تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۲

همشهری آنلاین: مجمع فدرال آلمان در جلسه ظهر یکشنبه 18 مارس ( 28 اسفند)، «یوآخیم گاوک» را به عنوان یازدهمین رییس جمهوری این کشور بعد از جنگ جهانی دوم انتخاب کرد.

ایرنا نوشت: گاوک جانشین کریستیان وولف شده که چند هفته پیش به دلیل رسوایی مالی ناچار به کناره ‌گیری از مقام ریاست جمهوری شد.

همان طوری که انتظار می‌رفت، گاوک 72 ساله در مرحله اول انتخابات، رای لازم را برای کسب عنوان ریاست جمهوری آلمان به دست آورد و بدون هیچ زحمتی تنها رقیب جدی خود از حزب چپ‌های آلمان خانم «بئاته کلارزفلد» را شکست داد.

در مجموع یک هزار و 232 رای از سوی اعضای مجمع فدرال برای انتخاب رییس جمهوری جدید آلمان به صندوق انداخته شد که از مجموع یک هزار و 228 رای معتبر، 991 رای به گاوک اختصاص داشت.

دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آلمان خانم کلارزفلد نیز 126 رای به دست آورد و نماینده حزب نئو نازی‌های آلمان (NPD) که تقریبا هیچ شانسی برای پیروزی در این انتخابات نداشت و در رسانه‌ها نیز هیچ اشاره‌ای به وی نشده بود تنها 3 رای به دست آورد.

108 رای از مجموع آرای ماخوذه نیز به عنوان رای ممتنع ثبت شد.

رییس جمهوری جدید آلمان بعد از انتخابش در مجمع فدرال طی سخنان کوتاهی گفت که این رای را می‌پذیرد و با یادآوری اولین انتخابات آزاد آلمان شرقی که 22 سال قبل در چنین روزی انجام شد، گفت: در آن روز به خود وعده داده بودم که هیچ انتخاباتی را از دست ندهم.

گاوک به اهمیت آزادی در آلمان و همین طور در تمام دنیا اشاره کرد و گفت: برای کسب اعتماد دو باره مردم به رییس جمهوری کشور تلاش خواهم کرد.

وی همچنین اذعان کرد که به طور قطع نخواهد توانست همه انتظاراتی که از رییس جمهوری وجود دارد را برآورده کند، اما آماده پذیرش این مسوولیت سنگین است و آمادگی دارد که در موضوعات و مشکلات جدید نیز تمرکز داشته باشد.

گاوک از اعتماد مجمع فدرال و مردم آلمان به خودش تشکر کرد.

نوربرت لامرت رییس پارلمان آلمان نیز گفت که مراسم سوگند رسمی گاوک روز جمعه با حضور نمایندگان پارلمان و شورای فدرال آلمان برگزار خواهد شد.
منبع: همشهری آنلاین