مسئول بازاریابی و فروش گاز شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد تا سال ‪ ۲۰۱۰‬انتقال گاز به شبه قاره انتقال خواهد یافت.

به گزارش ایرنا از اسلام‌آباد، فتاح بیاتانی در پایان نشست دو روزه نمایندگان هند و پاکستان برای مذاکره انتقال گاز به شبه قاره در نشستی خبری افزود: دو کشور مذاکرات خوبی داشتند و اقدامات اجرایی انجام خواهد شد.

وی که به عنوان سرپرست هیئت ایرانی ناظر بر گفتگوهای دو روزه حضور داشت، افزود: ایران برای اجرایی شدن این طرح بزرگ مصمم است.

بیاتانی اشاره کرد که انتظار است دهلی نو و اسلام‌آباد در مدت کوتاهی به توافق بر سر قیمت‌های فروش برسند.

احمد وقار، قائم مقام وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز در این نشست خبری گفت: مسیر انتقال خط لوله گاز در این نشست دو روزه نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد انتقال گاز ایران به شبه قاره ‪ ۳۰‬ساله است، افزود: دو طرف در مرحله پیشنهادی مسیر خط لوله هستند.

وقار در بخشی دیگر از این نشست گفت: خط لوله گاز حفاظت کافی خواهد داشت و امور مربوط به قرارداد، قیمت فروش، مدارک لازم تا ماه ژوئن ‪۲۰۰۷‬ (تیرماه ‪(۸۶‬
تکمیل خواهد شد.

به گفته وی، در این مذاکرات سه طرف درباره سهم حجم گاز، انتقال تعرفه بندی، دستمزد و سهم ترانزیت، قرارداد بین دولتی‌ها، قرارداد خرید و فروش گاز، طرح مطالعاتی عملی تبادل نظر کردند.

وقار اضافه کرد که دهلی‌نو و اسلام‌آباد توافق کردند تا مدارک لازم را تا ماه ژوئن ‪ ۲۰۰۷‬نهایی کنند.

به گفته وی، در ماه می‪ ۲۰۰۷‬نشست گروه کاری مشترک بین سه کشور در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

قائم مقام وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان در پاسخ به سؤالی که آیا مخالفت آمریکا با این طرح اثراتی خواهد داشت، گفت: بخشی از این سوال سیاسی است اما تا حدی که می‌دانم و "شوکت عزیز" نخست وزیر هم بارها تاکید کرده است، پاکستان برای اجرایی شدن این طرح مصمم است.

وی افزود: کشور ما برای پیشرفت اقتصادی و توسعه در تمامی بخش‌ها نیاز فراوانی به گاز و نفت دارد و باید احتیاجات کشور تامین شود.

"ام اس سر ینیواسان" معاون وزیر نفت هند و نماینده مذاکره‌کننده در این نشست نیز گفت: ما برای اجرایی شدن انتقال گاز ایران تحت فشار نیستیم و تصمیم به اجرای آن داریم.

وی تاکید کرد که هند نیز نیاز جدی به تامین انرژی دارد.

گفتنی است که پاکستان با ایران بر سر قیمت فروش گاز برای یکسال به توافق رسیده است و ژنرال "پرویز مشرف" رییس جمهوری پاکستان نیز ماه گذشته گفت: خط انتقال گاز ایران به پاکستان و هند به هر قیمتی ساخته خواهد شد.

وی افزود: هیچ فشاری در برابر ساخت خط انتقال گاز ایران به شبه قاره را تحمل نخواهیم کرد.

بخش‌های تخصصی، تحقیقاتی و اجرایی خط انتقال گاز ایران به شبه قاره مورد توافق سه کشور ایران، پاکستان و هند قرار گرفته است و در نشست ماه گذشته تهران نیز توافق بر سر قیمت برای یکسال انجام شده است.

ایران بعد از روسیه دومین کشور دارای ذخایر گازی در جهان با ذخیره بیش از ‪ ۹۴۰‬تریلیون فوت مکعب است.

خط انتقال گاز ایران که به شبه قاره با عنوان" خط صلح " مشهور شده است ‪ ۲۶۷۰‬کیلومتر طول دارد که ‪ ۱۱۱۵‬کیلومتر در ایران، ‪ ۷۰۵‬کیلومتر در پاکستان و ‪ ۸۵۰‬کیلومتر آن در هند خواهد بود.

بارها اشاره شده است که احداث انتقال خط لوله گاز ایران به شبه قاره در اواسط سال ‪ ۲۰۰۷‬آغاز و تا سال ‪ ۲۰۱۰‬با هزینه‌ای بالغ بر هفت میلیارد دلار به پایان برسد.

برآوردهای اولیه حاکی است، پاکستان در ازای ترانزیت گاز ایران به هند سالانه بیش از ‪ ۶۰۰‬میلیون دلار عواید خواهد داشت.

همچنین گفته شده است که احداث این خط لوله سالانه ‪ ۳۰۰‬میلیون دلار هزینه واردات گاز هند را کاهش خواهد داد.