شهره مهرنامی: بیش از یک دهه از حضور شورا‌ها و مشارکت مردمی در مدیریت محلی می‌گذرد و حالا همایش شوراها و مدیریت محلی در سطح ملی برگزار می‌شود تا این تجربه اجتماعی مورد تحقیق علمی قرار گرفته و نتیجه آن در مدیریت هرچه بهتر محلی و در نهایت شهری مورد استفاده قرار بگیرد.

سیدمحمد مجابی، معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که دبیر اجرایی این همایش نیز هست در این‌باره می‌گوید: شورا‌ها در قانون اساسی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ برای مثال اصل هفتم قانون اساسی با اشاره به قرآن کریم طرز تشکیل شوراها را مطرح می‌کند و اصل یکصدم این قانون نیز می‌گوید که پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی آموزشی و... از طریق همکاری مردم و با توجه به مقتضیات محلی حاصل می‌شود و اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

در اصول بعدی این قانون نیز حدود اختیارات شوراها مشخص شده است. اما مسئله‌ای که به عقیده مجابی حائز اهمیت می‌نماید حضور بیش از یک دهه‌ای شوراها در سراسر کشور است که به‌نظر می‌رسد حالا لازم باشد نتایج آن مورد تحقیق و پژوهش علمی قرار بگیرد تا مشکلات آن رفع شده و برای بهتر اداره‌شدن آن راهکارهایی پیش‌بینی شود.این همایش با همکاری و مشارکت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه شورای‌عالی استان‌ها، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، شورای اسلامی شهر تهران، ستاد شورایاری‌های شهر تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاونت حقوقی، شورا و امور مجلس شهرداری تهران و دبیرخانه کلانشهرها در تاریخ 27اردیبهشت‌ماه توسط این مرکز در محل سالن ایوان شمس برگزار خواهدشد.

به گفته معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، جایگاه شوراها در ساختار حاکمیت و الزامات سیاست‌های کلی نظام در این بخش، مدیریت یکپارچه محلی و ارائه مدل اجرایی، راهکارها و مدل اجرایی تقسیم وظایف و ماموریت‌ها در سطوح ملی و محلی، آسیب‌شناسی نظام شوراها (شوراهای فرادست، شورایاری‌ها و پایه)، تجربیات مشارکت مردم و شهروندان در مدیریت محلی، تبیین حدود نظارت شوراها بر مدیریت محلی و الزامات درآمد پایدار مدیریت محلی از محورهای این همایش است. این موضوعات به‌صورت مقالات علمی توسط استادان و صاحب‌نظران این حوزه تهیه شده و به صورت علمی ارائه می‌شود.دبیر اجرایی این همایش با اشاره به برگزاری این همایش در سطح ملی می‌گوید: در این همایش افزون بر شوراها، پژوهشگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و مدیران اجرایی حضور خواهند داشت و 25 عنوان مقاله علمی توسط پژوهشگران این حوزه ارائه خواهد شد که با توجه به تأکید برگزار‌کنندگان بر پیگیری نتایج این همایش به‌دنبال آن هستیم تا مسائل مطرح‌شده در همایش را طی فاصله‌های فصلی در قالب نشست‌های تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس این همایش، مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران است و دبیری آن را مهندس حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران به عهده دارد. این برنامه توسط یک شورای سیاستگذاری متشکل از برگزار‌کنندگان همایش اداره می‌شود.

نتایج این همایش بعد از اتمام کار در سایت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به آدرس rpc.tehran.ir جهت بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.