گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اذعان به مشکلات این رژیم پس از انقلاب‌های عربی اعلام کرد که تحولات اخیر باعث شده تا اسرائیل مجبور به افزایش تدابیر امنیتی شود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در نشست با روسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا با اشاره به تغییرات گسترده در منطقه خاورمیانه تأکید کرد که این رژیم باید تلاش‌ها و قدم‌های بیشتری برای تأمین امنیت خود بردارد.

وی با اشاره به اینکه تحولات اخیر و موفقیت اسلامگرایان نشان داد که بدبینی وی نسبت به انقلاب‌های عربی درست بوده است اعلام کرد که قیام‌های عربی صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین را دشوار کرده است. نتانیاهو گفت: در شرایط کنونی که نیروهای امنیتی اسرائیل تحت فشار شدید هستند نمی‌توان با تشکیلات خودگردان فلسطین به توافق دوجانبه دست یافت.
وی با اشاره به انقلاب‌ در مصر، تونس، لیبی و یمن تأکید کرد: من از مسئولان اسرائیل خواسته‌ام که با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در منطقه ایجاد شده است سرمایه بیشتری را برای دفاع از خود اختصاص دهند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته هم اعلام کرده بود که انقلاب در کشورهای عربی در نهایت به موجی اسلامگرا علیه آمریکا، غرب، لیبرالسیم و اسرائیل تبدیل خواهد شد. از زمان انقلاب در کشورهای عربی و به‌قدرت‌رسیدن اسلامگرایان روابط آمریکا هم با این کشورها دچار مشکل و تنش شده است. انقلاب مردم مصر بارزترین نمونه در این زمینه به حساب می‌آید و روزهای گذشته تنش در روابط دو طرف به اوج رسیده است. به‌دنبال تصمیم مقام‌های مصری برای محاکمه ۱۹ آمریکایی به اتهام دخالت در امور داخلی این کشور مقام‌های واشنگتن هشدار دادند که کمک‌های مالی به قاهره را قطع خواهند کرد.

مک‌کین: ماهیت رابطه ما با مصر تغییر کرده است

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آمریکا روز گذشته به‌دنبال تنش در روابط این کشور با قاهره تأکید کرد که ماهیت روابط دو طرف یک سال پس از سرنگونی حسنی مبارک تغییر کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مک‌کین در سخنرانی خود در کنفراس تجارت قاهره اعلام کرد که با وجود این تغییرات آمریکا و مصر باید همچنان دوست باقی بمانند. اظهارت مک‌کین به عقیده کارشناسان بازتاب‌دهنده تنش‌های روزافزون در روابط قاهره و واشنگتن است. اختلاف‌ها میان دوطرف پس از آن بیشتر شد که مقام‌های آمریکایی اعلام کردند کمک5.1میلیارد دلاری خود به مصر را قطع خواهند کرد. در حالی که شورای نظامی مصر تاریخ محاکمه ۴۰متهم خارجی را اعلام کرده مک‌کین در تلاش برای حل و فصل این مسئله در مذاکرات خود با مقام‌های این شورا در قاهره است.

نارضایتی مردم آمریکا از موقعیت این کشور در جهان

پس از انقلاب‌های عربی اکنون نظرسنجی مؤسسه گالوپ نشان داده است که اکثر مردم آمریکا از موقعیت این کشور در جهان ناراضی هستند. نظرسنجی مؤسسه گالوپ نشان می‌دهد که با تحولات صورت گرفته اکنون ۶۴ درصد از مردم آمریکا از موقعیت این کشور در جهان رضایت ندارند. تنها ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی وضعیت آمریکا را رضایت‌بخش توصیف کرده‌اند. پس از انقلاب‌های عربی تظاهرات ضد‌آمریکایی در بسیاری از کشورهای جهان فراگیر شده است. روز گذشته هم هزاران نفر از مردم پاکستان در اعتراض به اقدامات آمریکا دست به تظاهرات گسترده‌ای در اسلام‌آباد زدند و فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند. مولانا سامی الحق، یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کرد:

امروز ما اینجا گرد هم آمده‌ایم تا صدای اعتراضمان علیه حضور آمریکا در منطقه و دخالت‌هایش در پاکستان را به گوش همگان برسانیم. وی با اشاره به اینکه اعتراض مردم پاکستان علیه هر نوع ادامه حضور نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه است تأکید کرد: آمریکا می‌خواهد در پاکستان تفرقه ایجاد کند. میان‌اسلام یکی از نمایندگان سابق پارلمان از حزب جماعت اسلامی هم با حضور در این تظاهرات گسترده ضد‌آمریکایی گفت: آمریکا هیچ وقت نمی‌تواند دوست ما باشد چرا که بزرگ‌ترین دشمن ماست.

منبع: همشهری آنلاین