تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۹

گروه ادب و هنر: در روزهایی که سینماداران آن را فصل مرده اکران می‌دانند، گیشه سینما کم رونق‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

در میان فیلم‌های روی پرده «تله» با گذشت نزدیک به70 روز از نمایش‌اش از 470 میلیون تومان گذر کرده و سازندگانش می‌توانند  امیدوار باشند که فیلم تا پایان اکرانش به رقم  نیم میلیارد تومان دست پیدا کند.

در غیبت فیلم‌های جذاب، هنوز هم تله به یمن حضور بازیگرانی چون گلزار، مهناز افشار و امین حیایی، بیش از هر فیلم دیگری توجه مخاطب را به خود جذب می‌کند.

در میان فیلم‌هایی که به تازگی اکران شده‌اند، «رازها» وضعیت بهتری دارد. این ساخته محمد رضا اعلامی که با دو سال تأخیر به نمایش عمومی درآمده روزانه بیش از یک میلیون تومان می‌فروشد تا نسبت به بقیه فیلم‌ها، چشم‌انداز امیدوارکننده‌تری داشته باشد.

«رازها» اولین بار در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و منتقدان آن را یک کمدی ناخواسته خواندند. اعلامی البته در گفت‌وگوهایش اعلام کرد که بسیاری از منتقدان بدون دیدن «رازها»  اقدام به کوبیدن آن کرده‌اند. او «رازها» را  اثری در ادای دین به هیچکاک خوانده است.

در این فیلم میترا حجار، ایرج نوذری و امین تارخ نقش‌‌های محوری را بازی کرده‌اند و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل توفیق نسبی فیلم در گیشه حضور بازیگران شناخته شده در آن باشد.

«رویای خیس»‌ ساخته پوران درخشنده دیگر فیلم روی پرده است که باید آن را از  شکست خورده‌های امسال بدانیم. این فیلم  که ملودرامی درباره مصائب و مشکلات روز نوجوانان است در 45 روز نمایش به زحمت به مرز 100 میلیون تومان رسیده است.

«جایی در دوردست» دومین قسمت از سه گانه خسرو معصومی در حالی به نمایش درآمده که او در حال ساخت آخرین بخش این تریلوژی است. خسرو معصومی بعد از ساخت چند فیلم تجاری چون «پر پرواز» تصمیم گرفت که به روزهای «دوران  سربی» بازگردد و فیلم خودش را بسازد.

حاصل این رویکرد «رسم عاشق کشی» بود که با وجود تحسین منتقدان، گیشه چندان قابل قبولی نداشت.

«جایی در دوردست» هم که در حال و هوایی نزدیک با «رسم عاشق‌کشی» ساخته شده، روزانه به طور متوسط نزدیک به یک میلیون تومان فروخته که برای فیلمی که بازیگر سرشناس و داستان گیشه‌پسندی ندارد، خیلی هم بد نیست، هر چند بعید به نظر می‌رسد که فیلم با این روند در نهایت به فروش بالاتر از  50 میلیون دست پیدا کند.

«محکومین بهشت» ساخته حجت‌الله سیفی هم فروشی نزدیک به «جایی در دوردست» دارد و بعد از گذشت دو هفته از اکرانش به زحمت از 10 میلیون تومان عبور کرده است.«من و نگین دات کام» هم تنها فیلم کودک و نوجوان روی پرده است که فروش جالب توجهی هم ندارد. جالب اینکه فیلم «کینه» با نمایش تک سانس از بعضی از فیلم‌های ایرانی که چندین سالن در اختیار دارند، فروش بهتری داشته است.