همشهری آنلاین: عصر روز دوشنبه اول اسفند جشنواره فیلم تصویر با حضور اهالی تصویر و رسانه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین، تصویر سال، به‌رسم همیشه‌اش، افتتاحیه رسمی نداشت و به‌ تعبیر صمدیان هیچ وقت مراسم رسمی نداشته به استثنای اختتامیه که خودمانی‌‌ترین رسمی‌هاست!

سیف‌اله صمدیان - دبیر جشن تصویر سال - با ارایه‌ گزارشی کلی درباره‌ بخش‌های نهمین جشن تصویر سال درباره‌ بخش ویژه شهر تهران، با تاکید بر پرهیز از سیاست‌زدگی‌های رایج و کلیشه‌های غیرقابل باوری که در دنیا نسبت به ایران ساخته شده، توضیح داد: هنر تصویری 33 سال گذشته را در چهار رشته کاریکاتور، عکس، پوستر و فیلم مستند جمع‌بندی کرده‌ایم که البته فکر نمی‌کنیم کاملترین است، اما شان این مقوله در سطح هنری بالایی حفظ شده است.

او گفت: در سینما شریف‌ترین قشر به لحاظ اقتصادی و... قشر مستندساز است که پیروز کلانتری از میان آنها به عنوان دبیر میهمان بخش فیلم با ما همراهی کرد و با کمک او و مشاورانی از جمله نیما عباس پور و فیلم های مستند و کوتاه 33 سال گذشته ایران را جمع‌آوری کرده است و در حال حاضر برای نسلی که بسیاری از فیلم‌های مستند و کوتاه 33 سال گذشته را ندیده‌اند، به‌صورت مجموعه‌ای منحصر به‌فرد در جشنواره‌ فیلم تصویر آماده نمایش شده است.

علاوه بر این مجموعه کلیه فیلم‌های برنده جایزه از دوره‌های اول، سوم و چهارم "جشنواره شهر" نیز جزء برنامه‌های 23 روزه نمایش این جشنواره خواهد بود.

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اعلام کرد: روز شنبه، ششم اسفندماه، داوران بخش فیلم جوانان زیر 25 سال (جایزه محسن رسول‌اف) متشکل از رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری و ابراهیم مختاری با دبیری پیروز کلانتری، همراه با فیلمسازان جوان، فیلم‌ها را داوری می‌کنند.

در ادامه مراسم، فیلم‌های "بی‌بی تولدت مبارک" ساخته‌ سیدحامد نوبری، انیمیشن "کرماندو" ساخته‌ حامد اکرمی، "شهر آرام" ساخته‌ محمد شیروانی و "کهریزک؛ چهار نگاه"، ساخته‌ رخشان بنی‌اعتماد (اپیزود اول: اتاق 222) محسن امیر یوسفی (اپیزود دوم: هملت در کهریزک) پیروز کلانتری (اپیزود سوم: حکمت شادان) و بهمن کیارستمی (اپیزود: عید) به‌ترتیب نمایش داده شد.

سپس با نشست پرسش و پاسخ فیلم "کهریزک؛ چهار نگاه" با حضور رخشان بنی‌اعتماد، پیروز کلانتری، محسن امیریوسفی، بهمن کیارستمی و هومن مرتضوی از دو منظر کهنسالی و مراقبت‌های ویژه آن و صنعت فیلم‌سازی ادامه پیدا کرد.

رخشان بنی‌اعتماد درباره‌ چگونگی ورود چهار کارگردان مستندساز گفت: در این برهوت بی آب و سبزینه، سینمای مستند سعی می‌کند چیزی را ارایه کند و این اتفاق یک موهبت از سوی برنامه‌ریزان فرهنگی کهریزک بود.

رخشان با اشاره ایده و شعار بنیان‌گزار کهریزک - محمدرضا حکیم‌زاده - که "کهریزک مکانی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن"، تاکید کرد: هدف ما از انجام این پروژه تغییر دیدگاه مثبت و منفی دیگران نبود، بلکه شناساندن و شکستن تابو در باره کهریزک بود.

این هنرمند فیلم ساز افزود: چیزی که با نام کهریزک در ذهن هر کس تداعی می‌شود، پرهیز و غم است. ما بدون سفارش و پیام و توصیه، روزهایی را در این مکان سپری و زندگی کردیم که اگر نتیجه نگاه ما همه آنچه که آنجا هست نباشد، اما بخشی از کهریزک است.

کلانتری نیز با ابراز خوشحالی از ورود به این پروژه تصریح کرد: آنچه که بیشتر جریان را دلچسب می‌کرد تنها درخواست سفارش‌دهنده بود که می‌خواست کهریزک خوب دیده شود نه شیک!

محسن امیریوسفی از مخترع سینمای مستند تشکر کرد که بعد از نقره داغ شدنش در مناسبات سینمای داستانی، او را سر‌گرم و مشغول به کاری ارزشمند کرد.

هومن مرتضوی که ایده و اجرای این پروژه سینمایی درباره کهریزک را برعهده داشته، عنوان کرد، از 25 سال پیش در شرایط و مناسبت‌های مختلف در ارتباط با این نهاد بوده و به پیشنهاد علی حکاک برای ساخت این مجموعه، با مشورت بهمن کیارستمی به لیست چهار نفره این گروه مستندساز رسیده است؛ گروهی که هر کدام در نگاه و سبک کاری خودشان مستقل و متمایز از هم عمل می‌کنند.

بهمن کیارستمی هم با اشاره به شیوه‌ مستندسازی پیوسته و حرفه‌‌ای آرشیو اسناد تصویری از برنامه‌های کهریزک گفت: ایده اولیه ساخت اپیزود خود را از مشاهده راش های مستند مراسم تمثیلی عید قربان برداشت کردم و پس از تدوین آن راش‌ها به بازسازی این مراسم در اپیزود خودم با عنوان عید پرداختم.

بختیاری، بازیگر نابینا و معلول جسمی حرکتی که نقش هملت در "اپیزود هملت در کهریزک" ساخته محسن امیریوسفی بازی کرده است و همراه با چند نفر از مربیان و مددجویان این نهاد در مراسم حضور داشت، با قدردانی از کارگردان‌های این پروژه گفت: با دوازده سال سابقه در کار تئاتر، و با بهره گیری از تجربه کار با امیر یوسفی در نقش هملت اکنون مشغول خلاصه کردن متن نمایشنامه هملت هستم که بتوانم با خلاصه کردن و اقتباس قابل اجرا در کهریزک آن را با همراهی دوستان دیگرم اجرا کنیم.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه ادامه پیدا کرد.

نهمین نمایشگاه جشن تصویر سال که از ساعت 15 روز جمعه پنجم اسفند افتتاح می‌شود و همراه با نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم تصویر، تا 23 اسفندماه جاری در کلیه فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران، شامل گالری‌های بهار، تابستان، پاییز، زمستان، ممیز، میرمیران، نامی، انتظامی و نیلوفر ادامه دارد.