دراین میان مسئولان دولتی نیز بر ثابت ماندن کرایهها تاکید میکنند اما گوش شنوایی نیست و این مسافران هستند که در آغاز هر سال باید جور کمکاری و لجبازی مسئولان را بکشند.
به گزارش خبرنگار مهر، مسافران تاکسی این روزها بیش از روزهای گذشته بر سر کرایه چانه می زنند. رانندگان تاکسی بی آن که منتظر تصمیم شورای شهر بمانند خود کرایه را به دلخواه افزایش دادهاند و مسافران نیز هر روز با قیمتی تازه روبرو میشوند. نرخ کرایه تاکسی یک روز 350 تومان است و روز دیگر ممکن است 400 تومان باشد. مبنایی برای افزایش جز تصمیم راننده تاکسی وجود ندارد. در این میان مسافران نمی دانند وعده مسئولان را که قول برخورد با متخلفان را می دهند باور کنند یا کرایه های بیشتری که هر روز پرداخت می کنند.
مسافران؛ سرگردان میان وعده مسئولان و رانندگان تاکسی
منیره خدامی یکی از مسافران خط انتهای آیت الله کاشانی به میدان صادقیه می گوید: بعد از تعطیلات نوروز به جای کرایه 700 تومان هزار تومان کرایه می دهیم و در صورت اعتراض راننده لیست افزایش قیمت های لاستیک و روغن و ... را به رخمان می کشد .
او معتقد است: نظارتها نسبت به قبل هیچ گونه افزایشی نداشته است و بسیاری از مسافران نیز از برداشتن شماره و گزارش آن به تاکسیرانی به دلیل زمان بر بودن می گذرند.
کرایهها تاکسی تابستان سال گذشته به دلیل طرح هدفمندی یارانهها افزایش 15 درصدی داشت. این در حالی بود که فروردین ماه نیز کرایهها به همین میزان افزایش پیدا کرده بود. مسئولان دولتی آن زمان وعده دادند که با هر گونه افزایش قمیت حمل و نقل عمومی در سال 91 مخالفت میکنند. مخالفتی که همچنان پا برجا است اما رانندگان تاکسی توجهی به آن نمیکنند و قبل از تصمیم شورا و شهرداری و یا حتی مخالفت استانداری خود قیمتهای جدید را اجرایی کردهاند.
دولت به وعده هایش عمل نکرد/ هزینهها چند برابر شده است
ناصر خاکی نماینده بخشی از رانندگان تاکسی که در خط خیابان وصال - حجاب کار میکند می گوید: رانندگان تاکسی خطی کرایه ها را افزایش داده اند اما رانندگان خطی با وجود گران شدن هزینهها همچنان قیمتهای سال گذشته را دریافت میکنند.
وی ادامه می دهد: لاستیکی که ما سال گذشته به قیمت 70 هزار تومان میخریدم به 135 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و قیمت یک باطری هم به 120 هزار تومان رسیده است . همچنین تعویض روغن و کنترل باد لاستیکها که پیش از این 18 هزار تومان بود امسال 30 هزار تومان شده است.
خاکی با بیان این که راننده های تاکسی هم مانند همه مردم گوشت و مرغی را میخرند که قیمتهایشان بالا رفته است گفت: چرا دولت با نانوایانی که نان 375 تومانی را 500 تومان می فروشد برخورد نمیکند.
این راننده تاکسی با بیان اینکه زمان اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانهها جلسهای با رانندگان تاکسی گذاشته شد که در صورت حمایت از این طرح بستهها حمایتی به ما داده شود که هیچکدام از آن وعدهها اجرایی نشد. بلکه بنزین 100 تومانی ما 400 تومان و هزینه گاز ما نیز چندین برابر شده بود و همچنان در حال باز پرداخت وام 500 هزار تومانی که برای حمایت از رانندگان تاکسی در زمان هدفمندی به ما داد شد هستیم.
خاکی اضافه می کند: بسیاری از رانندگان تصمیم داشتند بعد از سخنان معاون عمرانی استاندار مبنی بر مخالفت دولت با افزایش کرایهها در مقابل استانداری تجمع کنند اما منتظر تصمیم گیری شورا و فرمانداری در این رابطه شدند تا شاید با روشهای منطقی این مشکل برطرف شود.
تبلیغات تاکسی در انحصار سه شرکت خصوصی
نماینده رانندگان تاکسی با اشاره به کمکهایی مانند تبلیغات تاکسی برای کاهش هزینهها گفت: بر خلاف مصوبه شورا که باید 70 درصد تبلیغات تاکسی برای کاهش کرایه ها به رانندگان پرداخت می شد تنها ماهی 80 هزار تومان به رانندگان پرداخت می شود. این در حالی است که بر اساس مدارک هر تبلیغ تا 700 هزار تومان برای شهرداری درآمد دارد.
وی تاکید میکند: این تبلیغت برای همه تاکسی ها نیز وجود ندارد و اگر قیمت واقعی به تمامی رانندگان تاکسی که نزدیک به 500 هزار تومان است پرداخت شود تعهد می کنیم که تقاضای افزایش کرایهها را نداشته باشیم.
درآمد حاصل از تبلیغات تاکسی در شهرهای کوچک 150 هزار تومان
مجتبی شفیعی،دبیر شورای عالی ترافیک در گفتگو با مهر درخصوص جبران افزایش هزینه های تاکسی از محل تبلیغات می گوید: بر اساس اطلاعات غیر مستند درآمد شهرداری از محل تبلیغات ده برابر پولی است که به رانندگان تاکسی می دهد.
او ادامه می دهد: چندین بار با شهرداری در این رابطه مکاتباتی داشتهایم و خواستار گزارشهای مالی تبلیغات تاکسی بودیم که بعد از دوماه هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است.
دبیر شورای عالی ترافیک اضافه میکند: اگر 300 هزار تومان به هر راننده تاکسی بابت تبلیغات داده شود و این طرح در تمامی تاکسی اجرا شود می توان کرایههای تاکسی را افزایش نداد.
شفیعی با اشاره به مصوبه تبلیغات تاکسی که بیش از 70 درصد درآمد حاصل از تبلیغات را به رانندگان اختصاص داده بود می گوید: در حال حاضر10 درصد این مبلغ به رانندگان تهرانی می رسد و جالب آنکه در شهرهای کوچک که این طرح اجرایی شده است رانندگان ماهیانه 150 هزار تومان دریافت می کنند.
اما پرداخت نشدن حق رانندگان تاکسی در طرح تبلیغات نیز دلیل قانع کنندهای برای افزایش قیمت کرایههای تاکسی نیست. دود آتش میان شورا و شهرداری و دولت نباید به چشم مسافرانی رود که هر روز با نرخ تازه ای از سوی رانندگان تاکسی مواجه می شوند.