تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۱

نخستین جشنواره سرود و موسیقی شمسه با معرفی بهترین‌های خود به پایان رسید. در این دوره از جشنواره بیش از 7هزار نفر در قالب 647گروه در جشنواره سرود و موسیقی شمسه شرکت کردند.

نشان شمسه برگرفته از 4حرف نخست واژه‌های «شهروند، محله، سرمایه اجتماعی و هویت» است که تحقق معنایی آن در فرایندی مشارکتی، بنیان برگزاری آن شده است. آیین پایانی جشنواره شمسه عصر روز جمعه، 5اسفندماه، در برج میلاد برپا شد. به گفته علی مرادخانی که دبیری نخستین دوره از این جشنواره را برعهده داشت شروع اولیه جشنواره شمسه به تیر ماه سال‌جاری برمی‌گردد، با فراخوان ستاد جشنواره شمسه، 640گروه که حدود 7هزار نفر را شامل می‌شد آثار خود را به جشنواره سرود و موسیقی ارسال کردند. در جریان انتخاب آثار ارسالی، 182اثر از سراسر تهران توسط هیأت انتخاب برای اجرای صحنه‌ای و رقابت‌های دوره‌ای پذیرفته شد. گروه‌های مختلف در مناطق 21‌گانه تهران (یک منطقه غایب بود) حضور داشتند تا بتوانند در رقابتی فشرده و صمیمی با یکدیگر بپردازند.

مرحله بعدی این جشنواره داوری آثار رسیده بوده‌است. مرادخانی در رابطه با داوری جشنواره سرود و موسیقی شمسه گفت: از میان گروه‌هایی که از مناطق مختلف تهران در دوره اول رقابت داشتند، 8گروه به‌دلیل امتیاز بالا مستقیما به مرحله نهایی و 32گروه دیگر به مرحله دوم رقابت‌ها راه یافتند که در این میان از هر گرایش مختلف (شامل سرود مدارس، سرود بزرگسالان، گروه‌های مختلف همخوان کر، موسیقی سنتی، تلفیقی، پاپ و کلاسیک) در رده‌های اول تا سوم انتخاب شدند. عدم اطلاع‌رسانی درست نکته‌ای است که دبیر نخستین جشنواره سرود و موسیقی شمسه به آن اشاره دارد؛ نکته‌ای که اگر به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌شد، گروه‌های بیشتری به جشنواره راه پیدا می‌کردند. نخستین دوره جشنواره سرود و موسیقی شمسه به پایان رسید و این سؤال مطرح است که آیا این جشنواره ادامه‌دار خواهد بود یا مانند جشنواره‌های دیگر در نیمه راه رها خواهد شد.

علی مرادخانی در این باره تصریح کرد: از آنجا که جشنواره شمسه جشنواره‌ای است که اساسا توسط خود مردم اجرا و اداره می‌شود، حضور خانه‌های فرهنگ یا سرای محلات برای استقرار و پایداری گروه‌ها و پیوستگی فعالیت آنان ضرورتی تام دارد که امیدواریم با استحکام بیشتری که طبق برنامه‌های شهرداری محترم تهران در حوزه مدیریت‌های محله‌ای اعمال خواهد شد شاهد بروز این امکان باشیم.

مراد خانی افزود: هم‌اکنون هنرمندان شمسه یک گروه بزرگ اجتماعی هستند که در هر لحظه و هرگونه که لازم باشد می‌توانند در عرصه‌های هنری شهرمان حاضر و فعال باشند. از شهرداری محترم تهران که در این برنامه سعی وافر کرد تا این مهم به انجام برسد تقاضا داریم که از این پس فعالیت‌های هنری و فرهنگی را با حضور هنرمندان شمسه پی‌گیرد تا بدین‌وسیله اعتماد متقابل حاصل شده، استحکام و تداوم یابد.

شاید بتوان حضور هنرمندانی همچون همایون خرم، هوشنگ ظریف، فرهاد فخرالدینی، داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه‌ای، محمدرضا نوربخش، فرهنگ شریف، محمد سریر، رامبد صدی، شاهین فرهت، لوریس چکناواریان و مسئولانی همچون محمدهادی ایازی( معاون اجتماعی شهرداری تهران)، رسول خادم (رئیسﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ شورای اسلامی ﺷﻬﺮ‌ ﺗﻬﺮان)، عبادالله رمضانی (مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران) و تعدادی از شهرداران مناطق مختلف، برخی از معاونین اجتماعی- فرهنگی و مدیران فرهنگی مناطق شهرداری‌های تهران را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این جشنواره ادامه بیابد.