مدیر حراست سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: باند جاعلان حرفه ای شناسنامه های سهامداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس دستگیر شدند

به گزارش سرویس بورس همشهری محمد تکبیری در گفت وگو با اطلاع رسانی بورس گفت: هم اکنون دو تن از اعضای اصلی این باند در اداره آگاهی بازداشت هستند و بازجویی های فنی و تخصصی درباره نحوه دستیابی آنها به اطلاعات محرمانه سهامداران و همکاران احتمالی شان انجام می شود.


وی افزود: کارکنان حراست سازمان بورس و اداره آگاهی در یک قرار صوری و هنگام تحویل چک اعضای این باند را دستگیر کردند.


مدیر حراست سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به کشف و ضبط پنج شناسنامه جعلی دیگر و تعدادی برگه سهم مربوط به سهامداران شرکتهای بورسی از اعضای این باند، تصریح کرد: سوژه های این باند بیشتر از افراد مسن و کسانی که در سالهای گذشته به هر علت وضعیت سهام خود را پیگیری نکرده اند، انتخاب می شدند.


تکبیری یادآور شد: این باند در چهار ماه گذشته با به دست آوردن اطلاعات شناسنامه ای و سهامداری افراد و اخذ گواهی مالکیت سهام از شرکتها، با مراجعه به شرکتهای کارگزاری که بیشتر آنها تازه تاسیس بودند، سهام را می فروختند.


او خاطرنشان کرد: این افراد شناسنامه تعداد قابل توجهی از سهامداران شرکت هایی مانند گروه بهمن و نفت بهران را جعل کرده بودند، اما به علت مغایرت محتویات شناسنامه جعلی با کد ملی سوژه ها، جاعلان موفق به فروش سهام نشدند.


مدیر حراست سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه موارد انگشت شمار جعل به علت سهل انگاری احتمالی برخی کارکنان کارگزاری ها در اجرای کنترل های لازم رخ می دهد یادآور شد: الزام شرکتهای کارگزاری به تطبیق کدملی، شماره سریال شناسنامه و محتویات شناسنامه سهامداران با اطلاعات مندرج در سامانه معاملاتی و آموزشهای مدیریت حراست سازمان به شرکتهای کارگزاری، موارد جعل و کلاهبرداری در بورس را کاهش داده و جای هیچگونه نگرانی برای سهامداران و سرمایه گذاران وجود ندارد.