همشهری آنلاین: رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بررسی 10 عنوان تخلف علمی گزارش شده به این مرکز در سال گذشته خبر داد.

دکتر مظفر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تخلفات گزارش شده به مراکز، درخواست‌ بررسی‌هایی بوده که از سوی دانشگاه‌ها و دانشگاهیان ارائه می‌شود که همواره به عنوان یکی از عملکردهای معاونت پژوهشی وزارت علوم محسوب شده و تحت پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در خصوص تخلفات علمی بررسی شده در سال 90 تصریح کرد: سه مورد از تخلفات علمی گزارش شده به پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت که در یک مورد عنوان شده بود پایان‌نامه‌ای تا حدود بسیاری به پایان‌نامه‌ دیگری که چند سال قبل از آن دفاع شده بود برمی‌گشت و از روی آن کپی برداری شده بود و پس از بحث و بررسی‌های مختلف و دریافت نظر اساتید راهنمای این پایان‌نامه‌ها به این نتیجه رسیدیم که در برخی موارد تا 70 درصد پایان‌نامه شبیه به یکی دیگر از پایان‌نامه‌های منتشر شده در چند سال پیش از آن بوده است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی دیگر از مصادیق تخلفات علمی گزارش شده، کپی‌برداری از یک پایان‌نامه دوره دکتری و مقاله ارائه شده به یکی از کنفرانس‌های معتبر علمی اختصاص داشت که به گونه‌ای که فرد متخلف با دسترسی به این منابع موفق شده بود با کپی‌برداری از اطلاعات، نمودارها و گراف‌های آن مقاله ISI به چاپ برساند.

وی با اشاره به اینکه تمامی موارد بررسی تخلفات علمی از طریق خود اظهاری صورت گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه سیستم جامعی وجود ندارد که بتوان به صورت هوشمند و دقیق پایان نامه‌ها، مقالات و کتب منتشر شده را پایش و رصد کرد اما خوشبختانه با اقداماتی که در دو سال اخیر در مرکز اسناد علمی کشور و وزارت علوم در حال پیگیری است درصدد طراحی سامانه‌ ای هستیم تا بتوانیم تمامی این آثار علمی را رصد کرده و از کپی‌برداری و تضییع حقوق محققان، پژوهشگران و دانشگاهیان جلوگیری کنیم.

شریفی در خصوص نحوه شکایت و پیگیری درخواست تخلف‌های احتمالی صورت گرفته،گفت: اگر فردی احساس کند که در زمینه‌ای در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی تخلف صورت گرفته پس از جمع‌آوری مستندات خود می تواند به معاونت پژوهشی موسسه یا دانشگاه مربوطه مراجعه کند و در صورتی که تخلف مورد نظر به حوزه پژوهشی، پایان‌نامه، مقالات و ... ارتباط داشت می‌تواند به معاونت پژوهشی وزارت علوم مراجعه کند.