همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به اختلافات پیش آمده بر سر آمار تولید روزانه نفت تأکید کرد: اختلافات آماری روی بسیاری از بخش‌های اقتصاد اثرگذار است لذا باید با دقت نظر بیشتر اختلاف آماری میان نهادهای مرتبط به حداقل برسد.

سید عماد حسینی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین هماهنگی آماری میان نهادهای مرتبط با آمار نفت را ضروری دانست و گفت: اختلاف آماری پیش آمده میان بانک مرکزی و شرکت ملی نفت باید از سوی وزارت اقتصاد و وزارت نفت جدی گرفته شود تا هماهنگی لازم ایجاد شده و رقم صحیح تولید نفت کشور مشخص شود.

حسینی با بیان اینکه میزان تولید و درآمد نفتی در قانون بودجه هر سال رقم معین و یکسانی است، ادامه داد: با وجود آنکه قانون بودجه به نوعی پیش بینی است و هیچ وقت به صورت کامل محقق نمی‌شود، اما آمار و ارقام فروش و درآمد نفت در طول یک سال باید حداقل به رقم پیش بینی شده در بودجه نزدیک باشد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت در مدیریت درآمدهای حاصل از فروش نفت گفت: اختلاف بانک مرکزی و شرکت ملی نفت بر سر آمار تولید نفت احتمالا  ناشی از آن است که شرکت ملی نفت فروشی سوای آمار بانک مرکزی داشته است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اختلافات آماری میان نهادها را موجب ایجاد آسیب‌هایی در جامعه عنوان کرد و افزود: بروز اختلاف میان آمار اعلام شده از سوی نهادها، موجب بی‌اعتمادی مردم به آمار و ایجاد اختلالات مختلف در اقتصاد می‌شود، لذا این مسئله باید جدی گرفته شود و تلاش شود تا اختلافات آماری به حداقل میزان ممکن برسد.

در حالی که بانک مرکزی در تازه ترین آمارهای خود تولید نفت کشور را کمتر از 4 میلیون بشکه در روز دانسته و وزارت اقتصاد نیز این رقم را در سال 89 روزانه سه میلیون و 940 هزار بشکه اعلام کرده، مدیرعامل شرکت ملی نفت روز گذشته با صراحت اعلام کرده است که آمار بانک مرکزی در خصوص تولید نفت کشور را اشتباه است. قلعه بانی گفته است که تولید نفت در سال 90 قریب به 28 هزار بشکه در روز کاهش یافته و در سال 89 نیز 15 هزار بشکه نسبت به سال 88 افزایش یافته است و دیگر آمارها در این باره صحیح نیست.

منبع: همشهری آنلاین