تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰

محمد کرباسی: در طول چند ماه گذشته کارشناسان بسیاری در کنگره آمریکا حاضر شده‌اند و نمایندگان این کشور را در جریان جزئیات فنی حملاتی که به این کشور در فضای سایبر شده است قرار داده‌اند. همه حرف‌های آنها برای هشدار در یک زمینه بود:

حملات سایبری از سوی کشورهای خارجی برای تصویب طرح جنجالی امنیت سایبری. بسیاری از مقام‌های امنیتی عقیده دارند که حملات سایبری به‌زودی جای موضوعی مانند تروریسم را به‌عنوان اولویت اول سازمان‌های اطلاعاتی خواهد گرفت. چینی‌ها در این زمینه حالا به یک کابوس برای آمریکا تبدیل شده‌اند و مقام‌های واشنگتن نمی‌دانند چطور از اطلاعات محرمانه خود حفاظت کنند.

تحقیقاتی که آمریکایی‌ها برای آن میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ بودند به‌ویژه 2 ماه گذشته در یک چشم بر هم زدن از سوی هکرها به سرفت رفته است. یکی از مقام‌های ارشد اف‌بی‌آی به تازگی اعلام کرد که تمام بایگانی ۱۰ ساله اطلاعات تحقیقاتی یکی از شرکت‌های مهم این کشور با‌ارزش بیش از یک میلیارد دلار توسط هکرها در یک شب به‌صورت کامل کپی شده است. در سال‌های قبل ماموران امنیتی بیرون درهای بانک‌ها و مؤسسات مهم نگهبانی می‌دادند و سوابق آدم‌ها را بررسی می‌کردند تا سارقان و جاسوسان را دستگیر کنند اما ردیابی و بازداشت عاملان حملات سایبری به این سادگی نیست.

وزارت دفاع آمریکا چندی پیش به کنگره این کشور اعلام کرد که در حملات سایبری این کشور به‌صورت رسمی از این به بعد نقش مهاجم را خواهد داشت. بر خلاف جنگ‌های سنتی که با سروصدا همراه است نبردهای سایبری به‌صورت مداوم و پنهانی ادامه دارد. ژنرال کیت الکساندر، فرماندهی سایبری پنتاگون به تازگی اعلام کرد که به شرکت‌های امنیتی و تسلیحاتی به‌صورت جدی درباره سرقت اطلاعات‌شان توسط هکرها هشدار داده است.

با وجود سرمایه‌گذاری گسترده واشنگتن مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که ۹۴درصد شرکت‌های مهم این کشور در اکثر مواقع حتی متوجه نیستند که قربانی یک حمله سایبری شده‌اند و مدت‌ها پس از سرقت اطلاعات‌شان از ماجرا خبردار می‌شوند. بعضی از شرکت‌ها مانند لاکهید مارتین، سیتی‌بانک و بورس نزدک در طول ماه‌های گذشته تایید کرده‌اند که هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند. در حملات سایبری نه طرف حمله‌کننده و نه قربانی مایل نیستند که جزئیات ماجرا را افشا کنند و به همین خاطر همه چیز تا مدت‌ها به‌صورت محرمانه باقی می‌ماند. بر خلاف جنگ‌های گذشته که تانک و موشک در آن دخیل بودند ماه‌ها پس از درگیری‌های سایبری بخش کوچکی از اطلاعات آن به رسانه‌ها می‌رسد و علنی می‌شود.

در جنگ‌های سایبری دیگر رسانه‌ای نمی‌تواند خبرنگاران خود را به محل درگیری اعزام کند. رسانه‌های غربی هر چند پس از مدتی قربانی شدن و سرقت اطلاعات خود را به‌ویژه از سوی هکرهای چینی اعلام می‌کنند اما حرفی از حملاتی که خود انجام می‌دهند به هیچ عنوان نمی‌زنند. دولت آمریکا سرمایه‌گذاری عظیمی برای جنگ‌های سایبری کرده است و مقام‌های امنیتی این کشور درصدد هستند که با بررسی کامل اطلاعات ورودی و خروجی از مرزهای این کشور دست پیش را در این رابطه داشته باشند، هر چند که بسیاری با هشدار درباره درخطر افتادن اطلاعات خصوصی شهروندان به این مسئله اعتراض کرده‌اند اما گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های واشنگتن به این مسئله توجهی نداشته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در جنگ‌های سنتی باید از کنگره این کشور برای حمله و اعزام نیرو مجوز بگیرد. کارشناسان حقوقی دولت آمریکا مدتی است که اعلام کرده‌اند این مسئله در فضای سایبر مصداق پیدا نمی‌کند و به‌عنوان نمونه اوباما می‌تواند در فضای سایبری حملات خود را حتی بدون اطلاع کنگره انجام دهد. جنگ سایبری در دنیای امروز یک شوخی نیست. حملات آن روز و شب نمی‌شناسند و مرزها در آن بی‌معنی هستند. این روزها به غیراز نظامیان مرسوم که حفاظت از مرزها را بر عهده دارند این نیروهای زبده فضای سایبری هستند که قدرت یک کشور را رقم می‌زنند.

منبع: همشهری آنلاین