زهرا ابراهیمی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی بر تعداد کرسی‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام افزودند و با معرفی 5 عضو جدید، ترکیب جدید مجمع را برای یک دوره پنج‌ساله دیگر منصوب کرده و هاشمی رفسنجانی را دوباره به ریاست این مجمع برگزیدند.

کارشناسان معتقدند ترکیب تازه بر قدرت مجمع تشخیص مصحلت نظام خواهد افزود. مطابق قانون اعضای حقوقی این مجمع رؤسای سه قوه، فقهای شورای نگهبان، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث در مجمع به آن دستگاه مربوط است و رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث در مجلس شورای اسلامی هستند.

با حکم جدید اعضای حقیقی عبارتند از: جنتی، واعظ طبسی، امینی نجف‌آبادی، حداد عادل، امامی کاشانی، موحدی کرمانی، حسن حبیبی، میرحسین‌موسوی، علی اکبر ولایتی، دری نجف آبادی، محمدی ری شهری، حاج شیخ حسن صانعی، حسن روحانی، حبیب الله عسگراولادی، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، مجید انصاری، سیدمصطفی میرسلیم، توسلی محلاتی، سیدمرتضی نبوی، علی اکبر ناطق نوری، سید حسن فیروزآبادی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدار زنگنه، محسن رضایی، حسین مظفر، محمد هاشمی، محمد رضا عارف، محمد جواد ایروانی، پرویز داودی، غلامحسین محسنی، علی آقا محمدی، محمد فروزنده و داود دانش جعفری.

بر اساس این حکم پرویز داودی، غلامحسین محسنی، علی آقا محمدی، محمد فروزنده و داود دانش جعفری اعضای جدیدی هستند که به اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شده‌اند و ترکیب این مجمع از 39 نفر به 44 نفر افزایش یافته. علی آقامحمدی، محمد فروزنده و داوود دانش جعفری قبلاً نیز در کمیسیون‌های مجمع اشتغال داشتند.

محمد هاشمی و علی لاریجانی هرکدام 10 سال ریاست سازمان صدا و سیما را به عهده داشتند، همچنین حسن روحانی و علی لاریجانی دو نفر دبیران سابق و فعلی شورای عالی امنیت ملی  هستند.

از میان رؤسای سابق دولت، میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی در مجمع حضور دارند و تنها محمد خاتمی است که به خواست خود بعد از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش از پذیرفتن هر شغلی عذر خواسته است.

از رؤسای مجلس شورای اسلامی هم هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و حدادعادل در مجمع عضویت دارند و تنها مهدی کروبی است که بنا به خواست خود بعد از اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری نهم از مجمع کنار رفته است.

عبدالله نوری و موسوی خوئینی‌ها دو مقام دیگر از اعضای دوره‌های اول مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند که در این دوره عضویت ندارند. موسوی خوئینی‌ها خود در دوره اصلاحات از شرکت در جلسات خودداری کرد و عبدالله نوری هم پس از محاکمه و زندان از عضویت در مجمع باز ماند.

پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور، غلامحسین محسنی اژه‌ای و داوود دانش جعفری از اعضای کابینه احمدی‌نژاد هستند که در ترکیب تازه وارد شده‌اند. از میان وزیران اطلاعات، علی فلاحیان و علی یونسی (وزیران دولت هاشمی و خاتمی) در مجمع نیستند و دری نجف آبادی هم که مدتی در ابتدای دولت خاتمی در آن سمت قرار گرفت، کماکان عضو مجمع مانده است.

محمدی ری شهری اولین وزیر اطلاعات هم در مجمع عضو است. سه معاون اول رئیس جمهوری در سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد هم (حسن حبیبی، محمد رضا عارف و پرویز داوودی) در مجمع عضویت دارند.