همشهری آنلاین: معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رویکرد غرب در فرهنگ بین‌الملل در نشان دادن خود به عنوان راه حل همه مسائل در دنیا گفت: ابتکار کشورمان در انتخاب محل مذاکرات موجب شکسته شدن این رویکرد شد.

علی باقری با بیان خلاصه‌ای از روند مذاکرات افزود: ما سه مقطع در گفت‌وگو شامل آغاز تا نیمه 84، از نیمه دوم 84 تا نیمه 86 و از نیمه دوم 86 تاکنون داشتیم که این مقطع شاهد ابتکار جمهوری اسلامی ایران با عنوان بسته پیشنهادی بود.

باقری تصریح کرد: تا پیش از آن، محور گفت‌وگوها براساس سوال‌ها و ایده‌های طرف مقابل بود ولی ابتکار موثر موجب شد تا روند مذاکرات ژنو یک، براساس مشترکات دو بسته ایران و غرب باشد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی تحول مهم مذاکرات ژنو 2 را طرح موضوع تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران ذکر کرد و گفت: بیانیه تهران در این بستر شکل گرفته اگر چه کارشکنی‌هایی از طرف غرب ایجاد شد.

وی افزود: در ژنو 3 در سال 1389، جمع بندی به سود دو طرف یعنی شکل‌گیری گفت‌وگوها براساس همکاری بود.

باقری که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شرکت کرده بود استانبول یک را در ادامه این مذاکرات ذکر کرد و گفت: در این دوره غربی‌ها اشتباه محاسباتی داشتند و فکر کردند با فشارهایی که به کشورمان وارد شده، ایران منفعل شده است به همین دلیل، به نتیجه هم نرسیدند، علل آن هم قرار دادن موضوع تبادل سوخت به عنوان پیش شرط و دیگری عدم اذعان به حقوق جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ان پی تی بود.

وی افزود: آنها در استانبول 2 پیش شرط نگذاشتند و به حقوق ایران هم در چارچوب ان پی تی اذعان کردند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، ایران را دارای راهبردی مشخص در گفت‌وگوها براساس منطق، ابتکار عمل و اقتدار دانست و گفت: چارچوب منطقی ما که معاهده ان پی تی و اساسنامه آژانس است به طرف مقابل نشان داد که در این چارچوب هیچ تعرضی به حقوق هسته‌یی ملت ایران پذیرفته نیست و این امر خط قرمز ماست.

وی افزود: بر مبنای فرآیند چند بعدی، برای پیشرفت در مسیر باید همه ابعاد آن دیده شود که البته این روند می‌تواند گاهی تند و گاهی کند باشد به گونه‌ای که اگر طرف ماقبل به صورت جدی در مسیر وارد شود، حرکت سرعت می‌گیرد ولی در هر حال نباید انتظار تحول بنیادی پس از یک گفت‌وگو داشت.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در نشست بین استانبول و بغداد براین نکته تاکید شد که حرکت گام به گام و براساس عمل متقابل است.

باقری با اشاره به اذعان 1+5 در استانبول2 بر حقوق هسته‌یی ایران در چارچوب معاهده منع گسترش (ان پی تی)، گفت: ما تاکید داشتیم که این مطلب باید گام به گام عینی و روشن شود و با جدیت طرف مقابل، ما هم به صورت جدی وارد عرصه می‌شویم ولی ورود به عرصه فشار نه تنها نتیجه‌ای ندارد؛ بلکه ظرفیت‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران را متبلور می‌کند.

وی افزود: وقتی آنها تصور می کردند شاید طرف ایرانی برای دریافت سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که نیاز داروهای هسته‌یی یک میلیون نفر را تامین می‌کند، کوتاه می‌آید، ما موفق شدیم بدون داشتن تجربه غنی‌سازی 20 درصدی و ساخت صفحات سوخت،‌ به این فناوری دست پیدا کنیم.

باقری تصریح کرد: فشارهای اقتصادی هم همین هدف را دنبال می‌کرد ولی دولت در همین شرایط اقتصادی طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نمود.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در انتها پیشرفت جدی در مذاکرات را منوط به اقدامهای عملی طرف مقابل دانست.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها