همشهری آنلاین: اکسپوی سفال کاربردی عصر پنج‌شنبه (18 اسفند ماه) با حضور مدیران شهری، فرهنگی و هنرمندان این رشته در برج میلاد تهران گشایش یافت.

به گزارش ایلنا، فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران در این مراسم با بیان اینکه برج میلاد تهران یادمان هویتی و ملی همه ایرانیان است، گفت: این نماد هویتی زمانی می تواند در خانه های تک تک مردم جا باز کند که در آن انواع هنرها همچون پازلی شکل بگیرد.

وی افزود: سفال بخشی از همین پازل هویتی و هنری است که این هنر خود قدمتی به اندازه تاریخ ایران دارد.

به گفته هوشیارپارسیان، برج میلاد در راستای احیای هنر بومی و اصیل ایران اقدام به برگزاری اکسپوی سفالگری کرده است تا از این طریق قشرهای مختلف مردم و بازدیدکنندگان برج میلاد را با این هنر آشنا کند.

مدیرعامل برج میلاد تهران به راه‌اندازی فروش آثار فاخر هنری در گالری برج میلاد اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی دیگر از پازل‌های هویتی است که هم اکنون در برج میلاد تهران راه افتاده است و برای رونق آن به کمک هنرمندان در رشته‌های مختلف احتیاج داریم.

ضمن آنکه در گام های بعدی نیز از هنر سفال و سفالگری نیز در این مرکز برای فروش به عموم مردم استفاده می‌کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد که درهای برج میلاد به روی همه گردشگران و شهروندان در تمام طول سال باز است، ضمن آنکه در ایام نوروز نیز ویژه برنامه‌های گسترده‌ای در برج میلاد برپا می‌شود.

در ادامه مراسم احمد محیط طباطبایی کارشناس امور فرهنگی و میراث فرهنگی گفت: برج میلاد نماد شهری و ملی ایران بوده و در حقیقت این برج در راستای نمادهای ملی که ساخت آن از گذشته‌های دور در ایران مرسوم بوده، از سوی مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی افزود: هم اکنون برج میلاد تهران به عنوان یکی از افتخارات مهندسی ایران در حال تبدیل شدن به مکانی است برای عرضه و معرفی هنر و تاریخ ایران زمین.

به گفته این کارشناس فرهنگی، تمدن ایران را به سفال پیوند زده اند و اگر می گویند ایرانیان کیمیاگر هستند به این دلیل است که خاک را به بالاترین ارزش رسانده‌اند.

منیژه آرمین نویسنده و بانوی سفالگری در ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

وی با ابراز خوشحالی نسبت به برگزاری این اکسپو گفت: این نمایشگاه با توجه به اینکه سفال کاربردی است، حائز اهمیت است.

چه،سفال معاصر اندکی سفال کاربردی را تحت‌الشعاع قرار داده و گویی سفال هنری در برابر سفال کاربردی ایستاده است.

آرمین با بیان اینکه ضروری است که به سفال کاربردی پرداخته شود، تصریح کرد: کارگاه های تولیدی بدون نظارت و توجه به سابقه تاریخی سفال و تنها در حد بضاعت مالی عموم مردم اقدام به تولید سفال می‌کنند اما سفال هنری است که نمی‌توان به همین راحتی‌ها از کنار آن گذشت و باید ما هنرمندان کاری کنیم که دوباره سفال به داخل خانه‌های ما راه پیدا کند و فرزندان ما با این هنر بومی و تاریخی آشنا شوند.

به گفته این نویسنده رونق هنر سفال تاثیر زیادی در اقتصاد کلان دارد و می تواند نقش مهمی در صادرات غیر نفتی داشته باشد.

آرمین در پایان گفت: سفال در مجموع سهم ممی در فرهنگ‌سازی، تلطیف روحیه افراد و آرامش مردم در دوران مدرنیته دارد.