همشهری آنلاین - سارا طالبیان: تدوین و ارائه لایحه بودجه هر سال از سوی دولت و بررسی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی همواره روندی پر فراز و نشیب را طی می‌کند. لایحه بودجه سال 91 در مقایسه با بودجه سال‌های پیش حرف و حدیث‌های بیشتری به همراه داشت. از تاخیر 57 روزه دولت در ارائه بودجه تا رد کلیات آن در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس.

به گزارش همشهری آنلاین لایحه بودجه 91 رکورد تاخیر در ارائه را شکست و دولت با تاخیر حدودا دو ماهه در اواسط بهمن ماه بودجه را به مجلس تقدیم کرد، این در حالی است که دولت موظف است تا نیمه آذر ماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را تدوین و به مجلس تقدیم کند. پیش از این تاخیر در ارائه لایحه بودجه نهایتا تا دی ماه به طول می‌انجامید که در لایحه بودجه 91، دولت دهم رکورد تاخیر را شکست.

بررسی کلیات بودجه 91 در کمیسیون تلفیق بودجه به فروردین ماه سال91 موکول شد و در اولین بررسی تلفیق کلیات بودجه را تصویب نکرد که در نهایت با توجه به مصلحت کشور در رای گیری دوباره کلیات این لایحه را تصویب کرد.

در بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق یکی از مهم‌ترین چالش‌ها که حرف و حدیث زیادی را با خود به همراه داشت، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و درآمد دولت از محل هدفمندی بود که در نهایت بدون تغییرات اساسی مورد تصویب قرار گرفت.

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین مراحل بررسی لایحه بودجه 91 از ارائه تا تصویب در کمیسیون تلفیق را بخوانید:

15 آذر ماه 90

پایان مهلت قانونی دولت برای ارائه بودجه

 

طبق قانون دولت موظف است لوایح بودجه سنواتی را تا 15 آذرماه هر سال برای بررسی، تقدیم مجلس کند.

  • معاون برنامه‌ریزی رییس جمهور از ارسال قانون بودجه در اول آذرماه خبر داده بود.
  • لایحه بودجه در موعد قانونی ازسوی دولت به مجلس ارسال نشد.

19 دی ماه 90

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس

بررسی بودجه 90 در سال 91

  • با تأخیر دولت، جدول زمان‌بندی رسیدگی به این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق دچار به هم ریختگی شد و متأسفانه باید بگویم رسیدگی به این لایحه قطعاً به سال آینده موکول خواهد شد.
  • ظرف این سی و دو سال از پیروزی انقلاب، تنها در سال 90 و 91 تأخیر در ارائه لایحه بودجه داشته‌ایم.

20 دی ماه 90

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

اعتراض و انتقاد تند نسبت به تأخیر در ارائه لایحه بودجه

  • تاخیر در ارائه بودجه به مجلس تخطی از قانون است.
  • این کار غیرقانونی، تساهل در مصلحت نیست، بلکه غفلت از وظیفه ملی است.

25 دی ماه 90

محمدرضا میرتاج الدینی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری

تقدیم لایحه بودجه بعد از تعطیلی مجلس

  • با توجه به آنکه هفته آینده مجلس تعطیل است دولت لایحه بودجه 91 را هفته بعد از آن تقدیم مجلس می کند.
  • مجلس ثابت کرده که با برنامه ریزی و جلسات فوق العاده و فوریتی می تواند لایحه بودجه 91 را تا پیش از پایان سال بررسی و نهایی کند.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

دولت در ارائه نکردن بودجه در موعد قانونی تخلف کرده است

  • این که دولت لایحه بودجه را به موقع نداده تخلف کرده است و ما اگر مجبور شویم برای این‌که دو ماه اول سال دولت بتواند به امور اجرایی برسد، مصوبه‌ای در این زمینه خواهیم داشت.
  • از طرف هیات رئیسه چندین بار به رئیس جمهور نامه نوشته شده و حتی بنده نیز در این خصوص با معاون رییس جمهور و شخص آقای احمدی‌نژاد صحبت کردم و حتی آقای عزیزی به ما قول داده بود اول آذر بودجه به مجلس تقدیم شود ولی نمی‌دانم چرا تاکنون ارایه نشده است.

8 بهمن ماه 90

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس

خبری از درخواست دولت برای ارائه بودجه نیست

  • اکنون درخواستی از سوی دولت برای تقدیم لایحه بودجه 91 در جلسه علنی فردای مجلس ارائه نشده است.
  • ما هنوز خبری از ارائه بودجه نداریم و ما هم خبر ارائه لایحه بودجه 91 طی این هفته را در رسانه‌ها مشاهده کردیم.

12بهمن ماه 90

57 روز دیرکرد از مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه

لایحه بودجه 91  پس از انتقادات مکرر و تند نمایندگان مجلس بالاخره تقدیم مجلس شد

  • احمدی‌نژاد برای تقدیم لایحه بودجه 91 کل کشور، در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
  • بودجه سال ‌‌٩١ بر اساس قانون برنامه‌ پنجم و سیاست‌های آن و مبتنی بر پیش‌بینی‌های نسبتا دقیق از شرایط بین‌المللی، بازار، کشور و پیش‌بینی قیمت نفت در سال ‌‌٩١ تدوین شد.
  • محور اصلی بودجه رسیدن به رشد ‌‌٨ درصد است. کاهش نرخ بیکاری، افزایش سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی، توسعه عدالت و کا هش فاصله طبقاتی از محورهای بودجه به شمار می‌رود.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

مجلس با تخلف دولت در تاخیر ارائه بودجه 91 برخورد نمی‌کند

  • درست است که دولت در ارائه این لایحه تاخیر داشت اما ما نسبت به این موضوع عکس العملی برخورد نمی کنیم و تلاش می کنیم از زمان برنامه ریزی شده برای بررسی لایحه بودجه استفاده کنیم.
  • لایحه خیلی دیر به مجلس داده شد و این تاخیر دو ماهه اشکالی به وجود می آورد که نمی توانیم به سادگی آن را حل کنیم .نمی شود زمان ارائه نظر نمایندگان را حذف کرد. کمیسیون های تخصصی نیز 15 روز فرصت بررسی دارند؛ بنابراین حق این بود که دولت به موقع لایحه را ارائه می کرد.

24 بهمن ماه90

رحیم ممبینی

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

دلایل تاخیر دولت در ارائه بودجه

  • در زمینه تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس، آنچه مربوط به این معاونت می شود ، زمانبری تعیین قیمت نفت و دلار بود.

21اسفند ماه 90

محمدرضا میرتاج الدینی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری

دفاع دولت از تاخیر در ارائه لایحه بودجه91

  • هر تاخیری را دال بر قانون گریزی ندانید. اصل کار دولت، بنای بر عدم انجام ارائه به موقع لایحه بودجه نبود. بلکه زمان کافی نبود و نشد زودتر از این لایحه بودجه را بیاوریم.
  • بیش از 85 درصد لوایح بودجه در دولت​​های گذشته در زمان مقرر ارائه نشده و در آذر ماه به مجلس نیامده. آیا می توان گفت که همه دولت​های پس از انقلاب، قانون گریز بودند؟
  • بررسی و تدوین لایحه بودجه کار زمان بری است که می توان برای کاهش این زمان، لایحه بودجه را دو سالانه کرد.

15 فروردین ماه 91

محمدحسین فرهنگی

عضو کمیسیون تلفیق

آغاز بررسی لایحه بودجه 91 در کیمسیون تلفیق

  • بررسی لایحه بودجه در تلفیق از سال گذشته شروع و بررسی ‌های مقدماتی آن انجام شد، در عین حال از روز ۱۵ فروردین ماه کمیسیون بررسی لایحه بودجه را به طور رسمی آغاز می‌کند.

20 فروردین ماه 91

رد کلیات بودجه 91 در کمیسیون تلفیق برای اولین بار در ادوار مجلس

دلایل رد کلیات بودجه 91 اعلام شد

  • قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه نیامده بود.
  • نرخ ارز در لایحه معلوم نبود.
  • درآمدهای لایحه واقعی نبود.
  • سقف بودجه مشخص نبود.
  • میزان انتشار اوراق مشارکت مشخص نبود.
  • توزیع بودجه بر اساس شاخص‌های کلان مورد اعتراض نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه قرار داشت.
  • تعداد زیادی طرح جدید با نظرات خاص در لایحه بودجه دولت آورده شده بود که نمایندگان با آن مخالف بودند.
  • برخی از مواد لایحه بودجه بر خلاف مواد قانون برنامه پنجم مانند ماده 180 بود و همچنین با 4 ماده دیگر قانون برنامه پنجم مغایرت داشت و جدول مصرف ارزی در پیوست لایحه بودجه وجود نداشت.
  • یک سری احکام جدید در لایحه بودجه 91 آمده است که مخالف قوانین برنامه پنجم، قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است.
  • پیشنهاد دولت در طرح‌های عمرانی واقعی نبوده است.

21 فرودین ماه 91

تصویب کلیات بودجه 91 در کمیسیون تلفیق

در پی رد کلیات لایحه بودجه 91 ، درخواست جمعی از اعضا برای رای گیری مجدد و اصرار رئیس مجلس برای این رای گیری

  • اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای امکان رای گیری مجدد کلیات بودجه 91 آئین نامه داخلی کمیسیون را اصلاح کردند و سپس این کلیات را به تصویب رساندند.
  • در این جلسه که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد ، از 54 عضو کمیسیون تلفیق 35 نفر حضور داشتند که در هنگام رای گیری برای کلیات بودجه 6 نفر از اعضا از جلسه خارج شدند و 20 نماینده از 29 نماینده حاضر در جلسه با کلیات لایحه موافقت کردند.

16 اردیبشهت ماه 91

بررسی میزان درآمد حاصله از اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها

هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین بحث و چالش کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه 91

  • کمیسیون نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را بررسی می‌کند.

رد پیشنهاد کسب درآمد 100 یا 135 هزار میلیارد تومانی دولت برای درآمد حاصل از فاز دوم هدفمندی

تصویب درآمد 54 هزار میلیاردی از هدفمندی

  • پیشنهاد کسب درآمد 54 هزار میلیارد تومانی نیز پیشنهاد کسب درآمد 72 هزار میلیارد تومانی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تلفیق مطرح شد.
  • درآمد 54 هزار میلیاردی دولت از هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد.

18 اردیبهشت ماه

رای گیری مجدد کمیسیون تلفیق برای سقف درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها

تصویب درآمد 66 میلیاردی دولت از هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق

  • کمیسیون تلفیق درآمد دولت از محل افزایش قیمت‌ها را 66 هزار میلیارد تومان تصویب کرد.
  • در جلسه امروز کمیسیون تلفیق تبصره ای به بند مربوط به قانون هدفمندی یارانه ها اضافه شد که براساس آن دولت مجاز به جابه جایی اعتبارات موضوع این بند نیست و سهم تولید و بهداشت و درمان و بیمه بیکاری را باید به طور کامل به بخش های ذی ربط تخصیص دهد و یارانه اعمال شده در این قانون را به طور کامل انجام دهد.

قیمت بنزین در دست دولت

کمیسیون تلفیق تصویب کرد که افزایش قیمت بنزین در دست دولت باشد

  • افزایش قیمت بنزین در سال جاری بر اساس فرمولی صورت می‌گیرد که دولت تعیین می‌کند. همچنین این افزایش قیمت بر اساس درکی است که دولت از قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد داشت اما شیب این افزایش باید ملایم باشد.
  • دولت بر اساس ارتباط تنگاتنگ قانون هدفمندی یارانه‌ها و بودجه 91 باید فرمولی ارائه دهد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی متناسب آن باشد.

19 اردیبهشت ماه 91

پایان بررسی بودجه 91 در کیسیون تلفیق

بودجه به صحن می‌رود

  • بودجه 91 از 20 اردیبهشت در جلسات سه شیفته صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها