همشهری آنلاین: مهندسی فرهنگی لازمه تحقق یک فرهنگ است که به عنوان یک پروسه یا فرایند، به صورت تدریجی و در بلندمدت قابل تحقق است.


محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس همایش فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی گفت: با توجه به اینکه این مهم تنها در صورتی محقق می‌شود که این بازنگری و بازسازی در همه حوزه‌ها و بخش‌های جامعه صورت بگیرد، در نتیجه نمی‌توان قلمرو مهندسی فرهنگی را محدود به یک حوزه یا نهاد اجتماعی خاص دانست، بلکه سطوح سه‌گانه فردی، اجتماعی و خانوادگی، در سه لایه باور، گرایش و رفتار را شامل می‌شود که اینها باید بر اساس فرهنگ دینی - ملی مورد تحلیل و بازسازی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه دانشجو می تواند انتقال دهنده فرهنگی باشد افزود: بنابراین مهندسی فرهنگی باید از دانشگاه شروع شود و دانشگاه به عنوان یک موسسه فرهنگی، به لحاظ تمرکز نخبگان فکری در آن، از دو جهت می‌تواند در این فرایند موثر واقع شود.

ایمانی ادامه داد: ایجاد ارتباط و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و هم اندیشی برای رفع ناسازگاری‌ها و مشارکت‌دادن دانشجویان در این پروسه و آگاه‌سازی جامعه از این تحول، از جمله فعالیت‌هایی است که دانشگاهیان، با توجه به جایگاه علمی - فرهنگی خود می‌توانند در این راستا ایفا کنند.

گفتنی است 20 اردیبهشت امسال دانشگاه علم فرهنگ با پژوهشکده فرهنگ،هنر و معماری جهاد دانشگاهی و حمایت همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین همایش فرهنگ دانشجویی و مهندسی فرهنگی را برگزار می شود.