محدثه قیدی: شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران مجموعه مدیریت شهری را تشکیل می‌دهند؛ اولی در کار تصویب قوانین و مقررات لازم برای اداره شهر و دیگری در کار اجرای طرح‌ها، لوایح، تصمیمات و برنامه‌ها.

هنگامی که بودجه سال91 از سوی شهرداری تهیه و به منظور بررسی و تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شد، فهرستی از طرح‌ها و برنامه‌هایی که قرار است در سال91 در شهر تهران به اجرا درآید نیز همراه آن به تأیید شورا رسید اما روزهای نخست سال جدید شاید بهترین فرصت باشد تا نظر چند تن از اعضای شورای شهر را درباره اولویت‌های کاری شهرداری در سال جدید جویا شویم .اینکه کدامیک از این طرح‌ها در اولویت نخست و کدامیک در اولویت‌های بعدی برای مدیریت شهری قرار دارند، موضوعی است که با رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون توسعه و عمران این شورا در میان گذاشتیم. به‌نظر می‌رسد دیدگاه های این دو عضو تأثیرگذار شورای شهر به هم نزدیک باشد زیرا هر دو در عین حال که اولویت کاری شهرداری تهران را توسعه و ساخت مترو می‌دانند بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی و کالبد روحی و روانی شهر نیز تأکید دارند در حدی که حتی اهمیت آن را کمتر از توسعه کالبد فیزیکی شهر نمی‌دانند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با درنظر گرفتن این نکته که شهرداری تهران تنها یک وظیفه ندارد معتقد است که اولویت‌های مدیریت شهری در سال91 نمی‌تواند روی طرح یا برنامه خاصی متمرکز باشد اما با این همه نخستین موضوعی که از نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران باید در سال پیش رو روی آن دقت و تمرکزداشت پروژه‌های عمرانی است که تقریبا هم همینطور است زیرا شهرداری تهران در تمام این سال‌ها بیشتر هم خود را به امور مرتبط به عمران شهری اختصاص داده است.

وی در عین حال تأکید کرد یکی از اولویت‌های نخست مدیریت شهری که در برنامه‌های شهرداری بر آن تأکید می‌شود پرداختن به امور فرهنگی است که با توجه به جایگاه مسائل فرهنگی برای مدیریت شهری سعی شده تا اندازه‌ای بودجه این حوزه نیز افزایش یابد زیرا ما معتقدیم هر چقدر هم شهر تهران آباد باشد اما اگر با فرهنگ خوب و اسلامی شهرنشینی توأم نباشد، ارزشی ندارد بنابراین روی مسائل فرهنگی و طرح‌های مذهبی توجه و دقت بسیاری داریم و بودجه نسبتا بالایی نیز به این امور اختصاص داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به چند پروژه اولویت‌دار در سال91 اشاره کرد و گفت: البته طرح‌هایی نظیر ساخت و توسعه مترو مربوط به امسال نیست بلکه چند سال است که به صورت مستمر ادامه دارد و امسال باید به نتیجه مطلوب برسد به همین دلیل برای ما در اولویت درجه یک قرار دارد.

چمران از ساخت مترو به‌عنوان تولید ملی یاد کرد که با سرمایه و همت مهندسان و کارگران و تکنولوژی ایرانی ساخته می‌شود اما در عین حال حدود 50 تا 60درصد برخی قطعات قطارهای مترو اجبارا باید از خارج وارد شود زیرا ساخت این قطعات بسیار تخصصی است و تنها یکی دو کشور دنیا سازنده این قطعات هستند که بقیه کشورها ازجمله ایران باید وارد‌کننده آن باشند.توجه به تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام از دیگر اولویت‌هایی است که از نظر مهدی چمران، شهرداری تهران در سال‌جاری باید به آن بپردازد. به همین دلیل مدیریت شهری تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا در سال91 طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام نظیر بزرگراه بسیار پراهمیت امام علی(ع) را به پایان برساند.

وی ادامه داد: تکمیل بزرگراه صدر و تونل نیایش نیز امسال طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با همت دست‌اندرکاران آن که از سال گذشته تمام نیروی خود را معطوف بر این طرح کردند تا 22بهمن امسال تمام می‌شود. چمران از اتمام قریب‌الوقوع ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام تا خیابان امام خمینی سخن گفت و اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در بهار امسال این بخش از ادامه بزرگراه یادگار امام به بهره‌برداری می‌رسد و امتداد آن نیز همچنان رو به جلو ادامه خواهد داشت.

چمران در مصاحبه با همشهری از پروژه‌های دیگری سخن گفت که از نظر وی در اولویت دوم به لحاظ اهمیت قرار دارند. وی در این باره گفت: این طرح‌ها مربوط به مناطق 22گانه شهرداری تهران می‌شوند که نمونه آن تقاطع شهید گمنام با جلال آل احمد است که باید امسال به پایان برسد. این طرح‌ها گرچه از نظر زمان و اهمیت، ضروری هستند اما از نظر حجم کوچک و میزان تأثیرگذاری آنها منطقه‌ای است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه بودجه و اعتبارات مصوب برای شهرداری تهران امسال نزدیک به 100درصد تحقق خواهد یافت بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا اگر بودجه بیشتر هم شد و درآمد‌های فراتر رفت، پروژه‌های دیگری تعریف شود تا کار معطل نماند و در اسرع وقت به آنها نیز پرداخته شود.

مترو، اولویت مدیریت شهری در سال 91

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با تقسیم‌بندی اولویت‌های کاری شهرداری تهران به 3بخش گفت: فکر می‌کنم باید این اولویت‌ها را در 3بخش ببینیم یک بخش امور کالبدی و فیزیکی شهر، یک بخش کالبد روحی و روانی رفتاری و بخش دیگر هم امور اجتماعی و فرهنگی شهر است. آنچه از نظر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به کالبد فیزیکی شهر مربوط می‌شود، اموری نظیر توسعه حمل‌ونقل عمومی، بافت‌های فرسوده و مسائل و ضوابط شهرسازی است.

در بحث حمل‌ونقل عمومی، حمزه شکیب معتقد است باید اولویت نخست را به مترو به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل پاک، ارزان و ایمن اختصاص داد که به‌دلیل عبور از فضاهای زیرسطحی به کاهش میزان ترافیک و آلودگی در سطح شهر نیز خواهد انجامید. رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در مصاحبه با همشهری از لزوم تمرکز روی پروژه‌های بزرگ فرامنطقه‌ای سخن گفت و اظهار داشت: باید روی طرح‌هایی تمرکز کرد که تأثیرات فرامنطقه‌ای داشته باشد.

وی درباره بخش بافت فرسوده نیز گفت: باید اولویت اولمان تدوین طرح‌های منظر شهری و محله‌ای برای بافت‌های فرسوده باشد و اگر هم این طرح‌ها تهیه شده باشد باید خود را مقید به تدوین ساز‌و‌کار لازم برای عملیاتی کردن ضوابط نوسازی کرده و سعی کنیم از منابع مالی، زمان و فرصت‌های در اختیار به نحو مطلوب و به‌درستی استفاده کنیم.

به گفته شکیب در بحث ضوابط شهرسازی که توسعه شهر ما در گرو آن است باید بر اساس نظرات کارشناسی عمل کنیم و اولویت‌ها را در این بخش به استفاده از نظرات و مبانی شهرسازی اختصاص داده و به رعایت آنها مقید و پایبند باشیم.

در این میان گرچه از نظر رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران تمرکز مدیریت شهری بر طرح‌های عمرانی که ابعاد و جنبه فیزیکی دارد می‌تواند بازتاب خوبی درمیان مردم داشته باشد اما در عین حال نباید از توجه به مسائل فرهنگی بکاهد.

وی در این باره توضیح داد: من اگرچه تخصصی در حوزه مسائل فرهنگی ندارم اما با این همه معتقدم آنچه خیلی مهم است فراهم کردن فضاها و محیطی است که مردم بتوانند در آن به آرامش دست پیدا کنند به همین دلیل نیز فکر می‌کنم شهرداری تهران باید در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به صورت خاص از سطح محلات شروع کرده و برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در حوزه فرهنگی، رفتاری و اجتماعی می‌تواند به صورت غیرمستقیم باشد که نمونه آن آموزش‌های غیرمستقیم شهروندی در حوزه رعایت حقوق همدیگر و یا ارتقای فرهنگ ترافیک است.

وی خواستار آن شد تا شهرداری در کل خود را مکلف سازد که به صورت غیرمستقیم به ارائه یکسری آموزش‌های شهروندی پرداخته و در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی به صورت متمرکز سرمایه‌گذاری کند زیرا اهمیت مباحث فرهنگی از امور کالبدی و عمران شهری کمتر نیست به شرط آنکه بدانیم کجا و چگونه به درستی هزینه کنیم که البته این کار سخت و پیچیده‌ای است.