تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۷

گروه بین‌الملل: همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به روسیه و درخواست دولت چین از دولت و مخالفان سوری، مخالفان فراخوان دمشق برای ارائه تعهدی کتبی درباره پایان دادن به خشونت‌ها را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، مخالفان مسلح سوریه با اعلام مخالفت با فراخوان دمشق به‌منظور ارائه تعهدی کتبی درباره ضرورت پایان دادن به خشونت‌ها، پیش‌بینی کردند که طرح عنان به شکست خواهد انجامید.ریاض الاسعد فرمانده فراری شورای موسوم به ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که مخالفان هیچ‌گونه تعهد کتبی در این‌باره ارائه نخواهند داد.

طی روزهای گذشته بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به پایبندی کشورش به تاریخ تعیین‌شده برای برقراری آتش‌بس، تاکید کرد که عنان نتوانسته است تعهدی کتبی از مخالفان در این‌باره دریافت کند. در پی آن، دولت سوریه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش را بدون دریافت تعهدات کتبی از مناطق استقرار مخالفان خارج نخواهد کرد.

این درحالی است که کوفی عنان فرستاده عربی بین‌المللی به سوریه، هر دو طرف را به پایبندی به تعهدات خود درباره برقراری آتش‌بس در 12 آوریل جاری فراخواند و افزود: هرگونه شدت گرفتن خشونت‌ها در این برهه زمانی پذیرفتنی نیست.در همین حال، جهاد مقدسی سخنگوی وزارت خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد که سوریه به این طرح پایبند است و ارتش سوریه طرحی جدی برای عقب نشینی از مناطق آرام در اختیار دارد اما برای اجرای کامل عقب نشینی و اهداف آن، طرف مقابل و کشورهای حامی آن، می‌باید تعهدات لازم را ارائه دهند تا این عقب‌نشینی‌ها فرصتی برای بازگشت تروریسم به شهرها نباشد.

این درحالی است که مقام‌های فرانسه با اشاره به مواضع سوریه درباره لزوم تعهد کتبی مخالفان درباره عدم نقض آتش‌بس، این درخواست را نپذیرفتنی توصیف کردند.در همین حال، یک مقام ترک اعلام کرد که کوفی عنان امروز سه‌شنبه و پیش از عزیمت به سوی تهران، از اردوگاه‌های شماری از پناهندگان مستقر در جنوب ترکیه بازدید خواهد کرد.

رایزنی روسیه، درخواست چین

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیروز راهی مسکو شد تا با مقام‌های روس درباره تحولات جاری در کشورش و طرح کوفی عنان به رایزنی بپردازد.روسیه ضمن اعلام حمایت از طرح عنان، تاکید کرده است که طرف‌های منطقه‌ای درگیر در بحران سوریه، می‌باید به جای جانبداری از مخالفان و مسلح کردن آنان، برای کمک به اجرای طرح عنان و برقراری آرامش و حل و فصل بحران به شیوه مسالمت آمیز روی‌آورند. وزارت خارجه چین هم در آستانه ضرب‌الاجل کوفی عنان برای سوریه، از طرف‌های درگیر یعنی دولت و مخالفان خواسته‌است که به این طرح پایبند باشند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها