تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳

گروه شهری: مدیران شهری تاثیرات طرح تفصیلی در ساماندهی و رونق ساخت‌وساز پایتخت را تشریح کردند.

در همین ارتباط معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به رونمایی از طرح تفصیلی در 25‌اردیبهشت ماه گفت: از مزایای طرح تفصیلی جدید شهر تهران جلوگیری از تفکیک املاک و تشویق مالکان به تجمیع املاک است. علیرضا جاوید با بیان اینکه موقعیت هرملک و میزان طبقات مجاز برای ساخت‌وساز در هر پهنه‌ای و در هر شرایطی در طرح تفصیلی جدید متفاوت است، گفت: همه شهروندان می‌توانند پس از مراسم رونمایی از این طرح که 25 اردیبهشت انجام می‌شود همه این ضوابط را در قالب 64 صفحه روی پورتال شهرداری مشاهده کنند.

وی با اشاره به تسهیلات پیش‌بینی شده برای ایجاد بافت‌های درشت‌دانه افزود: به این منظور اگر مساحت قطعه ملک به 3‌برابر حد نصاب ذکر شده در زیرپهنه برسد، یک طبقه تراکم بیشتر به آن ملک اعطا خواهد شد و اگر این میزان به 5 برابر نصاب مساحت زیرپهنه برسد، معادل 2‌طبقه بر تراکم آن افزوده خواهد شد.

جاوید خاطرنشان کرد: یکی از مزایای طرح تفصیلی جدید شهر تهران این است که از تفکیک املاک جلوگیری و مالکان را به تجمیع تشویق می‌کند. معاون شهردار تهران در ادامه گفت:‌ در طرح تفصیلی جدید تهران حداقل مساحت آپارتمان 35 مترمربع است.
وی با اشاره به اینکه تهران یکی از کوتاه‌ترین کلانشهرهای دنیاست افزود: از آنجا که حداکثر 2 طبقه احتمال کاهش یا افزایش تراکم نسبت به پهنه‌های طرح تفصیلی وجود دارد، بنابراین حداکثر اختلاف طبقات ساختمان‌های یک گذر، معادل 4 طبقه خواهد بود که خط افق مطلوبی ایجاد می‌کند.

معاون شهرسازی شهردار تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های طرح تفصیلی جدید پایتخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده خاطرنشان کرد: مالکان آن دسته از املاکی که در بافت ناپایدار قرار دارند و دست‌کم 150‌مترمربع مساحت دارند، مجوز یک طبقه مازاد دریافت می‌کنند و درصورت تجمیع اگر ملک به حداقل مساحت 150 متر مربع برسد، مالکان از یک طبقه تشویقی دیگر نیز برخوردار خواهند شد و مجموعا 2‌طبقه تراکم بیشتر دریافت می‌کنند. وی در ادامه اظهار کرد: یک سال اول اجرای این طرح مراحل تدقیق و اصلاح طرح و با توجه به دوره زمانی 15 ساله آن هر 5 سال یک‌بار این طرح برای تدقیق مجدد و انطباق با وضع موجود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در طرح تفصیلی جدید تهران براساس واقعیت اداره می‌شود، گفت: مشاوران طرح تفصیلی در تمام طول اجرای این طرح، طی سال‌های آینده در کنار شهرداری تهران حضور دارند و استفاده از ظرفیت‌ و دانش مشاوران متوقف نخواهد شد‌. جاوید با تاکید بر حفظ حقوق مکتسبه در طرح تفصیلی جدید افزود: شهروندان مالک این دسته از املاک که دارای گواهی پایان‌کار و عدم‌خلافی باشند، می‌توانند هر زمان با مراجعه به شهرداری تهران از حقوق مکتسبه ‌خود از چنین املاکی برخوردار شوند و امتیاز این حقوق را در همان پلاک یا پلاک دیگری دریافت کنند.

همچنین مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران با تاکید بر عدم‌تاثیر طرح تفصیلی جدید بر قیمت مسکن اظهار کرد: این طرح نه تنها باعث گرانی مسکن نمی‌شود بلکه با تمهیداتی که در آن پیش‌بینی شده است می‌تواند موجب رونق بازار مسکن نیز بشود.

مجید پاکساز با اشاره به پیش‌بینی توزیع متناسب امکانات و خدمات در طرح تفصیلی جدید گفت: با مطالعاتی که در طرح تفصیلی جدید تهران صورت گرفته است، طوری پیش‌بینی شده که خدمات و امکانات در مناطق مختلف تهران براساس تراکم جمعیتی به‌صورت مناسب توزیع شود.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید سرانه‌های خدماتی افزایش می‌یابد، افزود: ارتقای سرانه‌های خدماتی نسبت به وضع موجود از اهدافی است که در طرح تفصیلی جدید پیش‌بینی شده و خدمات در قالب طرح محلات و در سطوح محله درنظر گرفته شده است تا در سطح ناحیه به منطقه و از منطقه به سطح شهر ارتقا داده شود. مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران تصریح کرد: تراکم جمعیت زیاد در یک منطقه نیازمند استقرار خدمات بیشتری است و طرح تفصیلی تلاش دارد تا خدمات شهری را که در برخی مناطق دچار کمبود است بیشتر توسعه دهد.

پاکساز با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی تهران مطابق با واقعیات شهر تهیه شده است، اظهار کرد: طرح تفصیلی تهران با مطالعه کمبودهای خدماتی در سطح شهر، به تامین آنها می‌پردازد و افزایش خدمات مختلف شهری برای مناطق ضعیف از برنامه‌هایی است که در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تقسیم بندی خدمات در طرح تفصیلی جدید خاطرنشان کرد: خدمات انتفاعی که بازده اقتصادی دارند مانند خدمات تجاری که متکی به بخش خصوصی است و همچنین خدمات غیرانتفاعی که بازده اقتصادی مناسبی مانند خدمات فضاهای آموزشی، درمانی، اداری و غیره دارند در طرح تفصیلی جدید پیش‌بینی شده که این خدمات براساس رده‌های مختلف محله، ناحیه، منطقه، فرامنطقه، شهری و فراشهری در مناطق مختلف تقسیم می‌شوند.

منبع: همشهری آنلاین