تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۷

سیدمجید رضوی *: حوادث تروریستی روزهای گذشته زاهدان، هرچند خاطر شریف مردم بزرگوار این خطه و مسئولان کشور را آزرده ساخت لکن یادآوری چند نکته در خصوص این حوادث ضروری است.

نکته اول این‌که چند عملیات صورت گرفته از نظر نظامی فاقد ارزشهای عملیاتی بوده و تنها به شکل کور و به منظور ایجاد رعب و وحشت در بین مردم منطقه انجام گرفته است.

نکته دیگر قابل توجه، اعترافات به‌دست آمده از متهمان و عوامل دستگیر شده این اقدامات تروریستی است که بررسی اجمالی آنها حایز اهمیت است.

اول این‌که دستگیر شدگان اعتراف کرده‌اند که برای آنها و اربابان مزدورشان، راهپیمایی 22 بهمن در منطقه سیستان و بلوچستان و حضور پرشور گروه‌های مختلف قومی و مذهبی در این منطقه غیرقابل تصور بوده و این موضوع موجب خشم و نگرانی ایادی استکبار از وحدت مردم در منطقه شده است.

موضوع دیگر مورد اعتراف متهمان، هدف اصلی آنها از ارتکاب چنین اقداماتی است. عوامل دستگیر شده بالاتفاق، بر هم ‌زدن آرامش مردم و ایجاد اختلاف را هدف اصلی اقدامات خرابکارانه خود معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر در بازجویی‌های صورت گرفته از عاملین مشخص شد که به آنها چنین القا شده که بسترهای عمومی برای انجام عملیات فراهم است در حالی که اولین برخوردها توسط خود مردم منطقه صورت گرفت.

نکته دیگر سابقه شرارت‌های گوناگون نظیر سرقت در پرونده عوامل این ماجراهاست. آنها معترفند که این اقدامات را در برابر مبلغی پول انجام می‌داده‌اند و نه بر اساس مبارزه ایدئولوژیک.

تا جایی که یکی از عوامل به صراحت در اعترافات خود تاکید می‌کند که استخدام شده تا از سلسله اقدامات تروریستی مزبور فیلمی تهیه کرده و در قبال آن مبلغی به عنوان دستمزد دریافت کند.

اما مساله مهم و مورد توجه در خصوص حوادث زاهدان همکاری گسترده، وسیع و همه‌جانبه  مردم برای دستگیری عاملان جنایت است.

به عنوان نمونه مسلم کیخا کارمند 33 ساله دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اصرار در یک اقدام ایثارگرانه موجب دستگیری اولین عامل انفجاری روزهای گذشته شد که به دلیل همین اصرار هم به فیض شهادت نایل آمد. 

با همکاری و یاری مردم دلاور سیستان و بلوچستان و همچنین اقدامات هماهنگ نهادهای امنیتی و نظامی و انتظامی کلیه اقدامات گروههای تروریستی در منطقه تحت کنترل درآمده و ضمن دستگیری بسیاری از عوامل این حوادث هسته‌های اصلی این گروهها نیز ضربات سختی را متحمل شدند.

* مدیرکل امنیتی وزارت کشور