همشهری‌آنلاین: وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که تحریم و حذف نفت ایران از بازار جهانی،شکاف میان عرضه و تقاضا را تا 6 برابر می‌کند و در نتیجه تقاضای سوخت را به شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، وزارت انرژی آمریکا اشاره دارد حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، اختلاف میان عرضه و تقاضای سوخت را به طور میانگین به سه میلیون بشکه در روز می‌رساند و کمبود سوخت تا شش برابر افزایش می‌یابد.

تروور هاسر تحلیل گر و کارشناس امور نفت گفت: این اعلام از سوی وزارت انرژی آمریکا نشان دهنده این است که اوضاع بازار جهانی نفت تا چه میزان دشوار است.

براساس این گزارش وزارت انرژی آمریکا، ظرفیت تولید اضافی نفت اوپک در دو ماه اول سال جاری در مقایسه با دوران مشابه در سال 2011 تا 33 درصد کاهش داشته است.

این گزارش در حالی مطرح شده است که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا تا یک ماه فرصت دارد تا براساس گزارش وزارت انرژی آمریکا در مورد این موضوع تصمیم گیری کند که آیا در صورت نبود نفت ایران در بازارهای جهانی آیا نفت کافی برای جایگزین کردن نفت ایران وجود دارد یا خیر.

اگر اوباما براساس گزارش وزارت انرژی آمریکا تشخیص دهد که منابع کافی برای جبران نبود نفت ایران در بازاهای جهانی وجود ندارد، ممکن است وی اجرای تحریم ها را به تاخیر بیندازد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ممکن است از این تحریم ها صرف نظر کند اگر تشخیص دهد که این اقدام در راستای منافع ملی امریکا است.

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گویند اوباما که بشدت برای اجرای طرح‌های دیکته شده صهیونیست‌ها علیه ایران تحت فشار است، با تحریم نفت ایران و در نتیجه افزایش بهای بنزین و فراورده‌های سوختی در کشورش، سرنگونی دولتش را در آستانه انتخابات سرنوشت ساز آبانماه، شتاب بیشتری داده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها