گروه بورس: پس از 3 سال، سرانجام بورس نفت ایران از سایه چانه زنی وزارتخانه های نفت و اقتصاد بیرون آمد.

آخرین اخبار دریافتی حاکی است :در جلسه‌ای که چند روز پیش با حضور وزیران نفت و اقتصاد برگزار شده، نوع اقلامی که باید وارد بورس نفت شوند، چگونگی ورود نفت خام به این بورس، معاملات فیزیکی، کاغذی و معاملات آتی، نحوه اداره، تعیین دبیرکل و پایه ارزی معاملات بورس نفت مورد بحث طرفین قرار گرفته است.

مهدی کرباسیان ،رییس هیات رییسه صندوق‌ بازنشستگی نفت، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید این خبر گفت: در آن جلسه قرار شد وزارت نفت اسامی چند فرد شایسته را برای دبیرکلی بورس نفت به وزارت اقتصاد معرفی کند تا وزیر اقتصاد از بین آنها دبیرکل یا مدیرعامل شرکت بورس بین‌المللی نفت ایران را انتخاب کند.

به گفته او، وزیر نفت به تازگی افراد مد نظر را به وزارت اقتصاد  معرفی کرده  است.وی افزود: توافق شده ، حداقل به مدت یک سال بورس بین‌المللی نفت به صورت سهامی خاص اداره شود تا مراحل سهامی عام شدن را طی کند.

کرباسیان با تاکید بر این‌که اعتقاد داریم باید پایه معاملات بورس نفت ریال باشد، گفت: در پایان هر روز پس از بسته شدن ساعت معاملات در اتاق پایاپای، با هم ارز ریالی ارزهای معروف دنیا مانند یورو، دلار، پوند و ین معامله صورت گیرد .