کیانوش رستمی، قهرمان جهان در دسته 85 کیلوگرم در سال 2011 و سهراب مرادی نفر چهارم رده‌بندی جهان در سال گذشته میلادی، 2وزنه بردار تیم ملی ایران بودند که روز گذشته (جمعه) در رقابت‌های قهرمانی آسیا تنها با یکدیگر رقابت کردند تا مدال‌های طلا و نقره را بین خود تقسیم کنند.

سهراب مرادی با 2مدال طلای دوضرب و مجموع و یک مدال نقره یکضرب قهرمان آسیا شد و کیانوش رستمی با مدال طلای یکضرب و 2مدال نقره دو ضرب و مجموع در مکان دوم ایستاد.

آغاز رقابت در یکضرب

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد هیچ‌کدام از وزنه‌برداران اصلی این رقابت که خود را برای المپیک آماده می‌کنند در این مسابقه حاضر نشده بودند و رستمی و مرادی مجبور شدند تا منتظر بمانند هر 10 حریفشان از کشورهای عراق، مالزی، کره‌جنوبی، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و چین تایپه، کارشان را در یکضرب به اتمام برسانند و بعد از آن این دو وزنه‌بردار برای نخستین بار به روی تخته بیایند و با توجه به زمان کوتاه بین بلند کردن هر وزنه تا وزنه بعدی (البته طبق قانون)، به‌طور حتم این دو وزنه بردار مجبور شدند تا فشار زیادی متحمل شوند.

هر دو ملی پوش ایرانی در این رقابت وزنه 168 کیلوگرم را برای حرکت نخست یکضرب انتخاب کرده بودند که این وزنه به راحتی روی دستان 2ملی‌پوش کشورمان قرار گرفت تا مشخص شود که مدال طلا و نقره به تیم ایران اختصاص می‌یابد. سپس برای هر دو، وزنه 172 کیلوگرم انتخاب شد و این بار هم ابتدا کیانوش رستمی به روی تخته آمد تا همچون پر کاهی این وزنه را بالای سر ببرد و کمتر از 2دقیقه دیگر این سهراب مرادی بود که این کار بزرگ را تکرار کرد.

کوروش باقری سرمربی تیم ملی برای هر‌دو ملی پوش کشورمان که رقابتی دو نفره را در صحنه مسابقات آسیایی به نمایش گذاشته بودند وزنه 175 کیلوگرم را انتخاب کرد و ابتدا کیانوش رستمی به روی تخته آمد، اما به طرزی باورنکردنی وزنه را انداخت.
این بار عرصه برای سهراب مرادی باز شده بود تا با مهار وزنه 175کیلوگرمی خودی نشان دهد، اما او هم موفق به مهار این وزنه نشد. باورنکردنی بود.

دو وزنه برداری که وزنه 172کیلوگرمی را به‌راحتی بالای سر برده بودند، وزنه 175کیلوگرمی از دستشان افتاد! در پایان اگرچه وزن بدن هر دو وزنه بردار 84کیلو و 820 گرم اعلام‌شده بود، اما با توجه به قانون وزنه‌برداری کیانوش رستمی به‌دلیل اینکه زودتر از سهراب مرادی موفق به مهار وزنه 172کیلوگرم شده بود به‌عنوان نفر اول و سهراب مرادی به‌عنوان نفر دوم این رقابت معرفی شد تا مسابقه در راند دوم ادامه پیدا کند.

شاهکار مرادی در دوضرب

در دوضرب نیز باز هم وزنه برداران ایرانی باید منتظر می‌ماندند تا کار سایر وزنه برداران به اتمام برسد و پس از آن به روی تخته بیایند. باز هم همانند یکضرب این کیانوش رستمی بود که پیش از سهراب مرادی برای مهار وزنه 201 کیلوگرم به روی تخته آمد و باز هم به‌راحتی و بدون مشکلی وزنه را بالای سر برد. اما باقری این بار برای سهراب مرادی وزنه‌ای سنگین‌تر از کیانوش یعنی وزنه 210 کیلوگرم را درخواست کرد و مرادی با توجه به اینکه حریفش در این حرکت عقب نشسته بود با انگیزه بالا به روی تخته آمد. دستش را به پودر آغشته کرد، کمربندش را محکم کرد و به پشت تخته رفت.

او با کمی تامل وزنه را به روی سینه کشید و در یک چشم‌برهم‌زدن دستهایش همچون ستونی وزنه 210کیلوگرمی را بالای سرش نگه داشت. پس از او کیانوش رستمی به روی تخته آمد و این بار وزنه 211 کیلوگرم را بدون مشکل به روی سر کشید، گویا او در بار نخست نیز مشکلی برای مهار این وزنه نداشت و معلوم نشد چرا کارش را از وزنه 201 کیلوگرم شروع کرد.

نوبت به حرکت دوم سهراب مرادی رسید که برای مهار وزنه 216کیلوگرم و شکستن رکورد المپیک به روی تخته بیاید.مرادی متاسفانه در بار نخست در مهار این وزنه ناکام بود و فرصت به رستمی رسید تا در حرکت سوم دوضرب خود به وزنه 216 کیلوگرم حمله کند. او نیز در مهار این وزنه ناکام بود.

حال فقط یک حرکت به پایان رقابت 85 کیلوگرمی‌ها باقی مانده بود؛ رقابت سهراب مرادی با وزنه 216 کیلوگرمی. مهار این وزنه ضامن قهرمانی او در دوضرب و مجموع بود و می‌توانست جهشی بزرگ برای او محسوب شود، اما خستگی 5حرکت قبل توان زیادی از او گرفته بود. سهراب با تمام وجودش پشت وزنه آمد و آن را به روی سینه کشید و با یک جهش وزنه را بالای سر برد و نگه داشت.

3چراغ سفید، پاداش سهراب مرادی برای شکستن رکورد المپیک و همچنین رکورد شاهین نصیری نیا به‌عنوان رکورد ملی ایران پس از 13 سال بود. او با مهار این وزنه به مجموع 388 کیلوگرم رسید و قهرمان آسیا شد. این رکورد یعنی 6کیلوگرم بیشتر از رکوردی که کیانوش رستمی سال گذشته با آن قهرمان جهان شد و مطمئنا سهراب با تکرار مهار این وزنه‌ها در لندن ضمن کسب مدال طلا نام خود را به‌عنوان رکورددار المپیک ثبت خواهد کرد.

صعود تیم ایران به جایگاه دوم

تیم ملی وزنه‌برداری ایران با 3طلا و 3 نقره‌ای که سهراب مرادی و کیانوش رستمی به دست آوردند، در جدول توزیع مدال‌ها به رده دوم صعود کرد. در حالی که رقابت‌های 5 وزن نخست 56، 62، 69، 77 و 85 کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا به اتمام رسیده است، تیم ملی وزنه برداری کشورمان با کسب 4 مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز، بعد از چین در رده دوم قرار گرفت.

این درحالی است که چینی‌ها فقط یک وزنه بردار دیگر در دسته 94 کیلوگرم دارند، اما در ترکیب تیم ملی وزنه برداری کشورمان هنوز 3 وزنه بردار اوزان 105 و 105+ کیلوگرم، یعنی نوای نصیرشلال، بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی روی تخته نرفته‌اند. هم‌اکنون تیم ملی وزنه برداری چین با 8 طلا، 2 نقره و 2 برنز صدرنشین رده بندی مدالی است و ازبکستان با 2 طلا و یک برنز، پس از ایران در رده سوم قرار دارد. در جدول امتیازی نیز تیم ملی وزنه‌برداری چین با 342 امتیاز صدرنشین است اما رقابت اصلی برای قهرمانی میان ایران و کره‌جنوبی است؛ چراکه هنوز 3 وزنه بردار دیگر دارند. هم‌اکنون کره‌جنوبی با 321 امتیاز در رده دوم قرار دارد و ایران با 318 امتیاز سوم است.

منبع: همشهری آنلاین