همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: اگر چه من فعال سیاسی هستم اما با همه وجود به این باور رسیده‌ام که تازمانی که در شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی خدمت می‌کنم، شهردار و شهرداری تهران درگیر فعالیت‌های سیاسی نشود ؛ چرا که این مساله را یک سم مهلک می‌دانم.

جدول مهمترین اظهارات شهردار تهران درباره بداخلاقی‌های سیاسی علیه شهرداری تهران

1
  • اگر چه من فعال سیاسی هستم اما با همه وجود به این باور رسیده‌ام که تازمانی که در شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی خدمت می‌کنم، شهردار و شهرداری تهران درگیر فعالیت‌های سیاسی نشود ؛ چرا که این مساله را یک سم مهلک می‌دانم.
2
  • به عنوان مثال پس از راهپیمایی 22 بهمن شهرداری مکلف است شهر را در کمترین زمان ممکن پاکسازی کند و در این میان همه المان‌ها جمع آوری می‌شود. حال اگر گروه یا جریانی تصویری منتشر کند که شهرداری در حال جمع آوری برخی از این المان‌ها که متعلق به گروه‌های سیاسی بوده است، این اقدام بداخلاقی محسوب می‌شود اما مردم باهوش‌تر از این هستند که تحت تاثیر چنین اقدامی قرار گیرند.
3
  • شهرداری به هیچ عنوان نباید در انتخابات دخالت کند و من نیز دخالت نمی‌کنم.
4
  • امیدواریم مجلس آینده همان گونه که امام خمینی (ره) فرموده‌اند در راس امور باشد و با قانون‌گذاری و اعمال قدرت در نظارت با افرادی که از مدار قانون خارج می شوند برخورد کند.
5
  • امیدوارم مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه ملی از کارکردهای محلی فاصله بگیرد و به موضوعات اساسی در کشور بپردازد.
6
  • مردم دوست دارند که مجلس وزن پول ملی را حفظ کند، سرانه درآمد و بهداشت را بالا ببرد، مشکل اشتغال را حل کند و ضمن تامین امنیت ملی در مقیاس بین المللی عزتشان در جهان حفظ شود و این موارد رئوس برنامه‌های مجلسی برخاسته از مردم باشد.

دکتر محمدباقر قالیباف با بیان اینکه تهران بیش از 40 سال است که بدون برنامه مدون و طرح جامع اداره می‌شود به تصویب طرح جامع تهران در حدود دو سال قبل اشاره کرد و گفت: براساس ضوابط طرح جامع، طرح تفصیلی نیز در غالب نقشه‌های یک ده هزارم و یک دو هزارم تهیه شده و هم اکنون نقشه‌های یک پانصدم آن نیز آماده شده است که در این جلسه مورد تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به فراهم کردن بستر نرم افزاری اجرای طرح تفصیلی شهر تهران گفت: پس از تصویب نهایی به سرعت زمینه اجرای این طرح را فراهم می‌کنیم تا بدون اعمال سلیقه و دخالت افراد و تحت وب اجرای طرح تفضلی از یک فروردین 90 آغاز شود.

شهردار تهران همچنین وعده داد که پرده برداری از طرح تفصیلی جدید شهر تهران و جزئیات این طرح را به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه من فعال سیاسی هستم اما با همه وجود به این باور رسیده‌ام که تازمانی که در شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی خدمت می‌کنم، شهردار و شهرداری تهران درگیر فعالیت‌های سیاسی نشود ؛ چرا که این مساله را یک سم مهلک می‌دانم.

شهردار تهران به بداخلاقی‌های برخی گروه‌های سیاسی که شهرداری را متهم به سیاسی کاری می‌کنند اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال پس از راهپیمایی 22 بهمن شهرداری مکلف است شهر را در کمترین زمان ممکن پاکسازی کند و در این میان همه المان‌ها جمع آوری می‌شود. حال اگر گروه یا جریانی تصویری منتشر کند که شهرداری در حال جمع آوری برخی از این المان‌ها که متعلق به گروه‌های سیاسی بوده است، این اقدام بداخلاقی محسوب می‌شود اما مردم باهوش‌تر از این هستند که تحت تاثیر چنین اقدامی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه شهرداری به هیچ عنوان نباید در انتخابات دخالت کند و من نیز دخالت نمی‌کنم، گفت: امیدواریم مجلس آینده همان گونه که امام خمینی (ره) فرموده‌اند در راس امور باشد و با قانون‌گذاری و اعمال قدرت در نظارت با افرادی که از مدار قانون خارج می شوند برخورد کند.

قالیباف همچنین ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه ملی از کارکردهای محلی فاصله بگیرد و به موضوعات اساسی در کشور بپردازد.

به اعتقاد شهردار تهران مردم دوست دارند که مجلس وزن پول ملی را حفظ کند، سرانه درآمد و بهداشت را بالا ببرد، مشکل اشتغال را حل کند و ضمن تامین امنیت ملی در مقیاس بین المللی عزتشان در جهان حفظ شود و این موارد رئوس برنامه‌های مجلسی برخاسته از مردم باشد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش به رویکرد اجتماع محور شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری باید با رویکرد محله محوری، وظایف خود را انجام دهد و آن چه را مردم می‌پسندند به انجام رساند.

وی با تاکید براینکه با نقطه ایده آل در این حوزه فاصله زیادی داریم، اظهار کرد: در عین حال شورایاری‌ها امروز در مقیاس محله تصمیم می‌گیرند و من به عنوان شهردار به خود اجازه نمی‌دهم در سطح محلات تصمیم‌گیری کنم.

قالیباف با بیان اینکه در برنامه ریزی سال91 شهرداری، شورایاری‌ها تصمیم می‌گیرند که بودجه محلات با چه اولویتی هزینه شود، گفت: در آینده این اقدامات باید در سطح مناطق نیز انجام شود.

منبع: همشهری آنلاین