همشهری آنلاین: رییس دانشگاه تهران با اشاره به قدمت بیش از 40 سال ساختمان‌های این دانشگاه گفت: اگر اتفاقی برای دانشگاه رخ دهد من مسئولیت آن را نمی‌پذیرم چرا که این دانشگاه با یک زلزله سه ریشتری فرو می‌ریزد.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد رهبر در نشست مطبوعاتی هیات رییسه دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال آینده 200 میلیارد تومان برای بودجه دانشگاه در نظر گرفته شده است گفت:  درحالی که با تصویب این رقم، 60 میلیارد تومان آن مربوط به بدهی دانشگاه تهران به بانک مرکزی در زمینه " طرح توسعه" است.

وی افزود: در سال 84 حدود 160 میلیارد تومان به منظور تملک طرح توسعه برای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در نظر گرفته شده است که این اعتبار به اتمام رسیده اما هنوز طرح توسعه دانشگاه تهران باقی مانده است.

رییس دانشگاه تهران افزود: سال گذشته نیز50 میلیون تومان برای بازپرداخت بدهی بانک مرکزی برای دانشگاه تهران در نظر گرفته شد اما تا کنون رقمی از آن تخصیص نیافته است که بتوانیم آن را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در سال جاری حدود 35 میلیارد تومان کسری دارد، تصریح کرد: دانشگاه در بحث حق التدریسی‌ها، گرنت اساتید و همچنین طرح‌های دانشجویان بدهکار است. به عنوان نمونه دانشگاه باید برای بحث پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد 300 هزار تومان و برای رساله دکترا نیز یک میلیون تومان ارائه کند که علاوه بر اینکه این رقم بسیار برای دانشجویان کم است اما در این زمینه نیز کلی بدهکار هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به فضای فیزیکی و قدمت ساختمان‌های دانشگاه تهران نیز گفت: دانشگاه تهران یک میلیون متر مربع ساختمان دارد و عمر متوسط ساختمان‌های دانشگاه بالای 40 سال است.اگر هزینه نگهداری هر متر آن را 10 هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان ملاحظه کرد که دانشگاه تهران به چه میزان برای تعمیر و تجهیزات بودجه نیازمند است.

فرهاد رهبر با بیان اینکه برخی از خوابگاه‌های دانشگاه تهران بیش از 60 سال قدمت دارد، گفت: دانشجویی نصفه شب به بنده ایمیل زد که سقف خوابگاه ریخته است و در این زمینه باید دانشگاه تهران را جزو مناطق محروم در نظر بگیرند و بودجه‌ای برای تعمیر و تجهیز آن در نظر گیرند.

رییس دانشگاه تهران افزود: همانطور که در سال 84، چهار هزار میلیارد تومان برای بازسازی مدارس در نظر گرفته شد امروز نیز دانشگاه نیازمند یک بودجه مناسب برای مقاوم سازی خود است.

رییس دانشگاه تهران با تایید اینکه برخی از دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه تا 500 درصد به علت هدفمندی یارانه‌ها، رشد هزینه‌ای داشته‌اند گفت: این میزان افزایش هزینه به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در حال برنامه ریزی برای کاهش هزینه‌هاست افزود: همچنین دانشگاه توانسته است با صرفه جویی بخش قابل توجهی از هزینه‌های خود را کاهش دهد اما قاعدتا همچنان در این راستا مشکل داریم.

وی افزود: حدود 10 هزار دانشجوی خوابگاهی ما یارانه حامل‌های انرژی دریافت می‌کنند که تمام این یارانه‌ها در منزل شخصی خود آنها صرف می‌شود و از طرف دیگر ما باید هزینه‌های آنان را در دانشگاه پرداخت کنیم.

وی در عین حال اظهار کرد: موافقت نامه و مصوبه‌ای از سوی مسئولین صادر شده تا در دانشگاه تدابیری اندیشیده شود که مشکل دانشجویان کاهش یابد.

فرهاد رهبر در خاتمه با بیان اینکه دانشگاه تهران با اصلاح ساختار اداری خود توانسته است هزینه‌های خود را مدیریت و صرفه جویی کند خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران دارای 700 آزمایشگاه است که در تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها با مشکل جدی مواجه است.