تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۹

نخود که پنجاه درصد گران شده بود، پیش‌بینی می‌شود ارزان شود و نان هنوز گران‌تر نشده‌است. گزارشی از وضعیت قیمت برخی کالاها در بازار تهران:

نخود ارزان می شود

ظرف هفته جاری نخود فاصله بیشتری را برای گران ترشدن طی کرد و در بازار مولوی از کیلویی ۶۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان تغییر وضعیت داد. آگاهان بازار حبوب درمورد علت این افزایش می گویند: بار جدید نخود به بازار رسیده، اما هنوز اغلب بازاریان نسبت به خرید و عرضه محصول اقدام نکرده اند. بنابراین با رو به کاهش گذاشتن محصول سال پیش قیمت نخود خود را بالا کشیده است.

پیش بینی می شود با تثبیت قیمت بار جدید و توزیع آن در بازار قیمت نخود به وضعیت عادی بازگردد. هم اکنون در سطح میادین میوه و تره بار نخود کیلویی ،۱۰۵۰ لپه نخود ۱۳۰۰ و عدس به قیمت ۹۳۰ تومان عرضه می شود.

نان گران نشد

باوجود عملی شدن هشدارهای رییس اتحادیه نانوایان تهران مبنی بر افت کیفی و کمی نان درصورت ثبات قیمت این فراورده غذایی، شورای اقتصاد همچنان تصمیمی برای افزایش قیمت نان نگرفته است.

از صنف نانوایان خبر می رسد ناتوانی نانوایان در پرداخت دستمزدهای کارگران ماهر و اضافه دستمزد تابستانه آن ها افت کیفی نان را افزایش داده است. علی یزدانی رییس کانون سراسری انجمن های صنفی کارگران نانوایی می گوید: مهمترین ترین علت کاهش میزان دستمزد کارگران نانوایی ها ثبات قیمت نان در برابر رشد تورم است.

بنابراین شورای اقتصاد باید با افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان موافقت کند.

توزیع مرغ منجمد

مرغ های منجمدی که سازمان امور پشتیبانی دام در اختیار سازمان میادین میوه و تره بار قرارداده بود، بالاخره مجوز توزیع گرفت، با این تفاوت که قیمت آن از ۱۴۵۰ تومان در هر کیلوگرم به ۱۳۵۰ تومان کاهش یافت.

کیانوش جعفری مدیر روابط عمومی سازمان میادین میوه و تره بار می گوید: شهروندان از ابتدای هفته آینده می توانند مرغ های منجمد شکم خالی را که بین ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ گرم وزن دارند از غرفه های میادین میوه و تره بار تهیه کنند.

وی می افزاید: فروش مرغ ها با وزن بالاتر از ۲۲۰۰ گرم و پایین تر از ۱۲۰۰ گرم در این میادین ممنوع است. بنابراین مراجعان از خرید مرغ هایی با وزن های غیرمعمول خودداری کنند.

نرخ یک شاخه محبت

قرارگرفتن در فصل گرما نرخ و هزینه ابراز محبت و دوستی از طریق هدیه گل های رنگارنگ را اندکی کاهش داده است. از بازار گل خبر می رسد نرخ انواع گل بادوام، کم دوام، پرورشی و غیرپرورشی در این فصل کاهش محسوسی داشته است.

قیمت هر شاخه گل آنتریوم و لیلیوم که بادوام و گران هستند به ترتیب از ۳۵۰۰ و ۲۵۰۰ تومان به سه هزار و دو هزار تومان کاهش یافته، گلهای گلایل نیز تا به گل فروشی ها برسند حول و حوش ۴۰۰ تومان عرضه می شوند.

همچنین گل آفتابگردان که این اواخر جایگاه ویژه ای در دسته گل ها به خود اختصاص داده شاخه ای ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان قیمت دارد. علاوه بر این رز هلندی و مارگاریت ۶۰۰ تومان، لاله ۴۰۰ تومان و زنبق نیز ۵۰۰ تومان قیمت دارند. اما این قیمت ها برای ماشین عروس به نوع دیگری محاسبه می شوند که بسته به انصاف و سلیقه گل فروشی ها تعیین می شود.