همشهری آنلاین: مقام رسمی سازمان کوهنوردی نپال در روز 21 می 2012 اعلام کرد سه کوهنورد در هنگام پایین آمدن از قله هشت هزار و 850 متری اورست سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند.

این سه کوهنورد، که یکی از آنها کره‌ای، دیگری آلمانی و سومی کانادایی با اصلیت نپالی بوده اند طی این حادثه جان خود را از دست داده‌اند درحالی‌که دو کوهنورد دیگر نیز در این حادثه ناپدید شده‌اند. این حادثه باعث افزایش نگرانی‌ها درباره ازدحام بیش از اندازه کوهنوردان در قله مرتفع‌ترین کوه جهان شده است.

این حادثه در روزهایی رخ داده است که تقریبا 150 کوهنورد در روزهای جمعه و شنبه این هفته تلاش کردند تا با استفاده از خوب بودن شرایط آب و هوایی خود را به قله برسانند. به گفته "گیانندرا شرستا" مقام ارشد سازمان کوهنوردی نپال سه کوهنوردی که جان خود را از دست داده اند به احتمال زیاد به دلیل خستگی مفرط و اختلالات ناشی از ارتفاع زیاد به این حادثه دچار شده‌اند.

دو مفقود شده این حادثه چینی و نپالی هستند که یکی از آنها کوهنورد و دیگری راهنمای وی بوده‌است. "شرستا" می‌گوید روز شنبه کوه اورست درگیر ترافیکی انسانی بود که به دلیل تلاش کوهنوردان برای رسیدن به قله ایجاد شده بود و این شرایط بسیار خطرناک است.

معمولا از کوهنوردان خواسته می‌شود تا پیش از ساعت 11 صبح به سوی قله حرکت نکنند. منطقه‌ای که بالای آخرین کمپ کوهنوردان قرار گرفته به منطقه مرگ شهرت دارد زیرا میزان اکسیژن در این منطقه بسیار کم است،‌ از زمینی یخی با شیبی تند برخوردار است و شرایط دشواری بر آن حاکم است.

در صورت ایجاد ترافیک در نزدیکی این منطقه،‌کوهنوردان باید مدت زمان بیشتری را در انتظار بالارفتن سپری کنند و بسیاری از آنها نیز با درنظرنگرفتن زمان اضافی که در انتظار به سر می برند،‌ اکسیژن کمی به همراه دارند. همچنین رقابت روزهای شنبه برای رسیدن به قله به این معنی است که کوهنوردان تمامی انرژی خود را صرف بالارفتن از کوه کرده و برای بازگشت انرژی چندانی ندارند.

گفته می شود مرگبارترین روز اورست 10 می 1996 بوده است،‌روزی که در آن هشت نفر به دلیل به دام افتادن در توفان برف کشته شدند.

منبع: همشهری آنلاین