به گزارش همشهریآنلاین در سومین شماره این هفته نامه که قطع و جلد آن یادآور کتاب هفته زندهیاد احمد شاملو و البته گرافیگ و صفحهآرایی آن طراوت و چشمنوازی و روزآمدی امروزین را بر خود دارد، مطالب متنوع و مختلفی از چهرههای شناخته شده عرصه فرهنگ و ادب و هنر و برخی روزنامهنگاران شناخته شده آمده است.
ویژگی این قطع که متاسفانه در دو دهه اخیر تقریبا از حوزه ادبیات وفرهنگ غایب بود و شاید همشهری داستان را بتوان نوعی بازگشت به این قطع دانست(اگر چه قطع همشهریداستان وزیری و حتی تا اندازهای به رحلی متوسط پهلو میزند) همانا خوشدست و قابلیت حمل آن در هر مکان و جایی است. این قطع در جیب هم جا میشود و به دلیل مسافرتهای طولانی زندگی درون شهری که بر شهروندان بار شده است، وزن کم و قیمت مناسب(2000 تومان)،استفاده از کاغذی که بر خلاف کاغذ گلاسه و زرق و برق دار سنگین و دستخسته کن نیست،به همراه کوتاهی و مختصر بودن مطالب آن و البته حجمی در اندازه یک کتاب متوسط قطع رقعی،سبب میشود تا در مترو و اتوبوس و حتی در وضعیت سرپایی هم قابلیت خواندن داشته باشد و نه تنها دردسری برای اطرافیان ایجاد نکند که شاید هم چشم و نگاه آنها را هم به برخی مطالب جلب کند.
مطالب انتخاب شده برای هر بخش و موضوع کوتاه است و این نشریه در صورت تداوم چنین سنتی میتواند بر موج برخی مطالب و گفت و گوهای بلند و مطول ،که به قول روزنامهنگاری شناخته شده همانند کبابی 120 سانتی را میمانند که خواننده بعد از خوردن 30سانت آن از خیر خوردن بقیه آن میگذرد،غلبه کرده و مختصر و مفید نویسی را باب کند.
در انتخاب پروندههای هر شماره هم دقت و ظرافت خاصی به کار رفته است تا هم طبع عامه خوانندگان مورد عنایت توجه قرار گیرد و هم خواص خوانان و متخصصان هم با آن از در آشتی درآیند.در واقع آنچه در این نشریه میتواند به عنوان محور عمده مورد اعتنا و توجه قرار گیرد،همانا توجه زیست و زندگی فرهنگی و هنری در تمامی ابعاد آن است،زیست و زندگی که ایرانیان با تمامی فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی در زیر پوست شهرشان به آن پایبندند و استمرارش میدهند. زیستی که هم آداب و سنن مذهبی و سنتی درآن رونق و رواج دارد و هم آداب و سنن ملی و میهنی.
سه پرونده درباره روزنامهنگاری در شماره اول،(با عنوان مظنونین همیشگی) درباره مسعود کیمیایی(با عنوان تنهایی یک دونده استقامت) در شماره دوم و درباره سعدی(با عنوان شیخ شباب و رندی) در شماره سوم نشان میدهد که دستاندرکاران این نشریه حوزههای مختلف فرهنگ از سنتی تا مدرن و فرهنگ عامه را با هستی و موجودیت کامل آن را مورد توجه قرار دادهاند و فارغ از خوشآمد این یا آن فرد و جریان سعی کردهاند از منظر روزنامهنگاری اصل وعنصر بیطرفی را در مواجهه با موضوعات و سوژهها رعایت کنند.
در سه شماره نخست برخی پراکندهگویی و پراکنده کاریها به چشم میآید که در اوایل شکل گیری هر نشریهای امری طبیعی است ،اما با شناختی که از ظرفیتهای سردبیر این نشریه(سید علی میرفتاح) و تیم تحریریه آن سراغ میرود، میتوان امیدوار بود که در آیندهای نه چندان دور این نشریه راه خود را در میان نشریات هفتگی باز کند.
در سه شماره گذشته این نشریه مطالب و یادداشتهایی از آیدین آغداشلو،کاظم چلیپا، محمد رضا لطفی ،عباس عبدی،هوشنگگلمکانی،پرویز کلانتری،کامبیز درمبخش،اکبر نبوی،ابوالفضل زرویی،محمدعلی بهمنی،مجید قیصری،حبیب احمدزاده،عبدالجواد موسوی،بیژن عبدالکریمی،سید احمد میراحسان،سید مسعود رضوی،سید ابوالحسن مختاباد،محمدرضا زائری،محمد صالح علاء،مژگان اینانلو،جواد طوسی،احمد طالبینژاد،سرگه بارسقیان،خشایار دیهیمی،اهورا ایمان، بهرام دبیری، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض و گفت وگوهایی با همایون کاتوزیان، شهرام ناظری، همایون خرم، و مطالب متنوعی در قالب طنز و شعر نو و کلاسیک و سپید آمده است.