گروه سیاسی: نامزدهای انتخابات مجلس تا 8 صبح فردا فرصت تبلیغ دارند؛ آخرین پوسترها و تراکت‌ها تا فردا در سطح شهر پخش می‌شود و آخرین مناظره‌ها هم امروز بین نامزدها انجام خواهد شد.

 تبلیغات یک‌هفته‌ای نامزدهای انتخابات مجلس نهم 8 صبح فردا تمام می‌شود و 24 ساعت بعد ترکیب مجلس نهم مشخص می‌شود.

علاوه بر تبلیغات نامزدها که بخش برجسته این روزهای انتخابات است، انتخابات مجلس نهم در بخش‌های دیگری هم در جریان است. شورای نگهبان پس از پایان بررسی صلاحیت نامزدها، صلاحیت 4 نامزد دیگر را هم تایید کرده است، مراجع تقلید، علما و نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور با صدور بیانیه‌هایی با تشریح شرایط داخلی و بین‌المللی مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای در روز جمعه دعوت کرده‌اند و بالاخره چهره‌های انتظامی و امنیتی کشور از تامین امنیت همه‌جانبه انتخابات صحبت کرده‌اند. در شهرستان‌ها که برخلاف تهران و مراکز استان‌ها بیشتر چهره‌ها رقابت می‌کنند تا لیست‌ها و فهرست‌ها، مردم برای نامزد مورد حمایت خود که معمولا نسبت سببی یا نسبی هم دارند شور و هیجان بیشتری نشان می‌دهند.

در تهران هم 21 لیست به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که لیست‌های جبهه متحد، صدای ملت، ایستادگی، آبادگران جهادی، پایداری و جبهه مردمی اصلاحات مهم‌ترین آنها هستند. البته در آخرین ساعات باقی مانده به شروع رای‌گیری جبهه دیگری نیز اعلام موجودیت کرد که رسانه‌ها از آن به‌عنوان جبهه حامیان مشایی یاد کردند که هم برخی از اعضای جبهه متحد و هم برخی نامزدهای جبهه پایداری را در لیست خود قرار داده است. اما هم رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان و هم سخنگوی جبهه پایداری نسبت به این فهرست واکنش نشان داده‌اند.

علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان در گفت‌وگو با مهر گفته که اصلا جنس نامزدهای جبهه متحد به فهرستی همچون جبهه توحید و عدالت نمی‌خورد و این اقدام، نماد بی‌اخلاقی انتخاباتی است. کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس در واکنش به این فهرست گفته که امروز متأسفانه برخی‌ها با انتشار لیست‌های دروغین و کذب به‌دنبال بداخلاقی انتخاباتی هستند.

دعوت به حضور

اما دیروز روزی بود که مراجع تقلید، علما، شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کردند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به شرایط حساس ملی و بین‌المللی در برهه کنونی، گفت که باید همه شرایط، متناسب با حساسیت انتخابات پیش رو فراهم شود. آیت‌الله العظمی نوری همدانی هم، با تاکید بر حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای، گفت: امام‌راحل همواره بر حضور مردم در عرصه انتخابات تاکید داشتند و مسامحه در این خصوص را گناه می‌دانستند. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و ‌آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نیز مردم را دعوت به حضور کرده‌اند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی‌ بر ضرورت حضور در انتخابات آتی مجلس تاکید کرد و گفت: بر گردن ماست که در انتخابات شرکت کنیم و امید داریم همه دوستداران و مومنان انقلاب و به‌ویژه علما در انتخابات شرکت کنند. دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با دعوت از اقشار مختلف مردم برای مشارکت پرشور و حداکثری در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 12 اسفند ماه را استمرار مردم‌سالاری دینی و روز نمایش اقتدار سیاسی دانست.

ستاد نماز جمعه تهران با صدور بیانیه‌ای، از آحاد مردم برای شرکت مقتدرانه و پرشور در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دعوت کرد.

تمهیدات برای روز انتخابات

تمهیدات امنیتی هم برای روز انتخابات درنظر گرفته شده است. علی عبداللهی معاون امنیتی ـ انتظامی وزیر کشور گفته است: وضعیت امنیتی ما وضعیت خوبی است و ان‌شاءالله در روز اخذ رای به‌طور 100درصد امنیت برقرار خواهد بود.
وی گفته است دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ما در آمادگی کامل به سر می‌برند و با برنامه‌ریزی‌های کامل و پیش‌بینی شده، برای مراقبت از صندوق‌های رای و امانت مردم تلاش فراوانی می‌کنند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده ناجا نیز گفته است: نیروی انتظامی 2 گروه برای روز انتخابات درنظر گرفته است، در گروه اول ماموران حفاظت از صندوق‌ها و مراکز تجمیع آرا را برعهده دارند و گروه‌های دوم که به‌عنوان گروه‌های احتیاط نامگذاری شده‌اند وظیفه پشتیبانی را برعهده دارند.

احمدی‌مقدم افزود: گروه‌های احتیاط به مکان‌هایی که احتمال تنش یا سابقه تنش داشته و براساس برآوردها مشخص شده است که زمینه‌های درگیری در آن وجود دارد اعزام شده و در حال حاضر این واحدها در کشور گسترده شده‌اند.

برچسب‌ها