همشهری آنلاین – سپیده بهکام : شاخص کل قیمت سهام روز چهارشنبه دوم اسفند 85، با 11.3 واحد افزایش فاصله خود تا مرز 5 رقمی شدن را به 39 واحد کاهش داد.

در این روز معاملات ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، سایپا، ایران خودرو، گروه صنعتی سپاهان، بانک پارسیان و سرمایه گذاری ساختمان مهمترین عامل رشد شاخص ها شناخته شد.

شاخص عملکرد تالار اصلی روز دوم اسفند را با 17 واحد افزایش به پایان رساند و به 9 هزار و 919 واحد رسید اما شاخص عملکرد تالار فرعی 4.3 واحد کاهش یافت و به رقم 9 هزار و 300 واحد بازگشت.

در این روز شاخص صنعت افزایش 11.5 واحدی را تجربه کرد و به 7 هزار و 875 واحد نزدیک شد در حالی که شاخص مالی 45 واحد به عقب برگشت و رقم 20 هزار و 718 واحد را برای خود به ثبت رساند.

حجم معاملات

تعداد 27.5 میلیون سهم  از سهام 118 شرکت روز چهارشنبه دوم اسفند 85، توسط دو هزار و 776 نفر، طی 6 هزار و 577 بار مراجعه، در بورس تهران داد و ستد شد.

ارزش سهام معامله شده در این روز در حدود 66.3 میلیارد ریال برآورد شد.
در جریان داد و ستدهای این روز قیمت سهام 49 شرکت با افزایش، 40 شرکت با کاهش و 29 شرکت بدون تغییر باقی ماند.

طی داد و ستدهای این روز 7 شرکت پارس خودرو، تجهیز نیروی زنگان، نسوز آذر، سرمایه گذاری ساختمان، مجتمع های توریستی آبادگران، نوسازی و ساختمان و توس گستر توانستند سقف دو درصدی رشد قیمت را پر کنند.

شرکت های شیشه همدان، سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر، رادیاتور ایران و بانک اقتصاد نوین نیز افت دو درصدی قیمت هر سهم خود را تجربه کردند.

صف های عرضه و تقاضا

حجم تقاضا برای خرید سهام بانک پارسیان امروز به 24.6 میلیون سهم به ارزش 39.5 میلیارد ریال رسید.

در این روز 175 نفر در مراجعات خود به کارگزاری ها برای خرید 1.7 میلیون سهم ملی صنایع مس به ارزش 7 میلیارد ریال اقدام کردند و 178 نفر هم برای 1.8 میلیون سهم بانک کارآفرین به ارزش 6.5 میلیارد ریال دستور خرید صادر کردند.

123 نفر در جریان معاملات روز یاد شده برای خرید یک میلیون سهم ملی سرب و روی به ارزش 6 میلیارد ریال برگه دستور خرید پر کردند.

پس از شرکت های یاد شده، در روز چهارشنبه دوم اسفند 85، بیشترین حجم نقدینگی بازار به سمت سهام سایپا، پارس خودرو، گلوکوزان و فارسیت درود سرازیر شد.

از سوی دیگر، در کفه عرضه امروز یک هزار و 277 نفر، تعداد 4.7 میلیون سهم به ارزش 131 میلیارد ریال را به فروش گذاشتند.

302 نفر هم از مالکیت 775 هزار سهم باما به ارزش 54 میلیارد ریال منصرف شدند و سهام یاد شده را در بازار عرضه کردند.
 در این روز حجم عرضه پتروشیمی خارک به دو میلیون سهم به ارزش 36 میلیارد ریال رسید.

240 نفر نیز در مراجعات خود به کارگزاری ها برای 807 میلیون سهم کالسیمین به ارزش 27 میلیارد ریال دستور فروش صادر کردند.

بازگشت 8 شرکت، توقف 5 نماد

نماد معاملاتی 8 شرکت در جریان داد و ستدهای روز چهارشنبه دوم اسفند 85، بازگشایی شد.

در این روز داد و ستد سهام شیشه همدان، کنتورسازی ایران، ایران دارو  و گروه صنعتی سپاهان همزمان با ارائه آخرین اطلاعات از سر گرفته شد.

شرکت های فولاد کاویان و داروسازی ابوریحان هم امروز، با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر پیش بینی درآمد هر سهم به چرخه معاملات بازگشتند.

نماد معاملاتی سیمان غرب هم امروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، افزایش سرمایه و پیش بینی درآمد هر سهم برای دوره مالی 5 ماهه باز شد و  سهامداران سرمایه گذاری سپه هم از امروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و ارائه آخرین اطلاعات مربوط به پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت، داد و ستد سهام آن را از سر گرفتند.

نماد 5 شرکت ملی صنایع مس، بین المللی توسعه ساختمان، تولید محور خودرو، سرمایه گذاری ساختمان و پتروشیمی فارابی نیز به علت تعدیل پیش بینی سود هر سهم این شرکت ها از امروز متوقف اعلام شد.