گروه بورس- چرخ خصوصی سازی به حرکت افتاده و دستگاه های قانونگذار و اجرایی در پی ابلاغ راهبردهای اصل44 سازوکارهای عملیاتی کردن این دستورالعمل را طرح می کنند.

در تازه ترین تحول نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس «کمیته ویژه خصوصی سازی» را تشکیل خواهد داد.سید محمود ابطحی به ایرنا افزود: این کمیته در اجرایی شدن ابلاغیه بند «ج» اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری، راه اندازی و تشکیل خواهد شد.به گفته وی، این کمیته لوایحی را که دولت در خصوص واگذاری سهام شرکت ها و صنایع به مجلس شورای اسلامی ارایه می کند به صورت ویژه بررسی و به سرعت تصویب خواهد کرد.نمایند خمینی شهر ادامه داد: این کمیته در جایی که نیاز باشد، به دولت در تصویب قوانین کمک شود، خود آن قانون را تصویب و به دولت ارایه خواهد داد.
ابطحی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی معتقد است، بورس برای این کار عظیم و بزرگ نیازمند ابزارهای کمکی است و بازار باید تعمیم پیدا کند و حضور شرکت های تعاونی استان ها برای ورود به بورس نیازمند اصلاحات کارشناسی شده است.
ظرفیت سازی
از طرف دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد واگذاری سهام دولتی این ستاد پس از دریافت اطلاعات مربوط به بورس، فروش سهام دولتی را متناسب با ظرفیت بورس مدیریت خواهد کرد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: وظیفه این ستاد دریافت اطلاعات مربوط به بورس و سیاست سازی است. براساس رشد تقاضا در بورس، فروش سهام دولتی نیز ادامه خواهد یافت و هیچ گونه دغدغه ای برای مالکان سهام در بورس به وجود نخواهد آمد.او ادامه داد: با اجرای بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، بورس نیز گسترش و سودآوری در این بازار نیز افزایش خواهد یافت.او گفت: با عرضه سرمایه های شرکت های دولتی در بورس و تشکیل شرکت های خصوصی و ایجاد رقابت، قیمت ها نیز براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین و واقعی می شوند.
حجت الاسلام مصباحی مقدم نظام اصلاح قیمت ها را براساس برنامه جدید اقتصادی مهم خواند و افزود: زمانی که مجموعه سرمایه های شرکت های دولتی ارزشیابی و در بورس عرضه می شوند شرکت های موازی و مشابهی به وجود می آیند و رقابت میان آنها درباره قیمت ها شکل می گیرد و در نتیجه براساس عرضه و تقاضا اصلاح قیمت ها در این بازار به خوبی اجرا خواهد شد.
عرضه سهام عدالت سازمان گسترش
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم اعلام کرد: سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان نخستین شرکت در راستای اجرای بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس توزیع می شود.علی صالح آبادی گفت: همه مشکلات توزیع سهام سازمان گسترش و نوسازی در بورس حل شده است و این سهام تا چند روز آینده در تابلو بورس درج می شود.وی همچنین از توزیع سهام شرکت های تولید کننده فولاد در بورس خبرداد و افزود: این شرکت ها با حجم بالای خود وضع مناسبی را در بورس ایجاد می کنند.
سهام عدالت وزارت نیرو در بورس
وزیر نیرو هم از واگذاری همه بخش های این وزارتخانه به جز خطوط انتقال برق به بخش خصوصی خبر داد.
پرویز فتاح با اشاره به این که بخش وسیعی از وزارت نیرو مشمول ابلاغیه رهبر معظم انقلاب می شود، گفت: وزارت نیرو پیش از این ابلاغیه نیز به واگذاری بخش هایی از این وزارتخانه به بخش خصوصی اقدام کرده بود اما با این ابلاغیه بیشتر بخش ها به صورت سهام عدالت در بورس و رقابتی توزیع می شود.وی با بیان این که اکنون بیشتر سهام کارخانه های وابسته به وزارت نیرو در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، افزود: در ابلاغیه اصل 4 قانون اساسی، این وزارتخانه مجاز است ساخت سدها، نیروگاه ها و خدمات آب و فاضلاب را به بخش خصوصی واگذار کند.
ستاد ویژه در وزارت راه
وزیر راه و ترابری هم گفت: به منظور اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، ستاد ویژه خصوصی سازی در کمیته اقتصادی شورای فنی این وزارتخانه در حال شکل گیری است.
«محمد رحمتی» افزود: پیشتر در راستای اجرای سیاست های برنامه سوم توسعه، برخی از فعالیت های تصدیگری در ستاد وزارت راه و ترابری به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی در ادامه در مورد لزوم ایجاد هماهنگی های بیشتر با سیاست های کلی دولت مبنی بر واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی، افزود: وزارت راه و ترابری برای واگذاری اموری که از سوی ستاد مرکزی اعلام می شود، از آمادگی لازم و کافی برخوردار خواهد بود.
وزیر راه و ترابری در پایان گفت: تاکنون شرکت های تولیدی تجهیزات ایمنی راه ها، شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت حمل و نقل یخچالدار جمهوری اسلامی، شرکت حمل و نقل داخلی از زیر مجموعه وزارت راه و ترابری واگذار شده اند و سایر فعالیت ها که به لحاظ اقتصادی زیانده نیستند، در شرف آماده سازی برای واگذاری به بخش غیردولتی هستند.
عرضه سهام ذوب آهن
شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان هم آمادگی خود را برای ورود به بورس و اجرای دستور مقام معظم رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی اعلام کرد.
مجید طلایی، معاون اقتصادی و مالی شرکت ذوب آهن در بازدید کارگزاران سازمان بورس گفت: از خرداد سال 80 تقاضای پذیرش در بورس را ارایه کردیم و اقدامات لازم برای تعیین ارزش واقعی دارایی های شرکت به قیمت روز، تغییر وضعیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، تغییر اساسنامه ایجاد سیستم حسابداری و قیمت تمام شده مطلوب انجام شده است.وی افزود: هیأت پذیرش بورس 19 آبان 82 به طور رسمی موافقت خود را با پذیرش سهام و درج نام شرکت در فهرست نرخ های بورس اعلام کرد.طلایی گفت: با توجه به ابلاغ رسمی مقام معظم رهبری که کلیات واگذاری شرکت های دولتی مشمول صدر اصل 44 مشخص شد ذوب آهن امکان عرضه 80 درصد سهام خود را در بورس پیدا کرده است که منتظر دستورالعمل چگونگی واگذاری و زمان اجرا و درصد سهام قابل عرضه هستیم و برخی مسائل باید دوباره به روز شود.