گروه ورزشی: ایران قهرمان مسابقات کشتی فرنگی جام یادگار امام(ره) شد.


هشتمین دوره این رقابت‌ها از ظهر روز شنبه در حالی در سالن شهید حیدریان قم آغاز شد که 5 تیم خارجی ارمنستان، قزاقستان، ترکیه، آذربایجان و گرجستان نیز در آن حضور یافتند. مسئولین برگزاری رقابت‌ها برای جذاب‌ترشدن دیدارها و همچنین حضور پرتعداد کشتی‌گیران خارجی برای نفرات برتر این پیکارها جایزه 83هزار دلاری تعیین کردند بدین ترتیب که به کشتی‌گیران اول تا سوم اوزان هفت‌گانه این مسابقات به ترتیب 4، 3 و 1/5هزار دلار جایزه اهدا شد. ضمن اینکه تیم‌های اول تا سوم پیکارها نیز به ترتیب 6، 4 و 3 هزار دلار جایزه نقدی دریافت کردند. برای نظارت بر رقابت‌ها هم برودژینسکی داور المپیکی لهستان به‌عنوان داور بی‌طرف و بوعزیز، داور المپیکی تونس به‌عنوان نماینده فیلا در این جام حضور داشتند.

3طلای روز اول برای ایرانی‌ها

در اولین روز این رقابت‌ها کشتی‌گیران 3وزن اول (55، 66 و 96کیلوگرم) به مصاف هم رفتند. در وزن 55 کیلوگرم که 22 نفر وزن‌کشی کرده بودند محمد فقیری پس از مدت‌ها دوری از میادین به مدال طلای وزن 55 کیلوگرم رسید و قهرمانی 2سال قبل خود در این جام را تکرار کرد. فقیری در نیمه‌نهایی سامان عبدولی را شکست داد. در وزن 66کیلوگرم هم که 21نفر حضور داشتند علی محمدی ملی‌پوش ایران در المپیک پکن به مدال طلا رسید. در این وزن امید نوروزی قهرمان وزن 60 کیلوگرم جهان در یک وزن بالاتر فینالیست شد اما در مسابقه پایانی مقابل علی محمدی به میدان نرفت. محمد بنا اعلام کرده که نوروزی به احترام کسوت محمدی در این کشتی حاضر نشده است.

در وزن 96کیلوگرم 17کشتی‌گیر حضور داشتند که محمدرضا اکبری نایب قهرمان سابق جوانان جهان از ایران مقابل ایلکر گونل تنها فینالیست خارجی 3 وزن اول از ترکیه به برتری رسید و قهرمان شد.

برترین‌های 4 وزن دوم

اما رقابت‌های چهار وزن دوم این پیکارها از ساعت 13بعدازظهر روز گذشته آغاز شد که تا ساعت20 ادامه داشت. در وزن 60کیلوگرم و اهرام خاچاطریان از ارمنستان و نورباکیت چنگیزبایف از قزاقستان با شکست حریفان خود به فینال این وزن راه یافته بودند که در پایان چنگیز بایف با شکست حریف ارمنی خود مدال طلا را بر گردن آویخت. در این وزن 22 کشتی‌گیر حضور داشتند. در وزن 74 کیلوگرم نیز سعید عبدولی از ایران با اسخات دیلموخمدوف از قزاقستان به دیدار پایانی راه پیدا کردند که در این دیدار سعید عبد ولی با نتایج مشابه یک بر صفر حریف قزاقستانی خود را مغلوب کرد و به مقام نخست دست‌یافت. در این وزن هم 19 کشتی‌گیر شرکت داشتند. در وزن 84 کیلوگرم که 16کشتی‌گیر حضور داشتند داوود اخباری از ایران در دیدار فینال به مصاف الخازور اوزدیف از قزاقستان رفت و توانست با شکست حریف قزاق به مدال طلا دست یابد. در وزن پایانی این پیکارها (120کیلوگرم) بشیرباباجانزاده از کشورمان که در دیدار نیمه‌نهایی در یک کشتی زیبا و دیدنی از سد آتیلا گوزل، کشتی‌گیر سرشناس ترکیه‌ای گذشته بود به مصاف امیر قاسمی منجزی رفت که در یک کشتی نفسگیر هموطن خود را نیز مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

خوشحالی بنا

سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی با ابراز شادمانی از درخشش جوانان در این جام گفت: جوانان خوبی در جام یادگار امام حضور دارند و خوشحالم که به آنها فرصت دادیم و آنها هم کشتی‌های قابل قبولی ‌گرفتند. محمد بنا در مورد عملکرد نفرات ملی‌پوش گفت: امید نوروزی یک وزن بالاتر آمده بود و در 66 کیلوگرم نمایش خوبی داشت. عبدولی هم عملکردش مناسب بود، هر چند که او هم از ناحیه دنده رنج می‌برد. باباجان‌زاده هم در حد انتظار ظاهر شد.