همشهری آنلاین: عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های اصولگرایی در مجالس هفتم و هشتم، نقدی است که از سوی برخی اصولگرایان مطرح می‌شود. «شاخصه‌های بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت اصولگرایی» در گفتگو با محمدتقی رهبر، نماینده اصولگرای مجالس هفتم و هشتم بررسی شد.

محمدتقی رهبر در گفتگو با همشهری آنلاین در بررسی شاخصه‌هایی که رعایت آنها می‌تواند به بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت اصولگرایی کمک کند، گفت: وحدت و انسجام اصولگرایان ضروری است که متأسفانه الآن شاهد انشعاب در این جمع هستیم. امیدواریم در داخل مجلس نهم شاهد این وضعیت نباشیم.

 بایدها و نبایدهای اصولگرایی از زبان محمدتقی رهبر 

بایدها نبایدها
وحدت و انسجام داشته باشند مصالحه کاری نکنند
فعال و پر تلاش باشند توهین و ادبیات نامناسب در بینشان نباشد
شجاعت در بیان داشته باشند

نسبت به یکدیگر موضع گیری نکنند 

به موقع اعلام موضع کنند و قاطع باشند بخاطر موضوع قدرت، ثروت، جبهه و پایگاه و تشکیلات‌مان نباید با هم اختلاف کنند
مصالح نظام را در نظر داشته باشند  با مشخص شدن نتایج، در لحظه‌های رقابتی ایست نکنند 
از حداکثر ظرفیت قانونی خود استفاده کنند اگر کسی غیر از گزینه مورد نظرشان رئیس مجلس شد بنای عدم پذیرش نگذارند
تسلط به نفس، عقل‌گرایی، شجاعت، انسجام، تحمل و متانت در دنیای سیاست را رعایت کنند. رقابت‌های انتخاباتی مانع همکاری اصولگرایان با یکدیگر در مجلس نشود  

نماینده اصولگرای مردم اصفهان، فعال بودن اصولگرایان را دیگر شاخصه استفاده مناسب از ظرفیت اصولگرایی دانست و افزود: در دوره گذشته مجلس، اصولگرایان آن‌طور که انتظار می‌رفت پر تلاش، منسجم و فعال نبودند. در صورتی که انتظار می‌رود به عنوان یک تشکل قوی، شجاعت در بیان داشته باشند و به موقع اعلام موضع کنند و مصالحه‌کاری نکنند، در عین اینکه مصالح نظام را هم در نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمایندگان اصولگرا باید از حداکثر ظرفیت قانونی خود استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مجلسی که اکثریتش اصولگرا است باید مجلسی قاطع باشد. همچنین توهین و ادبیات نامناسب نباید در میان اصولگرایان باشد.

محمدتقی رهبر افزود: در مجلس نهم تعداد اصلاح‌طلبان مجلس کمتر هم شده است اما می‌ترسیم رقابتی که در انتخابات مجلس نهم بین دو جبهه اصولگرایی بود فردا در مجلس به موضع‌گیری و تنش‌زایی کشیده شود. وقتی برخی اخبار و گزارشات را می‌بینیم، می‌پرسیم که ما را چه می‌شود؟ به کجا می‍‌رویم و چرا با هم این‌قدر اختلاف می‌کنیم. ما باید الگوی انسجام، وحدت، تحمل و قانون‌مداری باشیم.

نماینده مجالس هفتم و هشتم با بیان اینکه باید در حد ظرفیت ملت ایران کار کنیم، گفت: ملت ایران خیلی فداکار و خالص هستند. ملت باید برای مجلس و دولت و همه مسئولان الگو باشد. ما باید از ملت ایران الگو بگیریم؛ الگوی صبر و پایداری. در جایی که داد همه از گرانی‌ها بلند است اما آنجا که وقتش می‌شود در صحنه حضور پیدا می‌کنند. بنابراین ما بخاطر موضوع قدرت، ثروت، جبهه و پایگاه و تشکیلات‌مان نباید با هم اختلاف کنیم.

وی با اشاره به بحث‌هایی که حول انتخاب رئیس مجلس نهم در میان اصولگرایان در جریان است، گفت: مردم می‌گویند مشکل ما گرانی است نه انتخاب رئیس مجلس! حالا امیدواریم که وقتی از لحظه‌های رقابتی می‌گذریم و به هر حال فردی رئیس مجلس می‌شود، دیگر همه بپذیرند که حول یکدیگر کار کنند.  

وی افزود: ما که ادعای دین‌داری داریم باید تسلط به نفس، عقل‌گرایی، شجاعت، انسجام، تحمل و متانت در دنیای سیاست را رعایت کنیم.

محمدتقی رهبر همچنین درباره عملکرد مجلس هشتم در بهره‌گیری از ظرفیت اصولگرایی گفت: مجلس هشتم خوب بود اما باز هم ظرفیت توانمندی‌اش بیشتر از این بود. البته پاره‌ای ملاحظات هم بود که مقام معظم رهبری توصیه به وحدت، انسجام و با هم بودن می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت هم باید یک مقدار در برابر قانون سر به راه‌تر عمل کند.

منبع: همشهری آنلاین