بلومبرگ با اشاره به تولید 1.65 میلیون دستگاه انواع خودروهای سواری و کامیون در ایران طی سال 2011 نوشت که این میزان تولید خودرو در ایران براساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان حتی بیش از دو برابر تولید خودرو در ایتالیا بوده است.
ایرانخودرو، بزرگترین خودروساز ایران سازنده محصولاتی مانند سوزوکی گرند ویتارا و پژو 206 هاچبک است. دو خودروساز اروپایی، پژو سیتروئن و رنو قطعات موردنیاز ایران خودرو و سایپا، دو خودروساز بزرگ ایران را تامین میکنند.
موسسه پیشبینی آی.اچ.اس بلینی توضیح داده است که به دلیل محدودیتهای بینالمللی، ایرانخودرو و سایپا مجبور شدهاند به سمت تولید خودروهایی با درصد فناری بومی بیشتر بروند.
بلینی در این باره اعلام کرده که ایرانیها در حال تولید و توسعه خودروهای بومی هستند و روز به روز در این زمینه بهتر عمل میکنند. اگرچه خودروهای ساخت آنها قادر به رقابت با محصولات آمریکایی و ژاپنی و کرهای نیست. توسعه صنعت خودروسازی ایران همچنین میتواند باعث رکود بازار خودروهای وارداتی به ایران شود.
خبرگزاری بلومبرگ همچنین به نقل از یکی از فعالان بازار خودروهای وارداتی در ایران نوشته که حجم واردات خودروهای بی.ام.و به ایران طی چند ماه اخیر کاهش یافته است. به گفته این فعال بازار خودرو تقاضا برای خرید خودروهای وارداتی به دلیل گران شدن نرخ ارز و بالارفتن قیمت خوروهای وارداتی کاهش یافته است. قیمت خودروهای وارداتی حتی تا حدود 20 درصد نیز افزایش یافته است.
بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده است، موسسه آی.اچ.اس پیشبینی کرده که فروش خودرو در ایران در سال 2012 میلادی حدود 10 درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که در سال 2011 فروش خودرو در ایران تقریبا ثابت مانده و به تولید 1.46 میلیون دستگاه رسید. همچنین در سال 2011 حدود 200 هزار دستگاه خودروی وارداتی در ایران عرضه شد.