشنبه گذشته خبر داد. ایرج اکبریه در گفت‌وگو با فارس، درباره فروخته نشدن 7 درصد از سهام ذوب‌آهن گفت: براساس بررسی‌های اجمالی انجام شده متوجه شدم این اتفاق یعنی فروش ناموفق سهام ذوب‌آهن ناشی از مسائل و دلایلی چون معرفی و اطلاع رسانی نامناسب برای گروهی محدود، عدم‌بازاریابی و عدم‌اطلاع‌رسانی از وضعیت گذشته و آینده شرکت بود. اکبریه ادامه داد: شرکت ذوب‌آهن یکی از بنگاه‌های بسیار معروف و مؤثر است که فقط برند آن میلیاردها تومان ارزش دارد. با همین وضعیت هم معتقدم هر سهم ذوب‌آهن بین 200 تا 250 تومان ارزش دارد که باید از قبل در مورد قابلیت‌ها و فرصت‌ها و تهدیدها اطلاع‌رسانی می‌‌‌شد. اکبریه در خاتمه گفت: عدم‌فروش 7 درصد سهام ذوب‌آهن را پیگیری خواهم کرد.

برند‌های معتبر اقتصاد ایران گرفتار خصوصی‌سازی‌

روز چهارشنبه سهام ذوب‌آهن اصفهان - به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی - در بازار سهام به اندازه کافی خریدار نداشت، پیش از این هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز 2بار پیاپی به‌دلیل اینکه سازمان خصوصی‌سازی‌ برای فروش سهام این شرکت بازاریابی نکرده بود گرفتار این داستان شده بود. به این ترتیب در کمتر از 2 ماه 2 برند بزرگ و معتبر اقتصاد ایران مشتری نداشتند. مشخص نیست دلایل استقبال نکردن از سهام شرکت‌های بزرگ ایرانی چیست؟ آیا نحوه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ دلیل اصلی شکست‌های بزرگ و اینچنینی است؟ ویا اطلاع رسانی کافی درباره سهام این شرکت‌ها به بازار سهام انجام نشده بود؟ سازمان خصوصی‌سازی‌ از زمان خداحافظی غلامرضا حیدری کرد زنگنه تاکنون نتوانسته سهام هیچ شرکت بزرگی را در بازار سرمایه عرضه کند.

منبع: همشهری آنلاین