همشهری آنلاین: مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در حداقل 7 استان کشور و احتمال بروز خسارت به شبکه‌های انتقال نیرو در آنها هشدار داد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: آخرین داده‌های هواشناسی حاکیست وزش باد شدید در استانهای اردبیل ، گیلان ، مازندران ، گلستان و استانهای واقع در دامنه های جنوبی البرز طی روز دوشنبه تداوم داشته و دریای خزر نیز مواج و توفانی است.

 وی افزود: این وضعیت جوی در ادامه استان‌های خراسان شمالی، سمنان و خراسان رضوی را نیز در بر می‌گیرد که این شرایط در روز سه‌شنبه از شمال شرق کشور خارج می‌شود.

 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: بنابراین طی روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ایجاد خسارت بویژه بر شبکه انتقال نیرو در این استانها دور از انتظار نخواهد بود.

 وی افزود: بررسی نقشه‌های پیش یابی و تصاویر ماهواره هواشناسی نشان می‌دهد که سامانه بارشی بتدریج به سمت شرق کشور کشیده شده و بر این اساس امروز برای استان‌های شمال شرقی و سواحل خزر بارش باران و وزش باد شدید در نواحی سردسیرتر بارش برف و کولاک دور از انتظار نیست.

 وی تاکید کرد: همچنین طی این دو روز وزش باد و گرد و خاک در نوار شرقی کشور پیش بینی می‌شود از سوی دیگر هم‌اکنون سواحل دریای خزر مواج و طوفانی و تا پنجشنبه سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس نیز مواج است که با عبور این سامانه بتدریج از روز سه‌شنبه روند افزایش دما انتظار می‌رود.

 مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای پایتخت در روز سه‌شنبه اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر این اساس آسمان تهران در این روز صاف همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود که حداقل و حداکثر دما در این روز با 5 درجه افزایش به 2 و 10 درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین در روز چهارشنبه آسمان پایتخت صاف در پاره‌ای نقاط با غبار صبحگاهی خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز به 3 و 13 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

 وی با اشاره به این که حداقل دمای 15 استان کشور در روز سه‌شنبه به زیر صفر می‌رود خاطرنشان کرد: بدین ترتیب در این مدت استان کرمانشاه با حداقل دمای 10 درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و هرمزگان و بوشهر با حداکثر دمای 24 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین استان‌های کشور هستند.

منبع: همشهری آنلاین