محسن مهرعلیزاده*: روح ورزش اهداف مقدسی همچون دوستی و صلح را دنبال می‌کند و زمانی که با هنر و تعهد آمیخته می‌شود، آیین زورخانه شکل می‌گیرد که همانا تعالی اخلاق و مفاهیم والای انسانی است.

آداب و آیین‌ها، معماری و ابزار و وسایل این ورزش، نمایانگر فرهنگ، هنر و هویت ارزنده ایرانی و اسلامی مردم ایران است. امتزاج فرهنگ و تمدن ایرانی با آموزه‌های الهی و عمیق اسلام، درخشش این دُّر غلتان را صدچندان کرد و ایرانیان مسلمان، مولای متقیان، امیر مؤمنان علی‌ابن ابی‌طالب علیه‌السلام را به‌عنوان دارنده تمام فضائل، الگوی خویش قرار دادند و فرهنگ پربار ایرانی را غنی‌تر ساختند که اشعار و ادبیات آیین زورخانه جلوه زنده آن است.

در فضای غبارآلود سیاست امروز جهان که برخی با ترویج ایران‌هراسی، هویت ایران و ایرانی را هدف قرار داده‌اند، جمع مفاهیم اخلاقی متعالی همچون جوانمردی و مروّت، عشق به میهن، انسان‌دوستی، صلح، احترام به سایرین و گذشت و ایثار در ورزش‌های زورخانه‌ای که سابقه‌ای به بلندای 4هزار سال دارد، خط بطلانی است بر این فضاسازی‌ها.

در آیین المپیزم، برنده کسی است که سریع‌تر، بالاتر و قوی‌ترباشد؛ به عبارت ساده‌تر قهرمان کسی است که ویژگی‌های ورزشی‌‌اش غلبه داشته باشد؛ اما در ورزش‌های زورخانه‌ای، فروتنی و تواضع در عین قدرت ازجمله ویژگی‌های اصلی قهرمانان است و این یعنی رجحان اخلاق و معنویت بر زورمندی؛ یعنی پهلوانی.

بی‌تردید درخشش ورزش‌های زورخانه‌ای میان سایر رشته‌های ورزشی می‌تواند، مسیر و محتوای ورزش و مفهوم قهرمانی را تغییر دهد و با پر کردن خلأ معنویت در ورزش مدرن، برتری معنوی را بر برتری جسمی، رجحان داده و افق جدیدی را در مسیر فعالیت‌های معنوی نسل بشر باز کند.

فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای، میراث معنوی تمدن ایران زمین را به جامعه جهانی عرضه کرده است و استقبال بی‌نظیر مردم 62 کشور جهان با فرهنگ‌های مختلف از ورزش زورخانه در فاصله‌ای کمتر از 8سال بیانگر تشنگی دنیا در شنیدن و به‌کار بستن مفاهیم جدید و معطوف به معنویات است.

توجه اصلی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در مسیرجهانی شدن، بر این قرار دارد که آیین و سنت‌های اصیل این ورزش به‌درستی آموزش داده شود تا ضمن آن ارزش‌های فرهنگ اصیل‌مان معرفی و منتقل شود.

بدون تردید لحظه رخصت گرفتن ورزشکاران آسیایی، اروپایی و آفریقایی مسلمان و غیرمسلمان در حال ورود به گود و بردن نام‌الله، ائمه‌اطهار، قرائت قرآن‌مجید و سایر کتب آسمانی و دعا و نیایش همانند سنت‌های اصیل ورزش زورخانه، خاطره شورانگیزی است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.

* رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای