تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۷

پیمان فروزش*: پس از آنکه دو موضوع انرژی هسته‌ای و حقوق بشر در دنیا به عنوان دو بهانه علیه حکومت ایران مورد توجه قدرتهای بزرگ قرار گرفت و ایران هم مصرانه بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد و اتهامات غربی‌ها را خلاف واقع‌ دانست، استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا برای مبارزه با ایران سعی کرده‌اند تا نظام جمهوری اسلامی را به سوی چالش‌های داخلی سوق دهند.

در این مسیر هم تلاش می‌کنند تا با برنامه‌ریزی‌های وسیع و اجرای عملیات خرابکارانه و ایجاد جنگ کاذب روانی اوضاع داخل کشور را بحرانی جلوه دهند. یکی از بارزترین مصادیق پروژه مذکور، ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی است.

دشمنان سعی می‌کنند تا با مستقرشدن در مرز افغانستان و پاکستان با ایران و هزینه‌های مالی فراوان، اختلاف قومی و مذهبی را در این نقاط حساس دامن زده و افزایش دهند.

از دیگر اقدامات گروه‌های تروریستی طرح ترور شیعیان  و مولوی‌های اهل سنت منطقه است تا ازاین راه تنش میان اهل سنت و شیعیان را در منطقه افزایش دهند. در تمامی این توطئه‌ها به طور آشکار هدایت و برنامه‌‌ریزی کشورهای خارجی محسوس و مشهود است.

اما نکته قابل توجه زندگی آرام قومیت‌های مختلف با مذاهب متنوع در منطقه سیستان ‌و بلوچستان و در کنار یکدیگر است.

تلاش مردم با نگاه‌های مختلف هم برای حصول وحدت در این سالها قابل توجه و ملاحظه است و شایسته و مقتضی به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی و انتظامی با سرعت با این‌گونه شرارتها برخورد کرده و امنیت را به این استان باز‌گردانند.

در همین راستا جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز در منطقه، خروج اتباع بیگانه، انسداد مرزها به شکل کارشناسی، کنترل مرزها به شیوه‌های نوین و همچنین تجدیدنظر در روابط دیپلماتیک با پاکستان که این روزها جایگاه امنی برای اشرار شده، می‌تواند به افزایش امنیت منطقه کمک شایانی کند. از سوی دیگر نباید فقر و بیکاری را که گریبانگیر مردم منطقه بوده و موجب گسترش زمینه‌های جرم‌خیزی در این استان شده است، نادیده گرفت.

* نماینده اهل سنت زاهدان