همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور وجود قانون خوب، مجریان خوب و مردم قانون‌پذیر و قانون‌مدار را زمینه‌ساز تحقق سعادت برای جامعه برشمرد.

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد در مراسم آغاز به‌کار سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را ارزشمند و درعین حال، لازم و ضروری دانست و گفت: این‌که مجموعه قوانین و مقررات با تمام جزییات در یک جا جمع شده باشد کار پرزحمت و بسیار ارزشمندی است.

 وی با اشاره به این‌که "ملت ایران و بشریت امروز به دنبال سعادت و برپایی جامعه سعادتمند هستند"، اظهار کرد: تحقق این آرزو نیازمند سه عنصر مهم یعنی قانون خوب، مجریان خوب و مردم قانون‌پذیر و قانون‌مدار است.

 ریئس‌جمهور با بیان این‌که "قانون مهم‌ترین و مستحکم‌ترین نهاد اجتماعی است که می‌تواند دو عنصر دیگر را شکل دهد و تقویت و تنظیم کند"، افزود: یک جامعه بدون قانون نمی‌تواند زندگی کند و وجود قانون ناقص و بد بهتر از وجود نداشتن قانون است. خداوند به عنوان اولین قانون‌گذار، جهان را بر اساس قانون دقیق و منظم خلق کرده و همه امور، قانون‌مند است و سر سوزنی در آنها نقص وجود ندارد که اگر این‌گونه بود تمام امور متزلزل می‌شد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های قانون، اولین ویژگی آن را عادلانه بودن دانست و تصریح کرد: هرچه قانون از عدالت فاصله بگیرد جامعه دچار خسارت می‌شود؛ به طوری‌که خداوند قوانین عادلانه وضع کرده و همه پیامبران و مجاهدت‌ها برای عدالت بوده است. روح حاکم بر قانون باید عدالت باشد و قانون باید ضامن عدالت، تامین‌کننده مقدمه عدالت و نتیجه‌گیری بر اساس عدالت باشد.

 وی با بیان اینکه "قانون باید جامع، مانع و غیرقابل تفسیرهای گوناگون باشد"، افزود: قانون باید درست نوشته شود، نه این‌که بارها به آن تبصره بخورد و اصلاحیه داشته باشد؛ چراکه مهم‌ترین امر در برپایی یک نظام موفق و سعادتمند، تدوین قانون درست است.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که "قانون باید حوزه کار را کاملا پوشش دهد"، گفت: مهم‌ترین کار، قانون‌گذاری است و خود خدا اولین قانون‌گذار است؛ لذا باید بالاترین، مومن‌ترین، عالم‌ترین و حکیم‌ترین شخصیت‌های جامعه قانون‌گذاری کنند زیرا قانون‌گذاری یک کار دم دستی و سردستی نیست. قانونی که این ویژگی‌ها را نداشته باشد موجب متزلزل شدن نظام اجتماعی خواهد شد. بنابراین تدوین قانون جامع و مانع و صیانت و اجرای قانون بسیار مهم است و جامعه‌ای موفق است که قوانین را به طور دقیق اجرا کند.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که "قانون امر مقدسی است و با سایر امور فرق می‌کند"، اظهار کرد: در سلسله مراتب ولایت الهی، اول قانون‌گذاری، بعد قضاوت و در مرحله بعد، اجرا قرار دارد. قانون مهم‌ترین ابزار و عامل برپایی جامعه سعادتمند است.

 احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به این‌که "بیش از 100 سال است که در کشور ما قانون‌گذاری صورت می‌گیرد و پس از انقلاب نیز نهادهای زیادی قانون‌گذاری، وضع مقررات و آیین‌نامه انجام می‌دهند"، تصریح کرد: قانون‌گذاری باید به عالمانه‌ترین و دقیق‌ترین شکل و با تعهد به مبانی و اصولی که باید در کشور رعایت شود انجام گیرد.

 وی با بیان این‌که "امروز راه‌اندازی سامانه ملی قوانین و مقررات کشور در معاونت حقوقی ریاست جمهوری کار ارزشمند و یکی از آرزوهای من بوده که امروز بخش مهمی از آن محقق شده است"، گفت: وضع قانون‌گذاری در کشور ما در گذشته به گونه‌ای بوده که بسیاری از قوانین متناقض و نسخ نشده وجود داشته و درباره یک موضوع، قوانین متعدد با عبارات کلی قابل تفسیر وجود دارد که باید برای این مسائل تدبیری اندیشیده می‌شد؛ زیرا در صورتی‌که قانون از ویژگی‌هایی که ذکر شد برخوردار نباشد تمام برنامه‌ریزی هایی که برای کشور انجام می‌شود متزلزل خواهد شد و اگر این قوانین ضمانت اجرا نداشته باشد برنامه‌ای محقق نمی‌شود.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که "باید برای یک موضوع در کشور یک نظم قانونی برقرار شود"، خاطرنشان کرد: این کار مهم با راه‌اندازی این سامانه شروع شده و مقدمه‌ای است که امکان می‌دهد قوانین را منقح کنیم و در گام بعدی باید نسبت به عمومی کردن قانون اقدام کرد و مردم را در جریان قوانینی که در کشور وضع می‌شود قرار دهیم. یعنی مردم باید مطلع باشند و این حق مردم است و در این راه نباید تنها به انتشار قوانین از سوی روزنامه رسمی یا رادیو اکتفا کنیم.

 احمدی‌نژاد اضافه کرد: مردم باید از مقدمات شکل‌گیری، حواشی و فضای حاکم بر قانون مطلع و در جریان باشند و اگر قرار است تغییرات گوناگونی اتفاق بیفتد باید مردم از اول در جریان باشند؛ چرا‌که هرچه مردم از قانون مطلع‌تر باشند کشور بهتر اداره خواهد شد و زمینه برای تفسیرها و رفتارهای غلط محدود خواهد شد. بنابراین این سامانه کار ارزشمندی است و باید تبلیغات خوبی درباره آن انجام شود.

 وی با بیان این‌که "باید برنامه‌ای برای اطلاع‌رسانی قوانین در نظر بگیریم"، گفت: معلوم است که پخش قوانین از رادیو و انتشار آن در روزنامه رسمی کافی نیست بلکه اگر نیاز است آیین‌نامه‌ای تنظیم کنیم تا تمام روندهای دستگاه‌های دولتی به صورت یک بروشور یا جزوه کوچک تنظیم شود و در اختیار مراجعه‌کنندگان در تمامی حوزه‌ها قرار دهیم، می‌تواند در مطلع‌کردن مردم و در جریان قرار دادن آنها بسیار موثر باشد.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که "باید قوانین خوب داشته باشیم و مردم را از آنها مطلع کنیم"، تصریح کرد: قوانین ما تابع یک قانون بالاتر به نام قانون اساسی است که پایه‌ها و اساس یک کشور و نظام اجتماعی است و اهمیت آن بسیار بالاتر از قانون عادی است و نمی‌توان هر روز در آن تغییراتی ایجاد کرد و تغییرات آن باید کم و در فواصل زمانی صورت گیرد؛ چراکه اگر قانون اساسی به هم بریزد همه کشور به هم می‌ریزد. توجه به قانون اساسی و پایبندی به آن، پایبندی به استحکام کشور و حقوق اساسی ملت است. هرجا خدشه‌ای به آن وارد شود یا درست اجرا نشود به همان میزان حقوق عموم ملت تضییع می‌شود.

 وی با بیان این‌که "قانون اساسی بالاترین میراث انقلاب اسلامی و حاصل صدها سال مجاهدت ملت ایران، موحدان و عدالت‌طلبان است"، گفت: قانون اساسی بالاترین میثاق یک ملت است و هر کاری که بخواهیم انجام بدهیم باید بر پایه قانون اساسی باشد و صیانت از آن ماموریت همگانی است. همه ملت به‌ویژه دست‌اندرکاران در این زمینه موظف هستند.

 احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه "بهتر است آموزش عمومی قانون اساسی، از پیش‌دبستانی انجام شود"، افزود: در مرحله بعد باید سازوکارهای مستحکم برای صیانت از قانون اساسی را در نظر بگیریم. صرف این‌که بگوییم فلان قانون مغایر قانون اساسی است کفایت نمی‌کند. قانون اساسی یک نظام فکری، اندیشه‌ای، آرمانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و کشور بر پایه آن شکل می‌گیرد و همه کارها بر مبنای قانون اساسی است و باید طبق آن کارها پیش برود و از آن صیانت شود.

 احمدی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون مباحث حقوقی را به گونه‌ای مطرح کرده‌ایم که عموم مردم علاقه نشان نمی‌دهند. باید بتوانیم آن را با زبان ساده برای همه قابل فهم کنیم و آموزش دهیم و این یکی از کارهای مهمی است که صدا‌و‌سیما نیز باید به آن توجه داشته باشد و آموزش قانون اساسی و حقوق اساسی ملت یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود.

 وی با بیان اینکه "بنا دارم راجع به قانون اساسی صحبت مفصلی با مردم داشته باشم"، گفت: قانون اساسی ما بسیار مترقی است. به عنوان مثال اگر اصول مربوط به بحث آزادی را مطالعه کنیم می‌بینیم که چقدر زیبا و متعالی تنظیم شده است که در هیچ‌جای دنیا چنین قانون اساسی تنظیم نشده و همین قانون اساسی است که گفته نگاه ما نگاه جهانی، حامی مستضعفان عالم، عدالت، جمهوری اسلامی است. اصول اساسی قانون اساسی قابل تغییر نیست و این قانون اساسی گفته که نظام ما نظام ولایت و امامت است و ما باید از آن مراقبت کنیم. البته برای رییس‌جمهور به عنوان رییس قوه مجریه و بالاترین مقام بعد از مقام رهبری، ماموریت ویژه‌ای در قانون تعریف شده است که نماینده همه ملت و مدافع حقوق آنهاست و بالاترین دفاع از حقوق ملت، دفاع از قانون اساسی است که باید همه دستگاه‌ها به آن پایبند باشند.

 رئیس‌جمهور در پایان، با تاکید بر اینکه "قانون اساسی مجموعه کاملی است که باید از آن صیانت کنیم"، تصریح کرد: اگر از قانون اساسی یک میلیمتر فاصله بگیریم آن‌وقت از سایر امور کیلومترها فاصله خواهیم گرفت. لذا همه حقوقدانان، دلسوزان و صاحب‌نظران دست به دست هم دهیم و در صیانت از قانون اساسی و اجرای دقیق آن تلاش کنیم. بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، امر به صیانت و اجرای قانون است و همه ما در این راستا موظف هستیم و هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد. البته مصوبه‌ای در مجلس برای تنقیح قوانین وجود دارد که همه باید کمک کنیم تا قوانین تنقیح و جمع‌و‌جور شود. امیدوارم با کمک مجلس، صاحب‌نظران، حقوقدانان و دلسوزان به سرعت قوانین را تنقیح و در اختیار محاکم و مردم قرار دهیم.

منبع: همشهری آنلاین